  • Data: 2009-02-01 14:13:04
    Temat: Re: Sumowanie klatek -zastosowania
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nic nie pomijam. Praktycznie sprawdziłem czy da się zrobić to o czym tu
    > dyskutujemy. Wyszło mi, że sumując zdjęcia wykonywane na granicy czułości
    >matrycy niespecjalnie dają się skleić je w jedno będące ekwiwalentem zdjęcia o
    > 100-1000 razy dłuższej ekspozycji.
    > Nie potrafię zaprogramować aparatu by robił darkframe co zdjęcie (a przy
    > 100 albo 1000 zdjęć dla obiektu to by musiał być automat), albo co cztery
    > zdjęcia. Nie chce mi się pisać własnej wtyczki, która pewnie będzie psu na
    > budę.
> [...]

    Ja tak miedzy przystawkę a deser, bo materię o której niżej znam b. pobieżnie
    i raczej z lektury, niz praktyki, ale w wątku padła o tym tylko 2 słowna
    wzmianka Pawła W., wiec przypomnę:
    Składanie klatek rutynowo stosuje się w długoczasowej [ i nie tylko]
    astrofotografii. Wykorzystuje sie zalezność, o której wspomniał Godfryd,czyli
    że szum przypadkowy rośnie z pierwiastkiem czasu ekspozycji. W efekcie
    uzyskuje się po złożeniu od kilku do kilkudziesieciu klatek o wiele lepsze
    zdjęcia, właśnie dzieki poprawie S/N. Przy czym oczywiście NIE jest tak,że
    1000x1s=10x100s. Jeśli na pixelu nic nam sie nie zarejestruje z powodu za
    słabego sygnału, to żadne uśrednianie szumów składaniem klatek nic nie
    pomoże.Zawsze zatem warto zwiększać czas ekspozycji pojedynczej klatki. Dla
    porządku dodam , że w astrofoto sa jeszcze inne powody składania klatek:
    1) kompensacja poruszenia zdjecia w wyniku niedokładności prowadzenia kamery
    za obiektem -dotyczy fotografii obiektów tzw. mgławicowych, wymagających
    długiej ekspozycji. W przypadku foto analogowego nie było takiej możliwosci,
    albo ekspozycja była cały czas prowadozna perfekcyjnie, albo zdjecie było
    poruszone i do widzenia. Wyobraźcie sobie naswietlanie obrazu galaktyki na
    kliszy przez 45 minut z ogniskową kilkaset mm -a takie rzeczy kiedyś robiono
    2) kompensacja turbulencji atmosfery -stosowane w astrofoto planet. Tu juz nie
    chodzi o wyciaganie słabego sygnału, bo światła jest dosyć sporo. Chodzi o
    eliminację wpływu atmosfery [i ew. dokładności prowadzenia], przy
    fotografowaniu z ogniskowymi rzędu minimum kilku metrów. Stosuje się
    rejestratoy o stosunkowo małej liczbie pixeli, za to kręci sie taką kamerką
    film zawierający kilkaset do tysiąca klatek. Następnie program je dopasowuje i
    składa, odrzucając [chyba czasem robi się to ręcznie] te, które nie pasują
    zbyt dobrze.
    Szczegóły mozna znaleźć w opracownaiach traktujacych o astrofotografii lub
    podejrzec parametry ekspozycji zdjęc zamieszczanych w galeriach astrofoto
    Pozdrawiam
    -J.