  • 11. Data: 2016-02-22 12:39:19
    Temat: Re: Szybka korozja
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrne" napisał w wiadomości grup
    >Najbardziej zdziwiła mnie wanna. Przerdzewiała "od dołu".
    >Najpierw z brzegu, potem dodatkowo na dnie - zrobiło się
    >pomarańczowe kółko w pobliżu odpływu i niewidoczne pęknięcie
    >w emalii, z którego robiły się rdzawe zacieki. Wtedy wannę
    >wyrzuciłem. To nie mogła być wina stojącej wody i zarysowań,
    >bo przerdzewiało od spodu. Z brzegu zresztą też - jest
    >"wywinięty" i na tę część woda nie dostawała się.
    >Czyli po prostu wanna nie była odporna na parę wodną.

    Jesli miales ja obmurowana i obkafelkowana szczelnie, to pod nia mogla
    byc wigotnosc 100% stale.

    >A wydawało mi się, że wanna powinna być odporna na wodę
    >i wilgoć. Dlaczego nie używa się stali nierdzewnej?

    Bo nie ma potrzeby, a Ty nie chcesz takiej drogiej kupic :-)

    http://www.kolo.com.pl/produkty/produkty-specjalne/s
    tal-nierdzewna
    Wanien tam nie ma.

    >Ogólnie - czy technologia zabezpieczania przed wilgocią
    >jest tak niedoskonała, czy tylko ten sprzęt był za tani
    >i został wykonany niestarannie?

    IMO to jakos bardzo niestarannie. Emaliowana wanna powinna dlugie lata
    wytrzymac.

    Warto by tez zony spytac, jaka chemie stosowala.
    "Chlor", wybielacze rozne (jak nie chlor, to woda utleniona),
    odkamieniacze - to moze sprzyjac korozji.

    A po tych zawiasach sadzac, to byla ona u Ciebie straszliwa.
    Moze plyty byly nasaczone woda ? Ale to by sie plyty spaczyly ...

    J.

  • 12. Data: 2016-02-22 17:55:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 21 Feb 2016 20:46:43 +0100, Piotrne
    > Mam problem z korozją wyposażenia łazienki. W krótkim
    > czasie od instalacji, tj. ok. 2 lat, całkowicie skorodowały
    > nóżki wanny (jedna sproszkowała się, druga połamała),
    > przerdzewiała wanna emaliowana (na wylot - odpadł górny
    > płaski brzeg), zawiasy szafki łazienkowej.

    Małżonka zbyt przewrażliwiona na czystość i zbyt często szoruje
    łazienkę duża ilością chemii.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2016-02-22 20:55:54
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-22 o 09:09, Konrad Anikiel pisze:

    > Tutaj winowajcą jest mgła, czyli aerozol.
    > Miroskopijne kropelki niosą chlorki, osiadają na tym co spotkają
    > w pobliżu (szafka nad wanną i sama wanna pod spodem, bo tam spływa
    > powietrze), a potem pomału odparowują, zwiększając stężenie chlorków,
    > czyli tempo korozji.

    Szafka była pod umywalką, nie nad wanną. Ale "przestrzenny rozkład
    zniszczeń" i hipoteza parujących, żrących środków czyszczących
    wskazuje podłogę, szczególnie pod wanną, jako przyczynę korozji.
    Wanna nie była obudowana, ale podłoga rzeczywiście często
    jest czyszczona "skutecznymi" środkami (Domestos itp.). Pod wanną
    mogą pozostawać przez dłuższy czas. Bezpośrednio raczej
    nie dostały się na powierzchnie, które zardzewiały - szafka
    jest zamknięta, "wywinięty" brzeg wanny nie jest "osiągalny"
    szczotką ani chlapaniem. Czyli - w tych okolicach robiło się
    żrące powietrze. Wiadomo, jak to wygląda ilościowo? Jakie
    to musiało być stężenie, przez jaki czas i jaki to ma wpływ
    na mieszkańców?

    Zrobię chyba eksperyment z zawiasem zamkniętym w słoiku z odrobiną
    "Domestosu".

    P.

  • 14. Data: 2016-02-22 22:03:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 lutego 2016 20:55:55 UTC+1 użytkownik Piotrne napisał:

> [...]
    > na mieszkańców?
    >
    > Zrobię chyba eksperyment z zawiasem zamkniętym w słoiku z odrobiną

    Nie wiem jaki jest chemiczny mechanizm korozji w obecności chloru atomowego, czy
    potrzebna jest wilgoć, czy powietrze itd. Eksperyment słoikowy może niczego nie
    wykazać, bo warunki będą nierzeczywiste.