  • 1. Data: 2011-01-11 21:58:57
    Temat: TI MSP430 - spostrzeżenia z praktyki
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Uruchamiając układy z różnymi procesorami MSP430 napotkałem podobne
    problemy, ich rozwiązanie zajęło mi troszkę czasu, może komuś go
    zaoszczędzę.

    1. Program nie uruchamiał się po włączeniu zasilania, jednak w trybie
    debagowania, czy po resecie wszystko działało poprawnie.
    2. Jeśli procesor współpracuje z innymi układami, to układy te po
    włączeniu zasilania często nie działały, jednak w trybie debagowania,
    czy po resecie wszystko działało poprawnie.

    Okazało się, że powodem takiego zachowania jest ograniczona szybkość
    narastania napięcia zasilającego.
    MSP430 zaczyna działać przy 1,8V, zgodnie z przykładami od TI w
    pierwszej linii kodu wyłączałem watchdoga, następnie konfigurowałem
    procesor. Jeśli przełączenie wewnętrznego zegara na wyższą częstotliwość
    nastąpiło zanim napięcie osiągnęło odpowiednią wartość to procesor się
    zawieszał a watchdoga był wyłączony...
    Np. dla zegara 16MHz wymagane jest napięcie co najmniej 3,3V.

    Podobnie problem wygląda z peryferiami.
    Inicjacja peryferiów występuje przeważnie na początku programu, jeśli
    napięcie zasilające wynosi wtedy np. 2V a peryferia działają na 3,3V to
    nie zostaną one zainicjowane i problem gotowy.

    Jeśli w układzie nie mamy możliwości dodania nadzorcy napięcia to
    najprostszym rozwiązaniem jest dodanie dostatecznie długo trwającej
    pętli na początku programu.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2011-01-12 00:31:49
    Temat: Re: TI MSP430 - spostrzeĹźenia z praktyki
    Od: john smith <j...@o...pl>

> [...]

    > włączeniu zasilania często nie działały, jednak w trybie debagowania,
    > czy po resecie wszystko działało poprawnie.

    To są problemy wspólne dla mikrokontrolerów nie wyposażonych w układ
    resetu.
    Nie napisałeś z jakimi MSP430 są takie problemy. MSP430 najczęściej mają w
    obwodzie resetu układ BOR (opisany w slau144e.pdf), w rodzinie 1xx
    większość, w 2xx i wyższych wszystkie.
    Jest to nieprogramowalny element obwodu resetu i informuje o poprawnym
    napięciu Vcc.
    Całość jest tak skuteczna, że jak testowałem resetowanie MSP430F2274 z
    zasilacza laboratoryjnego _po_odłączeniu_programatora_ zasilanego z USB to
    układ wstawał za każdym razem.
    Trzeba pamiętać, wejścia MSP zabezpieczane przed ESD diodami i gdy
    napięcie VCC jest mniejsze od napięcia programatora, to może tam popłynąć
    pasożytniczy prąd który może zasilić MSP430 i zrobić inne kłopoty.

    W części układów MSP430 jest jeszcze SVS, bardziej złożony i już
    programowany nadzorca napięcia zasilającego.
    K.

  • 3. Data: 2011-01-12 10:33:07
    Temat: Re: TI MSP430 - spostrzeżenia z praktyki
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-01-12 01:31, john smith pisze:
    > Nie napisałeś z jakimi MSP430 są takie problemy. MSP430 najczęściej mają
    > w obwodzie resetu układ BOR (opisany w slau144e.pdf), w rodzinie 1xx
    > większość, w 2xx i wyższych wszystkie.

    Bawiłem się rodziną 2xx, która jest wyposażona w BOR i działa on poprawnie.
    To co opisałem nie jest błędem tej rodziny procesorów tylko błędem
    koncepcyjnym popełnionym w czasie projektowania układu z tym procesorem.
    Błędem o tyle trudnym do wykrycia, że objawia się on z pewnym opóźnieniem.
    Są to procesory o bardzo szerokim napięciu zasilającym co stanowi jedną
    z ich zalet, ale pociąga też za sobą konieczność innego spojrzenia na
    projekt.
    Trzeba pamiętać, że BOR uruchamia procesor od 1,8V a jeśli nasz układ
    potrzebuje wyższego napięcia by poprawnie działać to odpowiedzialność za
    jego kontrolę spoczywa na nas.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 4. Data: 2011-01-13 12:05:00
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 1/11/2011 22:58, Andrzej W. pisze:
> [...]
    >
    > 1. Program nie uruchamiał się po włączeniu zasilania, jednak w trybie
    > debagowania, czy po resecie wszystko działało poprawnie.

    Bo się układ zasilał z programatora.

    > 2. Jeśli procesor współpracuje z innymi układami, to układy te po
    > włączeniu zasilania często nie działały, jednak w trybie debagowania,
    > czy po resecie wszystko działało poprawnie.

    To samo.

> [...]
    > procesor. Jeśli przełączenie wewnętrznego zegara na wyższą częstotliwość
    > nastąpiło zanim napięcie osiągnęło odpowiednią wartość to procesor się

    C TI example:

    void main(void)
    {
    unsigned int i;
    WDTCTL = WDTPW + WDTHOLD; // Stop WDT
    BCSCTL1 |= XTS; // ACLK = LFXT1 = HF XTAL
    P2DIR |= 0x01; // P2.0 = output direction
    P2SEL |= 0x01; // P2.0 = ACLK function
    P1DIR |= 0x02; // P1.1 = output direction

    do
    {
    IFG1 &= ~OFIFG; // Clear OSCFault flag
    for (i = 0xFF; i > 0; i--); // Time for flag to set
    }
    while ((IFG1 & OFIFG)); // OSCFault flag still set?

    BCSCTL2 |= SELM_3;

    Wyraźnie widać oczekiwanie na uruchomienie generatora HF. Więc z czym
    problem ?

> [...]
    > napięcie zasilające wynosi wtedy np. 2V a peryferia działają na 3,3V to
    > nie zostaną one zainicjowane i problem gotowy.

    Jakie peryferia nie chciały działać ? wewnętrzne ?

    > Jeśli w układzie nie mamy możliwości dodania nadzorcy napięcia to
    > najprostszym rozwiązaniem jest dodanie dostatecznie długo trwającej
    > pętli na początku programu.

    Zrobiłem z nim przeszło 30 projektów - nigdy nie miałem takich problemów.

    Adam

  • 5. Data: 2011-01-13 12:50:50
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-01-13 13:05, Górski Adam pisze:

    > Bo się układ zasilał z programatora.

    Ja akurat nie używam programatora do zasilania prototypów.
    Zasilanie było "nierzeczywiste" i dlatego właśnie pisałem, że jest to
    problem ujawniający się z opóźnieniem dopiero w realnym układzie.

    > C TI example:
    >
    > Wyraźnie widać oczekiwanie na uruchomienie generatora HF. Więc z czym
    > problem ?

    Wyraźnie widać, że nie doczytałeś, pisałem o zegarze wewnętrznym a nie
    generatorze kwarcowym. Wewnętrzny zegar nie ma chyba bitu awarii.

    > Jakie peryferia nie chciały działać ? wewnętrzne ?

    Peryferia peryferyjne :-) czyli np. LCD, mój poprawnie działa dla napięć
    powyżej 3V.

    > Zrobiłem z nim przeszło 30 projektów - nigdy nie miałem takich problemów.

    Ja zrobiłem kilka, może naście, natrafiłem na taki problem i go opisałem
    by oszczędzić czasu innym.
    Nie ukrywam, że akurat w tym projekcie zasilanie było złożone i
    przejście od 2V do 3,3V potrafiło zająć i ze 100 ms, a to dla procesora
    wieczność.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2011-01-13 13:41:36
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 1/13/2011 13:50, Andrzej W. pisze:

    > Ja akurat nie używam programatora do zasilania prototypów.
    > Zasilanie było "nierzeczywiste" i dlatego właśnie pisałem, że jest to
    > problem ujawniający się z opóźnieniem dopiero w realnym układzie.

    No i duma dała znać.

> [...]
    > Nie ukrywam, że akurat w tym projekcie zasilanie było złożone i
    > przejście od 2V do 3,3V potrafiło zająć i ze 100 ms, a to dla procesora

    Miałeś normalne problemy z prototypem - kto tego nie zna ?
    Ale to nie problem z MSP tylko z projektem.
    Nie ma prototypów działających od pierwszego włączenia i tyle.

    Pozdrawiam

    Górski Adam

  • 7. Data: 2011-01-13 19:13:02
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-01-13 14:41, Górski Adam pisze:
    > Miałeś normalne problemy z prototypem - kto tego nie zna ?
    > Ale to nie problem z MSP tylko z projektem.
    > Nie ma prototypów działających od pierwszego włączenia i tyle.

    Przecież pisałem, że to nie wina MSP, tylko specyfika projektu.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej