  • 31. Data: 2015-10-20 11:25:37
    Temat: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-10-19 o 22:36, J.F. pisze:

    > No jak nie. Taki pierwszy lepszy BT148-400R,
    > http://www.tme.eu/pl/Document/2f9d9769bd634450dcd074
    70e4da32fb/BT148_SERIES.pdf

    > Critical rate of rise of off-state voltage 50V/us
    > Circuit commutated turn-off time 100us
    > przy dVD/dt = 2 V/?s

    Ale to raczej wyjątek niż reguła.

    > czy taki
    > www.onsemi.com/pub/Collateral/HBD855-D.PDF
    >
    > Zasada ta sama, problemy te same.
    > Jedyna roznica, ze tyrystow w jedna strone tylko przewodzi, wiec ma
    > caly polokres na wylaczenie.

    I to powoduje, że problemy zdecydowanie nie są te same.

    P.P.

  • 32. Data: 2015-10-20 11:59:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Bo jak w srodku np triak i optotriak to moze byc tak samo

    Od tego jest datasheet, by doczytał. A jak nie czytasz, to się nie dziw. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2015-10-20 12:10:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jest to jakis punkt widzenia, ale czy nie przesadzasz troche ?
    > Wsadzi standardowy snubber i na 90% bedzie dzialalo :-)

    Nie uznaję rozwiązań "na 90% dziewica" ;-) Działa, albo nie.
    Ja się triakami zajmowałem w stopniu wystarczającym do stwierdzenia,
    że nie umiem nimi poprawnie (tj. absolutnie pewnie) sterować.
    Nie jest to rocket science i przy dostatecznej determinacji
    mógłbym opanować wszystkie tricki, tylko nie wiem, po co.
    Nie jestem chińskim księgowym i wolę wydać stówę więcej na
    zbudowanie układu, który na pewno działa, niż go potem dwa
    miesiące uruchamiać, bo był tańszy. Ja robię max. 2 urządzenia
    rocznie, a i pytający ma chyba jedną pompę.

    > Przyznam sie, ze oczywiscie chcialem zlosliwie sprawdzic co tam
    > zaproponujesz - moze sie nie nadaje, moze na triaku :-)

    Przecież schemat zastępczy jest w pdf. A ja bym wziął to, co
    jest w szufladzie, tj. 2x SPP20N60 i VOM1271. Zastanowiłbym się
    też nad dodaniem rezystora do bramek, aby celowo opóźnić włączanie
    i wyłączanie MOSFETów. Skoro U=LdI/dt, a na L nie mam wpływu, to
    mogę pokombinować przy dt. Będzie slope control, kolejna rzecz,
    której na triaku nie zrobisz.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2015-10-20 12:20:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > A są ssry AC nie-triakowe?

    Są, MOSFETowe. Choć z jakichś dziwnych przyczyn taniej
    jest zrobić sobie samemu niż brać gotowca z półki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2015-10-20 15:06:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Nie uznaję rozwiązań "na 90% dziewica" ;-) Działa, albo nie.

    Ale przeciez dziala. U mnie dziala, u kolegi dziala, to i u Ciebie na
    pewno bedzie dzialalo :-)

    >Przecież schemat zastępczy jest w pdf.

    nie podawales, chyba ze masz na mysli tego VOM.

    Tu kiedys jeden kolega chwalil SSR Sharpa, popatrzylem sobie - na
    triaku, z uwaga ze zalecane obciazenie rezystancyjne, a do
    indukcyjnego to zaleca sie uzycie snubbera :-)

    >A ja bym wziął to, co
    >jest w szufladzie, tj. 2x SPP20N60 i VOM1271. Zastanowiłbym się

    Napiecia na 2A starczy, nawet na 20A by starczylo.
    Pojemnosc bramki 2400pF - VOM zalacza w 53us ale 200pF.
    A tu chyba jeszcze efekt Millera nam spoteguje.

> [...]
    >i wyłączanie MOSFETów. Skoro U=LdI/dt, a na L nie mam wpływu, to
    >mogę pokombinować przy dt. Będzie slope control, kolejna rzecz,

    A nie przepali sie przy pierwszym wlaczeniu pompy ?
    Z powodu zbyt wolnego wlaczania tak niewielkim pradem.

    Na triaku moze i control nie ma, ale akurat narost pradu jest
    ograniczony.
    Tu co prawda ograniczy nam go najlepiej sama indukcyjnosc.
    No i z predkoscia wylaczania na triaku tez nie ma klopotu - prad sam
    musi spasc do zera :-)

    J.

  • 36. Data: 2015-10-20 16:24:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale przeciez dziala. U mnie dziala, u kolegi dziala, to i u Ciebie na
    > pewno bedzie dzialalo :-)

    Z taka myślą zbudowałem sobie sterownik oświetlenia. A potem miałem
    dyskotekę. :-)

    > nie podawales, chyba ze masz na mysli tego VOM.

    Podałem opis słowny, w VOM też jest, a przecież układ jest standardowy,
    żadne z niego moje odkrycie.

    > Napiecia na 2A starczy, nawet na 20A by starczylo.
    > Pojemnosc bramki 2400pF - VOM zalacza w 53us ale 200pF.

    Tranzystorów masz dwa, więc czas włączania 1,27ms, wyłączania 0,58 ms.
    Moim zdaniem idealny. Zamiast walczyć z przepięciami można ich nie
    generować.

    > A nie przepali sie przy pierwszym wlaczeniu pompy ?

    Od kiedy mi zrzucenie obciążenie 10A do 0 rozwaliło
    przepięciem mostek Graetza, niczego już nie jestem pewien. :-)

    > Z powodu zbyt wolnego wlaczania tak niewielkim pradem.

    W SOAR się w pierwszym przybliżeniu mieści, ale na styk.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 37. Data: 2015-10-20 16:34:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Może się komuś przyda:

    www.vishay.com/docs/81225/ssrvo126.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2015-10-20 17:26:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Tranzystorów masz dwa, więc czas włączania 1,27ms, wyłączania 0,58
    >ms.

    Wylaczania to niekoniecznie, bo ten uklad moze miec ciekawsze
    wlasciwosci.

    >Moim zdaniem idealny. Zamiast walczyć z przepięciami można ich nie
    >generować.

    Tu nie chodzi o przepiecia, tu chodzi o to, ze przez 1.3ms bedzie prad
    narastal od 0 do powiedzmy 2A, a napiecie spadalo np od 300V do 0.

    Policzenie energii jest troche bardziej skomplikowane, ale co do
    rzedu - srednio 1A, srednio 150V, 150W - grozi ok 200mJ.
    A ten tranzystor ma avalanche energy single pulse 690mJ.
    Wydaje sie ze nie ma problemu ... ale przy 10A warto by dokladnie
    przeliczyc i sprawdzic.

    >W SOAR się w pierwszym przybliżeniu mieści, ale na styk.

    Masz na mysli rysunki 3 i 4 ?
    Nie jestem pewien co oni tam narysowali.
    tp - czas impulsu ? Szczegolnie ze moze miec wartosc "DC".

    I jak to rozumiec - ze np przy napieciu 100V wytrzymuje 2A dowolnie
    dlugo, a 3A przez 1ms ?
    A w wersji FullPak odpowiednio 0.35 i 1.2 A

    To by nam moze cos dawalo. Zakladajac ze te 100V to z powodu slabego
    otwarcia ...

    J.

  • 39. Data: 2015-10-20 17:59:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Wylaczania to niekoniecznie, bo ten uklad moze miec ciekawsze wlasciwosci.

    Co masz na myśli? Tam pewnie jest JFET P-kanałowy, jak narysowali
    w tym drugim PDFie. Zrobiłem to kiedyś na elementach dyskretnych
    i działało dobrze.

    > Tu nie chodzi o przepiecia, tu chodzi o to, ze przez 1.3ms bedzie prad
    > narastal od 0 do powiedzmy 2A, a napiecie spadalo np od 300V do 0.

    Ja rozumiem, ale mechanizmy zniszczenia masz dwa: ubicie sterownika
    przepięciem z dI/dt i przegrzanie klucza. Im szybciej będziesz klucz
    włączał/wyłączał, tym większe będzie to przepięcie i tym mniejsze
    grzanie klucza w obszarze liniowym. I w drugą stronę, wydłużając dt,
    czyli czas otwierania/zamykania klucza będziesz go grzał, ale przepięcie
    będzie dowolnie niskie. No i gdzieś trzeba znaleźć kompromis.

    > Masz na mysli rysunki 3 i 4 ?

    Tak.

    > Nie jestem pewien co oni tam narysowali.

    W tym pdf to jest dziwnie opisane, ale chodzi o to, jaki można
    wymusić maksymalny prąd przy ustalonym napięciu między DS tak,
    by struktura nie przekroczyła 175C. Przy prądach impulsowych,
    np. zwarciowych, warunki chłodzenia są niemal nieistotne, bo
    bezwładność cieplna układu jest gigantyczna. Więc jeśli punkt
    (U, I) jest pod wykresem, to dobrze, w przeciwnym przypadku
    źle. No i się potem okazuje, że tranzystor na 400A można ubić
    kilkoma amperami, jak się nimi dostatecznie umiejętnie/niefortunnie machnie.

    Zamiast patrzeć na SOAR można uczciwie policzyć całkę Joule'a,
    ale niespecjalnie jest skąd wziąć dane, np. objętość struktury
    czynnej tranzystora.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2015-10-20 18:07:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jedyna roznica, ze tyrystow w jedna strone tylko przewodzi, wiec ma
    > caly polokres na wylaczenie.

    W tegorocznej EdW był wieloodcinkowy i bardzo szczegółowy kurs
    o triakach, m.in. właśnie z analizą różnic miedzy układami
    triakowymi i tyrystorowymi w aspekcie wyzwalania. Zdecydowanie
    warto przeczytać. Skutecznie leczy z bezmyślnego stosowania triaków.

    Pozdrawiam, Piotr