-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!enother.net!enother.net!enother.net!enother.net!peer01.fr7!futter-mich.hi
ghwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.new
s.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-
mail
Subject: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <m5lcvse30mpt.18lzykot77jax$.dlg@40tude.net>
<nvjb6e$pmu$1@node1.news.atman.pl>
<581dbb4d$0$5147$65785112@news.neostrada.pl>
<nvkso7$9hu$1@node1.news.atman.pl>
From: Elektrolot <e...@N...pl>
Date: Sun, 6 Nov 2016 11:11:12 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
Thunderbird/45.4.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <nvkso7$9hu$1@node1.news.atman.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 82
Message-ID: <581f01c5$0$5155$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.29.61.125
X-Trace: 1478427078 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 5155 83.29.61.125:51292
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5186
X-Received-Body-CRC: 3642858602
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:708003
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2016-11-05 o 16:09, Tomasz Wójtowicz pisze:
> W dniu 2016-11-05 o 11:58, Elektrolot pisze:
>> W dniu 2016-11-05 o 02:04, Tomasz Wójtowicz pisze:
>>>
>>> Jedyny prawdziwy sposób, w jaki można regulować prędkość silnika
>>> asynchronicznego, to przez zmianę
>>> częstotliwości.
>>
>> Generalnie na zmianę prędkości silnika asynchronicznego można wpływać
>> przez częstotliwości lub poślizg.
>
> Ale nie każdy silnik wytrzyma dowolny poślizg przez dowolnie długi czas. Weź
przeciętny silnik z
> rozruchem gwiazda-trójkąt. Jak go potrzymasz na gwieździe zbyt długo usłyszysz
chlupot - klatka
> popłynęła.
To oczywiste. Energia przekazana do wirnika jest wprost proporcjonalna do poślizgu.
Pisałem już o
kaskadzie stałego momentu (w kontekście sterowania przez zmianę poślizgu silnika
pierścieniowego). W
tych układach energia przekazana do wirnika jest zwracana do sieci.
>
>> Zmiana prędkości silnika asynchronicznego przez zmianę częstotliwości
>> jest oczywistym wyborem w przypadku zasilania silników klatkowych.
>
> Niekoniecznie. Zależy od wielu czynników natury technicznej i ekonomicznej.
Podaj jakiś przykład, gdzie lepiej jest wykorzystać w silniku klatkowym sterowanie
prędkości przez
zmianę poślizgu (bo innej możliwości nie ma - albo częstotliwość albo poślizg).
>
>> W przypadku silników pierścieniowych można wpływać na napięcie w wirniku
>> i tym samym zmieniać poślizg. Tak się dzieje np. w kaskadzie stałego
>> momentu.
>>
>
> Jeśli mówimy o pracy w stanie ustalonym, to zależy, ile uzwojenie wirnika jest w
stanie znieść.
>
>>> Natomiast zmieniając napięcie (choćby i regulatorem fazowym),
>>> regulujesz jedynie moment obrotowy.
>>
>> Z tym się nie zgadzam. Sterowanie prędkością to przecież wpływanie na
>> moment silnika. Gdy prędkość jest za mała, to trzeba zwiększyć moment,
>> aby silnik przyspieszył. To wynika z elementarnego równania ruchu:
>> J*dw/dt = M - Mm (dla stałego momentu bezwładności J)
>> w- prędkość,
>> M - moment silnika,
>> Mm - moment obciążenia.
>>
>> Jeśli oba momenty są takie same to mamy stan ustalony i prędkość jest
>> stała.
>>
>
> Nieprawda. Np. w przypadku silnika synchronicznego prędkość obrotowa jest stała,
albo silnik się
> zatrzyma.
Nieprawda że co? Że podstawowe równanie ruchu, które obowiązuje dla każdego napędu
elektrycznego nie
działa? Toż to są podstawy napędu elektrycznego. Ty go po prostu nie rozumiesz.
Piszesz że prędkość silnika synchronicznego jest stała i masz tu zapewne na myśli, że
charakterystyka M=f(n) jest sztywna, ale to nie ma nic wspólnego z tą zależnością, bo
ona opisuje
dynamikę napędu, a nie stan ustalony jak ch-ka M=f(n).
Zacznijmy od rozruchu. Moment silnika M musi być większy od Mm, wtedy pochodna
prędkości jest
większa i dodatnia, więc silnik przyspiesza. Im większa różnica momentów tym silnik
szybciej
przyspiesza. Prędkość silnika rośnie do aż do chwili, gdy silnik osiągnie stan
ustalony tzn. M = Mm.
Wtedy pochodna prędkości jest równa 0 i prędkość stała. Mamy stan stabilny.
> W innych rodzajach silników, zależność prędkości obrotowej od momentu zależy od
charakterystyki M(n).
A ty znowu o stanie ustalonym. No i o czym ta oczywistość ma świadczyć? Że równanie
ruchu nie działa?
Prędkość w stanie ustalonym dla danego silnika oczywiście zależy od jego
charakterystyki M(n) oraz
od charakterystyki obciążenia Mm(n). Ustalony punkt pracy to punkt przecięcia się
tych ch-tyk.
> A wzór który podałeś jest zbyt ogólny - podaje on tylko zupełnie oczywistą
zależność mechaniczną,
> nie ma w nim parametrów elektrycznych.
M - moment elektromagnetyczny silnika. Podstaw sobie za M zależność dla dowolnego
silnika
elektrycznego i będziesz miał w nim parametry elektryczne, np. dla obcowzbudnego M =
k*fi*I.
> Z resztą jak się przyjrzysz, jest to wzór Newtona F=m*a,
> tylko bardziej udekorowany.
II zasada dynamiki obowiązuje, równanie ruchu też i co z tego?
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- śrubka masy
- Ciekawostka na dziś lock bity
- [OT] napisy w YT
- Było 83V
- Stare komputery
- Odbiornik ADS-B i wzmacniacze
- Thunderbird i dysk...
- opornosc falowa
- Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- Tani zakup z ali?
- w czasach LED komary mają ciężko
- walizka z kodami
- Rejestrator temperatur - termopara, siec
- Router LTE z możliwością zmian MTU
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML