-
Date: Sat, 21 Jul 2012 15:37:13 +0200
From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:13.0) Gecko/20120601 Thunderbird/13.0
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.rec.motocykle
Subject: Re: Światła drogowe w dzień - inaczej
References: <ju79bv$v75$1@news.task.gda.pl> <ju7eot$keg$1@node2.news.atman.pl>
<ju8b37$hi4$1@inews.gazeta.pl> <ju8c0t$uvu$1@news.task.gda.pl>
<ju9niv$fer$1@inews.gazeta.pl> <ju9on1$957$1@news.task.gda.pl>
<ju9psb$8ij$1@inews.gazeta.pl> <jucapp$1em$1@inews.gazeta.pl>
<5009d140$1@news.home.net.pl>
<500a89fb$0$1222$65785112@news.neostrada.pl>
<500a9a63$1@news.home.net.pl>
<500aa370$0$26709$65785112@news.neostrada.pl>
In-Reply-To: <500aa370$0$26709$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
NNTP-Posting-Host: 91.206.96.25
Message-ID: <500ab089$1@news.home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1342877833 91.206.96.25 (21 Jul 2012 15:37:13 +0200)
Organization: home.pl news server
Lines: 110
X-Authenticated-User: a...@p...pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.home.net.pl!not-for-mai
l
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:657584
[ ukryj nagłówki ]W dniu 21.07.2012 14:41, Tom01 pisze:
>> Kręcisz coraz szybciej. Żarówka świeci się coraz
>> jaśniej - produkowana jest coraz większa moc.
>
> Prądnica nie produkuje żadnej mocy. Wytwarza siłą elektromotoryczną.
> Potencjał. Od potencjału do mocy jest kawałek drogi.
Jeśli masz prądnicę obracającą się po różnicy z odłączonymi kabelkami -
to masz rację.
Ale kto jeździ z instalacją w takim stanie?
>> W którymś momencie ta moc
>> będzie na tyle duża, że szlag trafi żarnik. To jest właśnie ten nadmiar
>> produkowanej mocy.
>
> Powtarzam, nie ma czegoś takiego jak "nadmiar produkowanej mocy".
Powtarzaj sobie też, że Ziemia jest płaska - wolny kraj.
>> I od obciążenia na wyjściu.
>
> Siła elektromotoryczna, napięcie oraz spadki napięć w obwodzie z
> przepływem prądu to nieco inne rzeczy.
No i sorry winnetou, ale w realnej instalacji masz właśnie obwody z
przepływem prądu.
>> więc jak zewrzesz mu wyjście
>
> Nie ma czegoś takiego jak "wyjście" w tym przypadku.
Ależ jest - fizyczne końcówki jego uzwojeń.
>> Teraz zastanów się, dlaczego nie lubią. Co się dzieje z np. żarówką,
>> której podasz zbyt wysokie napięcie i dlaczego
>
> Spali się.
[tom01 mode on]
Spali się? Ależ spalanie to reakcja chemiczna przebiegająca między
materiałem palnym lub paliwem a utleniaczem, z wydzieleniem ciepła i
światła! Gdzie w żarówce masz reakcję chemiczną?
[tom01 mode off]
> Co w tym dziwnego? Ale nie dlatego, że prądnica wytworzyła
> "nadmiar mocy" tylko dlatego, że połynął za duży prąd.
^^^^^^^
Co zrobił? Prąd łynie? Czym to się objawia? ;->
> Ujmując to samo
> bliżej Pańskiego sposobu dywagowania, za duża moc się *wydzieliła* na
> rezystancji żarówki.
Owszem. Ale tę moc musiało coś wyprodukować - w tym przypadku alternator.
> Generator w elektrowni wytwarza ogromny "nadmiar"
> mocy w stosunku do potrzeb żarówki w domu, a ta się jakoś nie spala.
Ależ skąd! Elektrownie nie wytwarzają nadmiaru! Może nie zdajesz sobie z
tego sprawy, ale (1) twoja żarówka w domu nie jest jedyną podłączoną do
najbliższej elektrowni, (2) systemy energetyczne są ze sobą połączone i
nadmiar produkcji jest kierowany tam, gdzie występuje deficyt, a poza
tym (3) elektrownie mają możliwość regulacji bardziej zbliżoną do
alternatorów z regulowanym wzbudzeniem _i_ pełną kontrolę nad obrotami
(chociażby ze względu na konieczność utrzymania częstotliwości - mam np.
"pod sobą" taki megawatowy dieslowski agregat i niezależnie do
obciążenia pracuje na dokładnie takich samych obrotach).
> Dlaczego? Napięcie jest po prostu takie jak trzeba. W przypadku prądnicy
Bo produkowana moc jest dostosowywana do obciążenia.
> o takiej specyfice jak motocyklowa, jest konieczność regulacji napięcia
> bo jej wirnik stale zmienia obroty. Napięcia, nie mocy.
Sęk w tym, że regulator napięcia tak na prawdę reguluje... obciążenie.
>> Podsumowując: przeczytałeś sobie wstęp do podręcznika
>
> Drugi raz w rozmowie ze mną wykazuje Pan braki w wykształceniu w
> dziedzinie w której zabiera Pan głos. Myli Pan podstawowe pojęcia
> elektrotechniczne i wydaje sie, że kompletnie nie rozumie Pan kilku
> fundamentalnych praw, np Faradaya, Ohma, zależności między mocą, prądem
> i napięciem. Proponuję się zatem zamknąć lub douczyć jeśli zamierza Pan
> dalej dyskutować dalej.
Znam te prawa, dzieciaku, ale nie znam ich tylko i wyłącznie z teorii
wstępu do podręcznika z podstawówki, jak "znasz" je ty.
W instalacji motocyklowej (dla uproszczenia pomińmy zmienność obciążenia
ze strony np. układu zapłonowego) odbiorniki mają mniej-więcej stały
opór. Zatem im wyższe są obroty silnika, tym (dzięki większej sile
elektromotorycznej) pojawia się wyższe napięcie czyli tym wyższa jest
produkowana przez alternator moc (bo bilans całego układu, o ile nie
wiesz, musi wyjść na zero).
Regulator napięcia w takim układzie tak na prawdę nie jest regulatorem
napięcia, a regulatorem obciążenia - żeby było mniej-więcej stałe dla
danych obrotów, dzięki czemu napięcie w instalacji wychodzi prawidłowe.
Włączenie lub wyłączenie świateł tak na prawdę nie powoduje zmiany mocy
produkowanej w alternatorze/pobieranej z alternatora, a tylko zmianę
mocy traconej w regulatorze.
Tak ten układ po prostu działa i twoje teoretyzowanie nic nie zmieni.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.07.12 15:41 Andrzej Lawa
- 21.07.12 15:42 Andrzej Lawa
- 21.07.12 15:43 Andrzej Lawa
- 21.07.12 16:19 AZ
- 21.07.12 16:26 Arbiter
- 21.07.12 16:28 Arbiter
- 21.07.12 16:34 Arbiter
- 21.07.12 16:39 Tom01
- 21.07.12 16:45 Tom01
- 21.07.12 16:45 Arbiter
- 21.07.12 16:47 Tom01
- 21.07.12 17:54 duddits
- 21.07.12 17:59 Marcin N
- 21.07.12 18:09 Ivam
- 21.07.12 18:12 Arbiter
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2025-01-20 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-20 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-20 huta ruszyla
- 2025-01-20 piece wodorowe
- 2025-01-20 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-20 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-20 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-20 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-19 Test - nie czytać
- 2025-01-19 qqqq
- 2025-01-19 Tauron przysyła aneks
- 2025-01-19 Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- 2025-01-18 Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- 2025-01-18 Pomoc dla Filipa ;)