  • Data: 2020-09-24 14:46:48
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    PeJot napisał:

    >W okolicach okołorównikowych ma małe znaczenie. Tam słońce daje
    >pionowo
    >nura pod horyzont i błyskawicznie z jasnego dnia robi się czarna noc.
    >U nas w lecie ten proces jest bardzo długi, zachodzące słońce wolno
    >pogrąża się pod horyzontem, za to szybko podąża ku północy, by po
    >niedługim czasie wynurzyć się trochę dalej po wschodniej stronie. Nad
    >Bałtykiem w okolicach św. Jana przez całą noc widać nad wodą jakąś
    >poświatę słoneczną.

    Swego czasu w okolicach Wilhelmshaven (niedaleko Hamburg, Brema) bylem
    mocno zdziwiony, bo po polnocy dalo sie na plazy cos zobaczyc.
    Niebo jakies swiecace.
    Szerokosc geograficzna z grubsza Szczecina, dlugosc ok 8E ... czyli
    sloneczko spoznione ok pol godziny - to nie tlumaczy.

    Az sie zastanawialem, czy to nie jest jakies odbicie slonca od wody w
    Atlantyku, ale jakby Anglia przeszkadza

    https://www.google.com/maps/@53.5033314,8.2846212,8z

    A moze nie przeszkadza ?

    >Zmierzch i świty są trojakiego rodzaju. Cywilny jest wtedy, gdy
    >słońce
    >chowa się 5° pod horyzontem. Żeglarski, to 10° (na morzu jest zwykle
    >jaśniej niż na lądzie). Astronomiczny wymaga schowania się słońca
    >przynajmniej 15° -- dopiero wtedy światło rozproszone w atmosferze
    >nie
    >oświetla tego, co mamy nad głową i nie mąci światła gwiazd. W Polsce
    >w lecie zmierzch astronomiczny nigdy nie nastaje, w okolicach
    >Warszawy
    >gdzieś od 19 maja do 24 lipca są astronomiczne białe noce.

    Ja tam nie wiem, ale w okolicach Warszawy to jest chyba miejska łuna

    J.