eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocyRe: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!enother.net!enother.net!enother.net!enother.net!peer01.fr7!futter-mich.hi
    ghwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.new
    s.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-
    mail
    Subject: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <m5lcvse30mpt.18lzykot77jax$.dlg@40tude.net>
    <nvjb6e$pmu$1@node1.news.atman.pl>
    <581dbb4d$0$5147$65785112@news.neostrada.pl>
    <nvkso7$9hu$1@node1.news.atman.pl>
    From: Elektrolot <e...@N...pl>
    Date: Sun, 6 Nov 2016 11:11:12 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/45.4.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <nvkso7$9hu$1@node1.news.atman.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 82
    Message-ID: <581f01c5$0$5155$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.29.61.125
    X-Trace: 1478427078 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 5155 83.29.61.125:51292
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 5186
    X-Received-Body-CRC: 3642858602
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:708003
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2016-11-05 o 16:09, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > W dniu 2016-11-05 o 11:58, Elektrolot pisze:
    >> W dniu 2016-11-05 o 02:04, Tomasz Wójtowicz pisze:
    >>>
    >>> Jedyny prawdziwy sposób, w jaki można regulować prędkość silnika
    >>> asynchronicznego, to przez zmianę
    >>> częstotliwości.
    >>
    >> Generalnie na zmianę prędkości silnika asynchronicznego można wpływać
    >> przez częstotliwości lub poślizg.
    >
    > Ale nie każdy silnik wytrzyma dowolny poślizg przez dowolnie długi czas. Weź
    przeciętny silnik z
    > rozruchem gwiazda-trójkąt. Jak go potrzymasz na gwieździe zbyt długo usłyszysz
    chlupot - klatka
    > popłynęła.

    To oczywiste. Energia przekazana do wirnika jest wprost proporcjonalna do poślizgu.
    Pisałem już o
    kaskadzie stałego momentu (w kontekście sterowania przez zmianę poślizgu silnika
    pierścieniowego). W
    tych układach energia przekazana do wirnika jest zwracana do sieci.

    >
    >> Zmiana prędkości silnika asynchronicznego przez zmianę częstotliwości
    >> jest oczywistym wyborem w przypadku zasilania silników klatkowych.
    >
    > Niekoniecznie. Zależy od wielu czynników natury technicznej i ekonomicznej.

    Podaj jakiś przykład, gdzie lepiej jest wykorzystać w silniku klatkowym sterowanie
    prędkości przez
    zmianę poślizgu (bo innej możliwości nie ma - albo częstotliwość albo poślizg).

    >
    >> W przypadku silników pierścieniowych można wpływać na napięcie w wirniku
    >> i tym samym zmieniać poślizg. Tak się dzieje np. w kaskadzie stałego
    >> momentu.
    >>
    >
    > Jeśli mówimy o pracy w stanie ustalonym, to zależy, ile uzwojenie wirnika jest w
    stanie znieść.
    >
    >>> Natomiast zmieniając napięcie (choćby i regulatorem fazowym),
    >>> regulujesz jedynie moment obrotowy.
    >>
    >> Z tym się nie zgadzam. Sterowanie prędkością to przecież wpływanie na
    >> moment silnika. Gdy prędkość jest za mała, to trzeba zwiększyć moment,
    >> aby silnik przyspieszył. To wynika z elementarnego równania ruchu:
    >> J*dw/dt = M - Mm (dla stałego momentu bezwładności J)
    >> w- prędkość,
    >> M - moment silnika,
    >> Mm - moment obciążenia.
    >>
    >> Jeśli oba momenty są takie same to mamy stan ustalony i prędkość jest
    >> stała.
    >>
    >
    > Nieprawda. Np. w przypadku silnika synchronicznego prędkość obrotowa jest stała,
    albo silnik się
    > zatrzyma.

    Nieprawda że co? Że podstawowe równanie ruchu, które obowiązuje dla każdego napędu
    elektrycznego nie
    działa? Toż to są podstawy napędu elektrycznego. Ty go po prostu nie rozumiesz.
    Piszesz że prędkość silnika synchronicznego jest stała i masz tu zapewne na myśli, że

    charakterystyka M=f(n) jest sztywna, ale to nie ma nic wspólnego z tą zależnością, bo
    ona opisuje
    dynamikę napędu, a nie stan ustalony jak ch-ka M=f(n).
    Zacznijmy od rozruchu. Moment silnika M musi być większy od Mm, wtedy pochodna
    prędkości jest
    większa i dodatnia, więc silnik przyspiesza. Im większa różnica momentów tym silnik
    szybciej
    przyspiesza. Prędkość silnika rośnie do aż do chwili, gdy silnik osiągnie stan
    ustalony tzn. M = Mm.
    Wtedy pochodna prędkości jest równa 0 i prędkość stała. Mamy stan stabilny.

    > W innych rodzajach silników, zależność prędkości obrotowej od momentu zależy od
    charakterystyki M(n).

    A ty znowu o stanie ustalonym. No i o czym ta oczywistość ma świadczyć? Że równanie
    ruchu nie działa?
    Prędkość w stanie ustalonym dla danego silnika oczywiście zależy od jego
    charakterystyki M(n) oraz
    od charakterystyki obciążenia Mm(n). Ustalony punkt pracy to punkt przecięcia się
    tych ch-tyk.

    > A wzór który podałeś jest zbyt ogólny - podaje on tylko zupełnie oczywistą
    zależność mechaniczną,
    > nie ma w nim parametrów elektrycznych.

    M - moment elektromagnetyczny silnika. Podstaw sobie za M zależność dla dowolnego
    silnika
    elektrycznego i będziesz miał w nim parametry elektryczne, np. dla obcowzbudnego M =
    k*fi*I.

    > Z resztą jak się przyjrzysz, jest to wzór Newtona F=m*a,
    > tylko bardziej udekorowany.

    II zasada dynamiki obowiązuje, równanie ruchu też i co z tego?


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: