  • Data: 2010-07-27 21:04:30
    Temat: Re: TI zrobiło promocję
    Od: Andgro <b...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    Adam Dybkowski pisze:

    > To był AFAIR PIC16F877. Program się rozwijał przez długi czas od
    > mniejszego procka, a ja dołączyłem do tego nieszczęsnego projektu tuż po
    > przejściu na '877. Kupa kodu w asemblerze, rzeczywiście dopieszczonego
    > ale mocno upstrzonego makrami bo inaczej w ogóle nie dałoby się nad tym
    > zapanować.
    >
    > W dzisiejszych czasach - gdybym to miał pisać od zera - od razu wziąłbym
    > jakiegoś AVRa albo małego Cortexa i pisał w C. Żadnego asemblera przy
    > tej ilości kodu. A PICe nie są w końcu aż tak małoprądożerne jak to
    > wynika z legend.

    Ale to nie wina procesora, tylko typowe problemy z wchodzeniem w cudzy
    program, na dodatek w asemblerze.
    Trzeba było poświęcić kilka dni i przetransferować program na jakiś
    układ z rodziny 18, który nawet ma taka sama pinologię. Robiłem to
    dwukrotnie i jest to szybkie, oczywiście tylko w tę stronę. Jedyne co
    trzeba zrobić to poprawić kontrolę peryferiów i pozamieniać globalnie w
    mnemoniki w kodzie. Przynajmniej problemy ze stronicowaniem pamięci by
    znikły. A potem na spokojnie można napisać tę sama aplikacje w C, jeśli
    ktoś musi, i zapomnieć o mnemonikach Microchipa

    Pice są wykonywane w różnych technologiach. Te w technologi nanowatt
    pozwalają osiągnąć bardzo małe pobory prądu, jeśli sie mądrze zarządza
    zasobami i używa stanów uśpienia. Bo jeśli się włączy rdzeń i wszystkie
    peryferia na cały czas, nawet te które nie są non stop potrzebne, to
    przecież cudów nie ma...

    Pice zawsze miały też znacznie trwalszy i lepiej działający flash i
    eeprom niż AVR-y. To Micorchop pierwszy wprowadził procesory z jedynie 8
    nogami (chyba ze 20 lat temu) a potem pchełki wielkości tranzystora w
    obudowie STT23-6. I to jest właśnie poprawne podejście do tematu uC. Do
    każdej aplikacji odpowiedni element.

    NIe wiem jak ostatnio , ale jeszcze zupełnie nie dawno do AVR-ów był
    tylko programator, podczas gdy pierwszy debugger ICD i kompatybilne z
    nim PIC-e pojawiły sie też ponad 10 lat temu. A to zupełnie inna jakość
    w uruchamianiu urządzeń pracujących w systemach czasu rzeczywistego, a
    takie jest właśnie główne przeznaczenie komputerów w jednej kostce.

    Nie twierdzę, że PIC jest super i nie ma alternatywy. Ale firma oferuje
    taką potężną gamę procesorów, stale ja rozwijając, że najnormalniej w
    świecie nie widzę sensu wchodzenia w innego producenta. Po co, skoro na
    wyciągnięcie ręki mam i pchełkę wielkości łebka zapałki, i dsPICa z
    poteżnymi w stosunku do zwykłych uC możliwościami matematycznymi i DSP,
    i 32 bitowe potworki. Każdy w kilku obudowach do wyboru. I wszystkie
    podłączę do tego samego ICD2 albo ICD3 i napiszę program w asemblerze
    lub C pod dopracowanym niezawodnym firmowym środowiskiem.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki