    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterowanie pompy triakiem
    Date: Tue, 20 Oct 2015 12:10:50 +0200

    J.F. wrote:

    > Jest to jakis punkt widzenia, ale czy nie przesadzasz troche ?
    > Wsadzi standardowy snubber i na 90% bedzie dzialalo :-)

    Nie uznaję rozwiązań "na 90% dziewica" ;-) Działa, albo nie.
    Ja się triakami zajmowałem w stopniu wystarczającym do stwierdzenia,
    że nie umiem nimi poprawnie (tj. absolutnie pewnie) sterować.
    Nie jest to rocket science i przy dostatecznej determinacji
    mógłbym opanować wszystkie tricki, tylko nie wiem, po co.
    Nie jestem chińskim księgowym i wolę wydać stówę więcej na
    zbudowanie układu, który na pewno działa, niż go potem dwa
    miesiące uruchamiać, bo był tańszy. Ja robię max. 2 urządzenia
    rocznie, a i pytający ma chyba jedną pompę.

    > Przyznam sie, ze oczywiscie chcialem zlosliwie sprawdzic co tam
    > zaproponujesz - moze sie nie nadaje, moze na triaku :-)

    Przecież schemat zastępczy jest w pdf. A ja bym wziął to, co
    jest w szufladzie, tj. 2x SPP20N60 i VOM1271. Zastanowiłbym się
    też nad dodaniem rezystora do bramek, aby celowo opóźnić włączanie
    i wyłączanie MOSFETów. Skoro U=LdI/dt, a na L nie mam wpływu, to
    mogę pokombinować przy dt. Będzie slope control, kolejna rzecz,
    której na triaku nie zrobisz.

    Pozdrawiam, Piotr