-
Data: 2010-03-03 13:05:35
Temat: Re: Światło zastane - czy to aby nie łatwizna ?
Od: luxcamera <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Jacek Czerwinski wrote:
> Napisz wiecej ... masz cos na blogu na ten temat ?
> (teraz nie sprawdze)
>
> Bo to jest pol prawdy, ze klienci chca ostrosc 'stad do Katowic', ale i
> 'my' coraz bardziej tak myslimy ?
> Jakie sa 'nasze' poglady jako fotografow (zaaw amatorów i profi) na
> wszelkie nieostrosci?
Słabo u mnie z blogowaniem, choć to pewnie błąd, bo zakładając, że skoro
coś tam wiem, to powinienem się tym podzielić, by dać przeciwwagę
wszechobecnej bylejakości treściowej.
Inna sprawa, że z "wiedzeniem" trzeba dziś uważać...
No cóż - zaryzykuję - napiszę o nieostrości i nie tylko...
Kiedyś uczyłem fotografii. Nie na uczelni, a w czymś, co nazywało się
Ośrodkiem Postaw Twórczych. Mieliśmy tam okresowe przeglądy prac
uczestników zajęć. Te przeglądy pozwoliły mi na żywo w zdjęciach innych
ludzi zobaczyć i utwierdzić się definitywnie w moim przekonaniu, że
ostrość, czy szerzej perfekcyjna technika, nie powoduje, że zdjęcie jest
dobre. Największe wrażenie robią te zdjęcia, które o czymś mówią, coś
pokazują, wywołują jakąś emocję, nastrój, są szczere w swoim
spostrzeżeniu... Jeśli towarzyszy temu właściwie rozegrana technika i
kompozycja, to jest super, a jeśli nie, to i tak jest lepiej, niż w
supertechnicznych, gimnastycznych ujęciach bez jakiegokolwiek wyrazu i
przekazu.
Jest chyba też coś takiego, jak "konflikt" pomiędzy technicznym
zaawansowaniem sprzętu, a jego rezultatem plastycznym. Wolę np. portrety
zrobione zestawem Zenit i Jupiter 9, niż zestawem Nikon F3 i Nikkor 85/2
(zakładając, że w obu wypadkach film, to ORWO 400, wywoływacz, to R09
1+200, itd.)...
Producenci przez wiele lat wpajali fotografującym, że liczy się
doskonałość techniczna, a niektórzy fotografujący, "nie wiedzieć
dlaczego", upodobali sobie stare, wadliwe optycznie szkła. Technicznie
trudna do opisania plastka obrazu (pojęcie, które podobno nie
istnieje...) bierze górę nad ostrością i achromatycznością, bierze górę
do tego stopnia, że ludzie najpierw wydają kasę na Nikkora 85/1,4, czy
Canona 85/1,2, a potem - robiąc portrety - "psują" go, nakładając
filterki zmiękczające, pończochę, czy też dłubiąc fotkę w PS...
Myślę, że wpływ na gusta klientów, ale też i na nasze widzenie - nie
mówię, że wszystkich, ale znacznej części - ma to:
- że już w fotografii analogowej kompakty dawały sporą głębię ostrości,
a w dobie cyfrowej - ze względów technicznych - jest to jeszcze bardziej
znaczące - w efekcie ludzie przyzwyczaili się do pewnego typu obrazu i
dlatego częściej chcą "ostro" niż "nieostro";
- że "obrazosfera", w której żyjemy i która "edukuje" nas wszystkich
wizualnie, jest raczej przesycona ostrością i błyskiem (zawsze zabijają
mnie reporterzy na koncertach, którzy robią fotki tylko i wyłącznie z
błyskiem, albo na rajdach, gdzie długoogniskowymi superszkłami generują
zdjęcia parkingowe...);
- że nie uczy się nigdzie (na żadnym poziomie standardowej edukacji) o
szeroko rozumianej kulturze, sztuce, kompozycji, estetyce...
Tabloid i sitcom wyznaczają dziś kierunki.
Nie oznacza to wcale, że nie można trafić na innego, "wyrobionego"
odbiorcę, ale osobiście nie wierzę w to, że da się wyżyć tylko z takiego
odbiorcy.
To oczywiście moje indywidualne, jednostkowe doświadczenie i przekonanie.
Chciałbym, żeby ktoś jeszcze pociągnął temat zaproponowany przez Jacka,
bo jest to naprawdę ciekawe zagadnienie.
--
Pozdrawiam
Ra-V "Lightsensitive" Charlikowski
----------------------------------------------------
-------------------
www.luxcamera.com / www.luxcamera.eu / www.luxcamera.pl
www.mylightsensitivity.blogspot.com
----------------------------------------------------
-------------------
Nie po to Bóg dał nam inteligencję, żebyśmy mieli ułatwiać sobie życie.
----------------------------------------------------
-------------------
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.10 20:54 Janko Muzykant
Najnowsze wątki z tej grupy
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
Najnowsze wątki
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-27 Chiński elektrolizer tester wody
- 2024-12-27 Rzeszów => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-27 Kraków => Application Security Engineer <=
- 2024-12-27 Gorzów Wielkopolski => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2024-12-27 Wrocław => Solution Architect (Java background) <=
- 2024-12-27 kladka Zagorze
- 2024-12-27 Poznań => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-27 Gdańsk => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-27 Katowice => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-27 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-27 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2024-12-27 Warszawa => Administrator Bezpieczeństwa IT <=
- 2024-12-27 zasniecie
- 2024-12-27 Kraków => Key Account Manager <=