    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Szybka karta microSD do 100zl
    Date: Sun, 18 May 2014 00:30:12 +0200
    <lkr674$d62$1@node2.news.atman.pl> <lkrdmh$lj0$1@node1.news.atman.pl>
    <lkrn7t$v9m$1@node1.news.atman.pl> <lksojv$vi2$1@node1.news.atman.pl>
    <lkterl$oas$1@node1.news.atman.pl> <lku2qu$fpp$1@node1.news.atman.pl>
    <lku4u9$i42$1@node1.news.atman.pl> <lku8n9$meu$1@node1.news.atman.pl>
    <lkuhbb$uh1$1@node1.news.atman.pl> <lkve6m$q68$1@node1.news.atman.pl>
    <lkvkg2$qrp$1@node2.news.atman.pl> <lkvmbc$3es$1@node1.news.atman.pl>
    <lkvt86$b2i$1@node1.news.atman.pl> <lkvvbj$69a$1@node2.news.atman.pl>
    <ll0blt$qn5$1@node1.news.atman.pl> <ll0qda$26n$1@node2.news.atman.pl>
    <ll7ll0$9um$1@node1.news.atman.pl>

    "jakson" ll7ll0$9um$...@n...news.atman.pl

    > Oczywiscie, ze nie.
    > Po prostu palnales (IMHO) glupstwo:

    > Cechą systemów operacyjnych czasu rzeczywistego.

    > Windows 95 tez potrafil "jednoczesnie" kopiowac
    > rozne pliki na rozne dyski i to na jednym procesorze
    > a mimo to nie byl RTOS :).

    Zdecydowanie nie był, ale M$ swego czasu obiecywał
    zbudowanie systemy RT, czyli takiego, jakim był RSX,
    albowiem Gates także (jak ja) startował z komputerów
    PDP i z systemów RSX.

    R -- ponoć właśnie od rzeczywistego czasu

    X -- chyba od tasku/exekucji, czyli od zadania
    (był wielozadaniowy -- i tu właśnie przewagę
    swą ukazywał system RT nad systemami nieRT)

    S -- chyba od systemu

    11 -- chyba niekoniecznie tylko dla PDP11

    M -- od wieloużytkownikowości/mulitijuserowości
    (z tej wersji systemu naraz mogło korzystać
    wielu juserów podłączonych do jednego złomu
    na który pracował tylko jeden OS; wspólny
    OS i niemal wspólny złom -- każdy juser miał
    swój terminal podłączony do komputera za
    pomocą RS232; każdy terminal miał swoją
    nazwę TTxx, każdy ,,swój'' nazywał się TI;

    copy TI:=DK11:[307,305]rekopis.txt oznaczało
    wyświetlenie na ekranie swojego terminala
    zawartości pliku rekopis.txt z konta [307,305]
    z dysku 11, z tym, że 11 było w ósemkowym
    systemie;

    copy TT5:=DK11:[307,305]rekopis.txt oznaczało
    wyświetlenie na ekranie terminala nazywanego
    TT5 zawartości wiadomego pliku)

    PDP11/40 był wzorcem dla SM-4, z którym zetknąłem się, ale
    czy RSX11 był dedykowany tylko PDP11? -- chyba niekoniecznie.

    Były różne PDP (Gates zaczynał na wcześniejszym) a po nim był VMS.
    (po prostu Virtual Memory System)

    Wirtualna pamięć dawał właśnie 'tryb chroniony' -- bardzo
    istotny dla bezpieczeństwa, gdyż programy (przynajmniej
    teoretycznie) nie mogły zaglądać sobie ,,przez ramię''. :)
    Nawet dany program, nie wiedział, do jakich adresów odwoła
    się w czasie swej pracy.

    Dodam jeszcze, że pisanie pod RSX11M było przyjemnością.

    Porównać można pisanie pod RSX11M z pisaniem pod Dos/WinDos
    jakoś tak, jak porównać można jazdę szybkim i luksusowym
    samochodem po pustej autostradzie do jazdy po pływających
    deskach luźno ze sobą połączonych na dodatek nieco
    przerdzewiałym drutem, który co jakiś czas pękał. ;)

    -=-

    Triumwirat (IBM, Intel, Microsoft) obiecywał ludzkości systemy operacyjne:

    () z chronionym dostępem do pamięci
    (bardzo ważne tam, gdzie jest
    mulitjuser i mulititasking)

    () niezawodne systemy plików (filesystems)
    odporne i na włamania, i na pady złomowe

    () właśnie czasu rzeczywistego

    słowem -- odpowiedzialne, zdatne do pracy w wojsku, bankach itd... :)

    Obiecywał także procesor (CPU) znany dziś jako RISC.
    Od czasu do czasu słyszałem, że Windows (za czasów WinDos -- Win3xx,
    Win95, Win98) jest RT oraz że kolejne Intele z rodziny x86 obok trybu
    x86 mają RISCowe moduły, tak że z czasem tryb x86 pójdzie (płynnie
    z zachowaniem kompatybilności) w niepamięć, a pozostanie w użyciu
    tylko RISCowa część.

    Początkowo wieściotwórcom lano zimą wodę na
    głowy, później zaniechano takich dyskusji.

    Z systemami WNT łączono nadzieje, ale nawet WXP nie osiągnął tego,
    co na początku współpracy M$/DEC obiecano. W tym czasie stawało się
    jasne, że Windows M$ raczej nie będzie ani ma RISCach, ani RT, ani
    nie będą rozwijane NTFS itd...

    Telefony mają RISCi i Win. Tu jest postęp, ale chyba nie ma tam miejsca na x86.

    --==--

    Co do pracy równoległej Windows -- chyba IDE skutecznie blokował CPU,
    tak więc co do możliwości równoległej pracy trzeba zachować ostrożność.
    Obok IDE (od wielu lat rozwiniętego do EIDE) był SCSI i inne. Ale obok
    pracy z peryferiami są inne zadania komputera, które muszą być
    niezależnie wykonywane, czyli komputer musi mieć możliwość równoległego
    przetwarzania danych. Choćby karta graficzna obrabia niezależnie od karty
    dźwiękowej czy CPU a sam CPU dzisiejszego x86 nie składa się tylko
    z podstawowej jednostki stałopozycyjnej.

    Warto jednak zauważyć, że chyba jeszcze 80486SX miał oddzielny
    koprocesor arytmetyczny 80487SX do zadań zmiennoprzecinkowych.
    80486DX miał już koprocesor zintegrowany z resztą procesora.

    W każdym komputerze jest masa procesorów, które pracując, nie
    muszą dzielić się czasem z innymi. Nad wszystkim musi panować
    coś (złom/sprzęt/hard) i ,,ktoś'' (system/soft/oprogramowanie)
    ale nadal nie musi to oznaczać pracy w czasie rzeczywistym.

    -===-

    IMO zdanie:

    to musi być OS RT, gdyż obsłużyć musi zadania wykonywane jednocześnie

    może mieć sens, ale nie jest ono tożsame zdaniu:

    OS RT to taki, który obsługuje zadania wykonywane jednocześnie.

    Do sensownego wykonania zadań równoległych -- potrzeba raczej OSRT.
    Windows obsługuje zadania równoległe, ale IMO nijak nie można go
    zaliczyć do RTS.

    (na potrzeby tego wątku: OS RT == RTOS == RTS == komputerowy system operacyjny czasu
    rzeczywistego)

    Win obsługuje przykładowo naraz/jednocześnie:

    () pracę drukarki (drukarka coś drukuje)
    () pracę RAMek
    () pracę CPU
    () termometr podłączony do USB/RS

    Ale co to ma wspólnego z RTS? Kit o RTSowości Win wciskać można było ,,sto'' lat
    temu. :)

    Nawet DOS zezwalał na równoległą pracę. :)

    () po RS232 szły dane z termometru czy czegokolwiek
    (BTW -- RS okupuje IRQ; straszne marnotrawstwo)
    () po Centronicsie szło drukowanie (PRINT)
    () klawiatura
    () zegarek (właśnie zegar czasu rzeczywistego)
    () dyskietka FDD
    () wreszcie kontroler obsługi przerwań ;)

    Ale i co z tego?!

    Nie ma takiego systemu komputerowego (i nie ma takiego komputera),
    który nie obsługuje wielu zadań równocześnie. Ale nijak się to ma
    do systemów czasu rzeczywistego.

    1-95mb-s-tanio-i4212135859.html

    > Rownie slabo szukalem (bo nie znalazlem) smartfonow
    > z gniazdem na pelnowymiarowe karty SD.

    I zapewne już nie zobaczysz. :) Nasz rozmówca zbyt mocno
    przywiązany jest do swej lustrzanki, a tam (w lustrzankach
    w ogóle) karta SD to mała karta, gdyż profesjonaliści
    wybierają CF. :) (chyba od Compact Flash)

    Aby było śmieszniej -- SD to zwykle karta wielkości mikroSD
    w obudowie pełnej SD. Można niektóre SD prześwietlić, inne
    (starsze, zdatne do bezbolesnego wyrzucenia) pociąć, aby
    przekonać się o tym, że w SD większość miejsca zajmuje
    ,,poduszka powietrzna'' i styki.

    Tak czy siak -- mikroSD są na razie wolniejsze i mniej pojemne od pełnych SD.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'