  • 21. Data: 2009-06-07 16:50:18
    Temat: Re: Submit formularza w IE8
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    Marek pisze:
    > To nie o submit() chodzi lecz o fałszowaną zawartość action. To się
    > dzieje nawet w tych miejscach, gdzie submitu nie stosuję.

    Modyfikowanie action jest tak samo nieciekawe, jak używanie submit().
    Równie dobrze możesz zacząć wysyłać zawartość formularzy ajaxem (nie
    sprawdzi się tylko z input type=file).

    artur

  • 22. Data: 2009-06-09 17:31:04
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Modyfikowanie action jest tak samo nieciekawe, jak używanie submit().
    > Równie dobrze możesz zacząć wysyłać zawartość formularzy ajaxem (nie
    > sprawdzi się tylko z input type=file).

    Tak, wiem... jednakże czasem potrzebna jest interakcja z użytkownikiem zanim
    formularz zostanie wysłany. Trudno to przeskoczyć w rozsądny sposób. Za
    pomocą JS doklejam identyfikator sesji do URL zawartego w action jeśli ktoś
    cookies ma wyłączone i tą drogą nie będzie możliwe jego podtrzymywanie.
    Czasem też trzeba zmodyfikować przesyłane parametry będące następstwem np.
    ustawienia czegoś we Flashu przez użytkownika itp. Zło konieczne lub
    konsekwencja rozwoju technologii...

  • 23. Data: 2009-06-09 22:09:36
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Tue, 09 Jun 2009 18:31:04 +0100, Marek <m...@s...interia.pl>
    wrote:

> [...]
    > zanim formularz zostanie wysłany. Trudno to przeskoczyć w rozsądny
    > sposób. Za pomocą JS doklejam identyfikator sesji do URL zawartego w

    Po prostu zawsze wrzucaj pole typu hidden. Przy okazji to będzie dobrym
    zabezpieczeniem przed CSRF, jeśli przy odbieraniu formularzy będziesz
    odczytywać ID sesji tylko z danych formuarza, a nie z cookies.

    Poza tym i na serwerze możesz stwierdzić, czy użytkowik obsługuje cookies
    i nie musisz generować JS do tego.

    > Czasem też trzeba zmodyfikować przesyłane parametry będące następstwem
    > np. ustawienia czegoś we Flashu przez użytkownika itp. Zło konieczne lub
    > konsekwencja rozwoju technologii...

    Nawet nie czepiając się Flash, to *jest* zła implementacja.

    Tego typu dane powinny być trzymane w <input type=hidden> i powinny być
    ustawiane od razu jak się zmienią albo w <form onsubmit>. Modyfikowanie
    action albo submit() to jak wbijanie gwoździ trzonkiem młotka (też się
    da...)

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 24. Data: 2009-06-09 23:01:32
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Po prostu zawsze wrzucaj pole typu hidden. Przy okazji to będzie dobrym
    > zabezpieczeniem przed CSRF, jeśli przy odbieraniu formularzy będziesz
    > odczytywać ID sesji tylko z danych formuarza, a nie z cookies.

    Sprawa dotyczy zzęść administracyjnej CMS, która jest dość wiekowa i
    chroniona. Przeróbka 100 formularzy zabiłaby mnie :-) W częściach
    publicznych zwykle nie ma potrzeby uciekania się do takich patentów więc
    minimalny nakład pracy ma priorytet no i stąd ten wątek.

    A co do przekazywania ID w hidden to nie załatwi (chyba) sprawy bo PHP jeśli
    nie ma sesji w cookies to szuka jej w GET z tego co pamiętam.

    > Poza tym i na serwerze możesz stwierdzić, czy użytkowik obsługuje cookies
    > i nie musisz generować JS do tego.

    Zgadza się, ale co dalej jeśli nie obsługuje? Nie chciałbym pożegnać
    użytkownika.

    > Nawet nie czepiając się Flash, to *jest* zła implementacja.

    Taaa... tylko jak przedstawić np. interaktywny rzut 3D centrum handlowego w
    HTML? Czy nam się podoba czy nie to nie możemy klientowi powiedzieć, że nie
    zrobimy tego bo Flash jest beee. Dlatego właśnie napisałem, że trzeba jakoś
    egzystować w warunkach jakie nam stworzono.

> [...]
    > ustawiane od razu jak się zmienią albo w <form onsubmit>. Modyfikowanie
    > action albo submit() to jak wbijanie gwoździ trzonkiem młotka (też się

    A to już prawie plagiat :-) Też tego porównania gdzieś użyłem.
    Wracając do wątku: jak napisałem wcześniej - dostosowuję stary projekt aby
    działał z IE8. Tak już w nim jest, że skrypty reagują na GET a nie na POST.
    Kiedyś to przerobię pewnie...

  • 25. Data: 2009-06-09 23:36:02
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    P.S.
    Jak sobie radzisz z metodą pól hidden gdy akcja użytkownika generuje
    nieprzewidywalną ilość zmiennych (oczywiście w rozsądnych granicach) ?
    a) dynamicznie generujesz pola hidden gdy zajdzie taka potrzeba ?
    czy
    b) od razu nadmiarowo dajesz tyle pól aby mogły przekazać POSTem wszystkie
    możliwe warianty akcji użytkownika (godząc się z tym, że część z pól będzie
    pusta i niepotrzebnie przekazywana)?

  • 26. Data: 2009-06-11 09:04:31
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 10 Jun 2009 00:01:32 +0100, Marek <m...@s...interia.pl>
    wrote:

    > Sprawa dotyczy zzęść administracyjnej CMS, która jest dość wiekowa i
    > chroniona. Przeróbka 100 formularzy zabiłaby mnie :-)

    Find'n'replace? :)

    > A co do przekazywania ID w hidden to nie załatwi (chyba) sprawy bo PHP
    > jeśli nie ma sesji w cookies to szuka jej w GET z tego co pamiętam.

    Owszem, trzeba by samemu podać do session_id() przed wykonaniem
    session_start().

    > Zgadza się, ale co dalej jeśli nie obsługuje? Nie chciałbym pożegnać
    > użytkownika.

    Na serwerze sprawdzasz, czy dostałeś cookie i jak nie, to generujesz
    alternatywny kod (z ID wsadzanym w formularze i linki). Generalnie to
    samo, co robisz w JS, tylko na serwerze.

    Jak wspomniałem wcześniej, w przypadku formularzy (POST) najlepiej z góry
    wszystkich traktować jakby nie mieli cookies.

    W pozostałych przypadkach to nie jest taki dobry pomysł - ID w URL są
    paskudne i niezbyt bezpieczne, ale jeśli chcesz sesje dla użytkowników
    kompletnie bez cookies, to w PHP masz gotowca do tego - trans_sid.

> [...]
    > Wracając do wątku: jak napisałem wcześniej - dostosowuję stary projekt
    > aby działał z IE8. Tak już w nim jest, że skrypty reagują na GET a nie

    type=hidden i onsubmit działają identycznie dla GET i POST.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 27. Data: 2009-06-11 10:16:48
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 10 Jun 2009 00:36:02 +0100, Marek <m...@s...interia.pl>
    wrote:

> [...]
    > wszystkie możliwe warianty akcji użytkownika (godząc się z tym, że część
    > z pól będzie pusta i niepotrzebnie przekazywana)?

    Zależy. Zazwyczaj generuję elementy JSem, a dla bezJSowców mam przycisk
    "dodaj więcej". Czasem da się użyć textarea z jednym wpisem na linię.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 28. Data: 2009-06-11 13:19:59
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Find'n'replace? :)

    Chciałbym aby to było tak proste :-)

    > Na serwerze sprawdzasz, czy dostałeś cookie i jak nie, to generujesz
    > alternatywny kod (z ID wsadzanym w formularze i linki). Generalnie to
    > samo, co robisz w JS, tylko na serwerze.

    Tak jak robi to PHP w jakimś trybie. Tak, znam tą technikę. Trochę to
    uciążliwe w implementacji, nieładne, psujące pozycjonowanie i średnio
    bezpieczne. Stąd pomysł z JS, który sam w razie potrzeby czynił takie
    zabiegi - zawsze kolejna przeszkoda więcej no i nie wpływa na
    pozycjonowanie. Takie podejście możliwe jest w/g mnie do zastosowania w
    niepublicznych częściach CMSów.

    > Jak wspomniałem wcześniej, w przypadku formularzy (POST) najlepiej z góry
    > wszystkich traktować jakby nie mieli cookies.

    Wtedy linki nam się rozrastają i mamy konsekwencje j/w.

    > W pozostałych przypadkach to nie jest taki dobry pomysł - ID w URL są
    > paskudne i niezbyt bezpieczne, ale jeśli chcesz sesje dla użytkowników
    > kompletnie bez cookies, to w PHP masz gotowca do tego - trans_sid.

    Hehe ... właśnie o tym wspomniałem na początku. Jednakże

    > type=hidden i onsubmit działają identycznie dla GET i POST.

    Tak wiem, ale dane z formularza czytane są POSTEm a polecenia co z nimi
    zrobić - GET'em. Mam albo związane ręce albo sporo pracy przed sobą, za
    którą nikt nie zapłaci.