  • Data: 2011-11-25 01:03:59
    Temat: Re: Szkodliwość świetlówek energooszczędnych
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:ea598af5-51fb-4885-a786-db323cee5360@s6g2000vbc
    .googlegroups.com...
    Tu i ówdzie natykam się na dyskusje i opinie o świetlówkach, czy ktoś
    może zająć konkretne stanowisko w temacie ewentualnego szkodzenia
    takich świecideł? Dajmy na to, że kupuję tzw. lepsze świetlówki
    (powyżej 15 zł/sztuka za 18W), czy robię sobie krzywdę wywalając
    zwykłe żarówki? Ten i ów wspomina o widmie, inny o migotaniu, ale
    rozeznać się w tym jakoś nie mogę...

    ===

    Ja myślę, że w znacznej mierze, podobnie jak przy komórkach, jest to
    demonizowane. U mnie te świetlówki nic nie migoczą, a nawet dają lepsze
    barwowo światło, niż żarówki. Stawiałbym na to, że wskutek daleko szerszego
    widma, jego składowe mogą pobudzać niektóre osoby.
    Trochę, jak telefony komórkowe, ludzie latami w kieszeni noszą, robią potem
    dzieci które rodzą się zdrowe... Ale zlekceważyć też nie można. Światło
    świetlówek, dla mnie ciut milsze od żarowego (nieco bardziej w stronę
    wyższych temperatur barwowych (1)), jest jednak sztuczne i miewa dziwaczne
    odcienie które i ja widzę, to też może pobudzać osoby ze skazami
    neurologicznymi.

    (1) Zaiste, dziwne, im światło ma wyższą temperaturę barwową, tym jest
    "chłodniejsze"...

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)