  • 341. Data: 2008-01-02 00:58:23
    Temat: Re: Streżynska w GW
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Mariusz Kruk pisze:

    > Zadanie domowe - sprawdzić znaczenie słów oligopol i kartel.

    no to jedziemy (źródło: wikipedia, wycinam zbędne fragmenty):

    "
    Oligopol - forma struktury rynkowej, sytuacja na rynku, w której
    występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców
    usługi.

    Charakterystyczną cechą dla oligopolu jest brak konkurencji cenowej
    między uczestnikami takiego rynku. Rywalizacja przedsiębiorstw odbywa
    się na innych płaszczyznach (jakość, reklama, usługi dodatkowe itp.).

    Istnieją tutaj duże bariery wejścia i wyjścia. Oligopol jest formą
    konkurencji niedoskonałej, charakteryzuje się najwyższym stopniem
    monopolizacji.
    "

    Hm.... czy nam by to nie odpowiadało ? w zakresie dużych dostawców - to
    jest dokładnie to o czym napisałem poniżej:

    > Tak. Tyle, że oligopol jest tańszy dla uczestników tegoż i droższy dla
    > konsumentów.

    początek dyskusji było nie o CENACH, ale o JAKOŚCI - w tym przypadku to
    co ekonomia nazywa oligopolem by nam pasował. (przy okazji: wg ekonomii
    doskonała konkurencjia to taka, gdzie występuje znaczna ilość małych
    konkurentów - czyli NIEREALNE w przypadku DUŻYCH DOSTAWCÓW akurat w tej
    branży - zatem formalnie możemy dążyć nie do wolnego rynku ale do
    oligopolu właśnie.

    BTW. patrząc już nie przez pryzmat naszych interesów, ale w skali makro
    - nam nie jest potrzebne robicie monopolu tepsy przez rozbicie tepsy.
    Nam jest potrzebne uregulowanie i możliwość wejścia innych firm, żeby
    były w stanie konkurować na równych prawach z tepsą. Już taki pomysł był
    kiedyś w Polsce - żeby było dużo małych firm - i jak się to kończy ? ano
    tak, że część z nich klepie biedę, a co lepsze są ... wykupywane przez
    zachodnie WIELKIE koncerny. Zatem małe - nie zawsze jest piękne.
    W przypadku tepsy i rynku telekomunikacyjnego w Polsce - lepiej, żeby
    było więcej dużych (w miarę równych).

    co do kartelu:

    "
    KARTEL - to monopolistyczne porozumienie (najczęściej tajne) między
    samodzielnymi finansowo, technicznie i prawnie producentami,
    zmierzającymi do ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania konkurencji
    między nimi. Porozumienie może dotyczyć wielkości wytwarzanej produkcji,
    podziału rynków zbytu lub poziomu ustalonych cen.
    "

    i tutaj wkracza moim zdaniem UKE, zgodnie ze stwierdzeniem:

    Kartele w Unii Europejskiej są nielegalne na mocy artykułu 81 Traktatu
    Rzymskiego. (cytuję za wikipedią)

    tym ma się zajmować UKE moim skromnym zdaniem, człowieka z
    wykształceniem ekonomicznym :)

    Wojtek

  • 342. Data: 2008-01-02 01:01:58
    Temat: Re: Sterzynska w GW
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Krzysztof Oledzki napisał:

    > Degradacja w większości brała się z tego, że te sieci "uczelnianiane"
    > sprzedawały dostęp do TPSA klientom komercyjnym.

    OIDP nie miało znaczenia, czy ruch był z EDU czy z COM. Cięli wszystko, jak
    leci.

    --
    TOM

  • 343. Data: 2008-01-02 01:03:11
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Rafal Franczak pisze:

    > Rynek usług seksualnych?
    > Minimalna ilość regulacji, podaż, popyt ... ;-)

    są to usługi detaliczne. to jednak jest różnica. w momencie, gdybyśmy te
    usługi potraktowali hurtowo zaczęłyby się np. formalne układy:
    pracodawca-pracownik, czyli co za tym idzie związki zawodowe, praca w
    godzinach nadliczbowych i ogólnie konieczne byłyby regulacje.

    a tak jest detal i nikt w to nie wnika. Jak jakość będzie kiepska, to
    dotyczy to pojedynczych przypadków :)

    Wojtek

  • 344. Data: 2008-01-02 01:05:50
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Tomasz Śląski pisze:

    > OIDP nie miało znaczenia, czy ruch był z EDU czy z COM. Cięli wszystko,
    > jak leci.

    tak cieli docelowo wszystko, ale brało się to z tego, że uczelnie
    leciały z komercją asami edu i do tej pory nawet tak jest w wielu
    miejscach. asy com są puste, a klienci komercyjni lecą po asach edu. i
    nikt sobie z tego nic nie robi.

    to jest jedna z przyczyn ówczesnego cięcia. owszem tepsa przegięła, ale
    z jej punktu widzenia problem miał być zauważony - i został :)

    Wojtek

  • 345. Data: 2008-01-02 07:31:13
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    T pisze:

    > Że nie można zawierać umów na czas okreslony dłuższy niż rok?

    Mozna, umowe malzenska :) i wobec Boga nierozwiazywalna :)

  • 346. Data: 2008-01-02 07:34:49
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Tomasz Śląski pisze:

    > No ale nadal mamy przykłady zjawisk ciekawych - np. Pozman kupił
    > ostatnio dostęp do tepsy przez Atmana, bo pewnie było taniej i
    > wygodniej. Dotychczasowe łącza bezpośrednie Pozman<->TP zostały
    > zamknięte, mimo, że działały wcześniej bardzo dobrze. Mnie również (od 7
    > lat z okładem) nadal nie opłaca się kupić bezpośredniego łącza do TP,
    > ciekawe, co nie? ;-)

    Ale co w tym dziwnego ? Chleb tez taniej mozna kupic w sklepie niz w
    piekarni bo sklep ma upust 30% na dostawy z pierkanii 2 kontenerow
    chleba a sam nalicza 10% marzy wiec ma taniej niz sklep firmowy
    piekarnii. Co cie dziwi ?

  • 347. Data: 2008-01-02 07:38:38
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Radosław HORODNICZY pisze:

    > Robione w bambuko ? Ty wiesz jak dziala siec internet ? Bo zaczynam
    > podejzewac ze nie...
    > Nawet w duzo mniej skomplikowanej sieci wodociagowej nikt nie jest
    > ci w stanie zagwarantowac zawsze stalego cisnienia, a co dopiero
    > w internetcie .

    Ale jest minimalne cisnienie ktora powoduje ze woda jest albo nie ma.
    Jak nie ma, karac. problem jednak polega na pomierzeniu tego
    gwarantowanego pasma

  • 348. Data: 2008-01-02 07:45:47
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Wlochaty pisze:

> [...]
    > nosie ze ktos placi 200zl za Neo 6Mb/s, a torrent z USA leci mu max 512kbps,
    > w umowie jest bardzo wyraznie napisane jak dziala lacze i ze gwarancji nie
    > ma. Nie ma bo byc nie moze, a jesli sie klientowi nie podoba to niech szuka
    > innego operatora albo przestanie korzystac z sieci...
    > Mam tez szczerze w nosie jesli ta Neo 6Mb/s nie ma tyle do routera
    > brzegowego, nie podoba sie to wynocha do kogos innego, zelazna zasada rynku
    > jest jego wolnosc, kazda proba interwencji wolnosc rynku/wyboru ogranicza.
    > Rozumiem ze TP to monopol, ale nie tedy droga by go zlamac.

    Ale warto na TPSA a nawet na wszystkich wymusic ze suma lacz
    miedzyoperatorskich przeznaczonych do wymieny ruchu klientow
    indywidualnych musi byc rowna np polowie przeplywnosci oferowanej
    klientom wlasnym indywidualnym . Wiem wiem urynanety by padly.

    Chyba kazdy wie ile sprzedaje klientom nie ?

  • 349. Data: 2008-01-02 07:45:48
    Od: zVID <a...@z...net>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Ale jest minimalne cisnienie ktora powoduje ze woda jest albo nie ma.
    > Jak nie ma, karac. problem jednak polega na pomierzeniu tego
    > gwarantowanego pasma

    Internet to taka "sieć wodociągowa" w dwie strony. Każdy może kupować
    wodę (download) lub sprzedawać (upload). Jeśli sprzedający powiedzmy A
    ma cienką rurkę (upload) to jeśli Klient B (mający grubą rurę) kupujący
    "wodę" uprze się że chce wodę od A i kilka tysięcy innych też będzie
    chciało od A brać wodę?
    Rurka A cienka (neostrada itp) i co możesz zagwarantować B minimalnie ???
    Nic bo to nie twoja sieć.

    --
    Pozdrowienia Wiesław Żurek
    Sieci IP i CATV (LAN, MAN)

  • 350. Data: 2008-01-02 07:46:50
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Wlochaty pisze:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

    > No nie wiem, widac mieszkasz w dziurze zabitej dechami, wiekszej niz moja bo
    > u mnie wybor jest spory
    > ... albo poprostu nic nie rozumiesz;/

    U mnie jest wybor , neostrada vis urynanet na wifi
    o kosmicznych laczach 56kb/s