  • Data: 2010-12-21 18:22:37
    Temat: Re: Szukam kogos kto kuma certyfikaty CE w Krakowie?
    Od: "Robbo" <y...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Wtedy sie okaze ile te wszystkie certyfikaty byly warte ;)

    Zapewne teorię znasz, ale przypomnijmy. CE, to nie jest
    certyfikat nadawany przez żaden instytut. To Ty wystawiasz
    deklarację CE jako producent albo importer na obszar UE.
    Żeby wystawić sobie CE powinieneś mieć przekonanie,
    że urządzenie spełnia odpowiednie normy. W niektórych
    przypadkach trzeba przeprowadzić dodatkowe badania,
    a niekiedy badania warto przeprowadzić nawet wtedy,
    kiedy nie są obowiązkowe.
    Ja badałem swoje urządzenie w IASE we Wrocławiu.
    Rozmawiałem z kierownikiem, który powiedział, że
    oczywiście są klienci, którzy zgłaszają się do Instytutu,
    gdyż chcą mieć podkładkę do CE, ale nie wiedzą,
    jakie badania im są potrzebne. Wtedy uczynni pracownicy
    Instytutu pomagają i szukają, co dane urządzenie powinno
    spełniać (zapewne za odpowiednią opłatą).
    W wielu przypadkach, jeśli chodzi o urządzenia
    elektryczne, powinno się przeprowadzić minimum
    badania EMC. Osobiście uważam, że to badanie
    nie jest całkiem pozbawione sensu. Pozwala ono
    wykryć podatność urządzenia na zakłócenia,
    ewentualnie ulepszyć produkt i nie mieć potem
    skarg od klientów, że coś nie działa.
    W moim urządzeniu badanie pomogło wyeliminować
    podatne na zakłócenia czujniki indukcyjne, które
    sprawiały sporadycznie problemy, ale wtedy
    jeszcze nie wiedziałem, że to one są źródłem problemów.
    Jeśli ktoś nie ma doświadczenia, to może
    popełnić w układzie elektronicznym pewne błędy,
    które przełożą się na to, że urządzenie nie przejdzie
    badań EMC. Wtedy urządzenie należy poprawić
    i poddać ponownie badaniom. Każda taka poprawka
    to koszty dodatkowych badań, przeprojektowania
    urządzenia (co jeśli urządzenie ma odlewaną obudowę,
    zmodyfikowany układ się nie mieści i trzeba zrobić
    nową formę na obudowę... koszty, koszty, koszty?).
    Dlatego mimo wszystko, nie należy liczyć tylko na
    instytut badawczy, ale przyjść na badania już z
    co najmniej dobrze zaprojektowanym urządzeniem.
    Zatem przyda Ci się nawiązanie współpracy z jakimś
    elektronikiem. Być może odpowie na Twoje zapytanie
    ktoś z Twoich okolic. Jeśli nie, to może udać się
    na jakąś uczelnię techniczną i nawiązać współpracę
    z jakimś pracownikiem naukowym od elektroniki.

    R.