  • 231. Data: 2014-06-23 09:44:11
    Temat: Re: Świece żarowe.
    Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl>

    Użytkownik "Trybun" <I...@j...com> napisał w wiadomości
    news:53a29ff2$0$2357$65785112@news.neostrada.pl...

    > Próbuje "łapać", jednak mam sporo wątpliwości. Przykład żarówki
    > oświetleniowej jest zupełnie chybiony.

    Nie jest chybiony. Włókno żarówki, to (co do zasady działania) taka sama
    grzałka jak w świecy żarowej.

    Ona np. nie wyłącza (ani nie
    > przyciemnia) się po osiągnięciu odpowiedniego poziomu naświetlenia.

    Tak samo jak świeca żarowa. Robi to zewnętrzny sterownik w postaci palca
    kierowcy i włącznika lub mniej lub bardziej rozbudowanego sterownika.

    To jest tak proste, że zaczynam podejrzewać trollowanie z Twojej strony...

    Wiwo

  • 232. Data: 2014-07-05 16:09:08
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-06-20 20:11, k...@g...com pisze:

    > Większej głupoty z tym podgrzewaniem komory spalania dawno nie czytałem. Jedynym
    celem puszczania prądu przez świecę jest rozgrzanie jej do czerwoności. Przy mocy
    grzewczej jaką ma świeca nie wystarczy energii na rozgrzanie czegokolwiek poza nią. W
    polskich warunkach klimatycznych każdy pełnosprawny dizel odpali bez grzania świec
    żarowych. To w takim razie po co jest? W silniku benzynowym świeca zapłonowa zapala
    mieszankę w określonym czasie cyklu pracy. Z dizlu określa miejsce od którego ma
    nastąpić spalanie mieszanki. W czasie wtrysku mieszanka i tak by się zapaliła. Ale
    ona musi się tak zapalić żeby wykorzystać jak najwięcej energii zawartej w paliwie. A
    to jest możliwe jeśli paliwo zapali się w określonym miejscu w cylindrze. I to
    miejsce wyznacza rozgrzana do kilkuset stopni, bliżej tysiąca niż pięciuset, świeca
    żarowa. Ona na pewno ułatwia zapłon zimnego silnika ale pracuje zawsze gdy silnik
    pracuje. To że nie dopływa do niej prąd nie znaczy że nie jest rozgrzana do kilkuset
    stopni.

    Ale co sprawia że przy zimniejszym silniku świece są dłużej podgrzewane
    niż w ciepłym, czy nie musi być jakiś czujnik temperatury?

  • 233. Data: 2014-07-05 16:18:10
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-06-19 10:56, Grejon pisze:

    > Sama - nie, bo to kawałek drutu zamknięty w szklanej bańce. Ale jeśli
    > zamiast zwykłego włącznika dasz np. czujnik ruchu, to ją zapali jak
    > ktoś przejdzie w pobliżu i wyłączy jak przez x sekund nic nie wykryje.
    >
    > Już nie wspomnę o tym, że auta wyposażone w czujniki zmierzchowe same
    > włączają światła mijania jak się robi ciemno albo auto wjeżdża do garażu.

    No, świeca żarowa to też wg. niektórych bezmyślny kawałek drutu. A ona
    nie tylko sie załącza przy każdym przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale
    ma odpowiednie cykle pracy w zależności od temperatury silnika.
    Porównując do różnorodnych sterowań żarówką to musi mieć, albo w sobie,
    albo w najbliższym otoczeniu czujnik temperatury.

  • 234. Data: 2014-07-05 16:19:44
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-06-23 09:44, Wiwo pisze:

> [...]
    > sterownika.
    >
    > To jest tak proste, że zaczynam podejrzewać trollowanie z Twojej

    Sterownik nie wystarczy do sterowania, musi być jeszcze czujnik
    temperatury. Pytanie tylko, gdzie ten czujnik się znajduje - czy nie w
    samej świecy?

  • 235. Data: 2014-07-05 18:37:51
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Sat, 05 Jul 2014 16:19:44 +0200, Trybun napisał(a):

    > Sterownik nie wystarczy do sterowania, musi być jeszcze czujnik
    > temperatury. Pytanie tylko, gdzie ten czujnik się znajduje - czy nie w
    > samej świecy?

    W Citroenach i Peugeotach z lat 90-tych (Xantia, Berlingo, 406) czas
    grzania świec zależał wyłącznie od temperatury w komorze silnika. Czujnik
    temperatury był wewnątrz sterownika świec przykręconego gdzieś do ściany
    grodziowej, nadkola albo schowany za lewą lampą jak w mojej Xantii 2.1TD.
    Uwierz, tam nie żadnej wielkiej magii: świeca to prosta ja cep grzałka,
    sterownik to prościutka elektronika i potężny przekaźnik - to wszytko!
    W późniejszych wersjach pojawił się czujnik temperatury w okolicach
    termostatu i sterownik zadawał czas grzania świec w zależności od
    temperatury silnika.
    http://citroen.org.pl/forum/viewtopic.php?t=1371

    W świecy żarowej poza grzałką nic nie ma. Dochodzi do niej tylko gruby
    przewód z prądem i nic więcej:
    http://www.bazarek.pl/searchx.php/fraza,%C5%9Bwiece+
    %C5%BCarowe+xantia

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 236. Data: 2014-07-05 19:46:49
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 5 lipca 2014 16:09:08 UTC+2 użytkownik Trybun napisał:

> [...]
    >

    > Ale co sprawia że przy zimniejszym silniku świece są dłużej podgrzewane
    >
    > niż w ciepłym, czy nie musi być jakiś czujnik temperatury?

    Mało to czujników temperatury w samochodzie. Czujnik temperatury płynu, w niektórych
    czujnik temperatury oleju, czujnik temperatury zewnętrznej. Nie ma zakazu używania
    jakiś czujników do celów innych niż są przeznaczone.

  • 237. Data: 2014-07-08 00:38:08
    Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl>

    > Sterownik nie wystarczy do sterowania, musi być jeszcze czujnik
    > temperatury. Pytanie tylko, gdzie ten czujnik się znajduje - czy nie w
    > samej świecy?

    Nie, W ŚWIECY NIE MA CZUJNIKA TEMPERATURY. Nie wiem jak mam Ci to napisać,
    żebyś zrozumiał. Załapiesz kursywą i boldem? W samochodach są czujniki
    temperatury. Różne. W miarę w nowych autach może być ich kilka. Niektóre z
    nich mogą być wykorzystywane pośrednio lub bezpośrednio przez sterownik
    świec. Pisało już o tym kilka osób. Czego nie rozumiesz? Jeśli tego nie
    ogarniasz, to daj sobie spokój z tym tematem. Prowadź do mechanika, syp kasą
    i nie wnikaj. I tak nie ma z tego efektów.

    Wiwo

  • 238. Data: 2014-07-08 16:34:26
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > W polskich warunkach klimatycznych każdy pełnosprawny dizel odpali bez grzania
    świec żarowych.

    To czemu jak jest spalona jedna świeca żarowa to silnik kaszle na tym
    cylindrze?

  • 239. Data: 2014-07-08 17:03:02
    Od: masti <g...@t...hell>

    że jak?

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 240. Data: 2014-07-08 17:11:28
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2014-07-08 17:03, masti pisze:

    > że jak?

    Jak mam spaloną świecę to wiem to od razu, bo silnik po odpaleniu rano
    nie pali przez kilka-kilkadziesiąt sekund na 1 cylindrze.