  • 41. Data: 2012-12-07 22:20:37
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Nie wykręcaj kota ogonem - dałeś ciała, bądź mężczyzną i przyjmij na
    > klatę a nie udawaj Greka.
    Dobra...
    Przepraszam. Jestem mężczyzną, przyjmuję na klatę, nie będę wykręcał kota
    ogonem,
    ciała nie dałem, a Greka to ze mnie robi Tusk.
    A ty przeproś, że na niego głosowałeś :-)
    S.

  • 42. Data: 2012-12-07 22:27:11
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie bardzo zrozumiałem, czego się obawiasz?
    > Możesz rozwinąć?

    Właśnie do mnie dotarło, że zupełnie nie przemyślałem sprawy, ale po kolei.

    PLC będzie gdzieś, nieważne gdzie. Klucze gdzie indziej. Jest spora
    szansa, że pomiędzy "gdzieś a gdzieś" wyindukuje się trochę więcej, niż
    bramka może zdzierżyć (standardowo 15-20V?), wszak przewodów trochę
    będzie w korytkach. Oczywiście można się zabezpieczyć i pewnie nawet należy.
    Druga sprawa, to istnienie pojemności pomiędzy drenem a bramką. Jak
    bramka nie jest sterowana z wyjścia o małej rezystancji, to istnieje
    szansa, że zmiany napięcia na drenie uwalą bramkę.

    Teraz najważniejsze, o czym zupełnie nie pomyślałem (nie brałem pod
    uwagę sterowania MOS-em na serio).
    Jak z optoizolacją?
    Czy masz jakieś rozwiązanie, które możesz zaproponować, czy też z tymi
    MOS-ami tylko sobie gawędzimy teoretycznie?
    Zresztą, MOS poszedł trochę pobocznym wątkiem, nieważne.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 43. Data: 2012-12-07 22:30:59
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A ty przeproś, że na niego głosowałeś :-)

    Ale skąd pewność?
    Zgłaszał preferencje? ;)

    Jeszcze trochę i odżyją na nowo kaberety, zupełnie jak za komuny :) Już
    cieszą się niezłym wzięciem.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. dostałem po uszach ostatnio Szturem, Maciejem, kawałek z infolinią.
    Zadzwoniłem do dostawcy TV kablowej dla teściowej. MS też kiedyś pewnie
    tam zadzwonił i się zasugerował :)

  • 44. Data: 2012-12-07 22:31:41
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 07.12.2012 12:41, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Wystarczy raz a dobrze, żeby wydymić półprzewodnik nadmiarem energii
    > wpakowanym do zbyt małej objętości. Co z tego, że średnia dobowa moc
    > strat na przełączanie jest niepoliczalnie niska, skoro jednorazowo
    > energia jednego przełaczania może zagotować złącze z powodu zbyt małej
    > pojemnosci cieplnej tego Twojego SOT-23.

    Powiedz to sterownikom przetwornic w SOT-32, które majtają amperem tak
    500k razy na sekundę. Co to jest 10-20mA?

    Michoo

  • 45. Data: 2012-12-07 22:35:03
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Spojrzałeś na temat?
    > Jaki sens ma wynajdywanie nieistotnego problemu pojemności bramki, który
    > w tym zastosowaniu:
    > a) nie ma znaczenia
    > b) jeśli ma, to można go rozwiązać poprzez dodanie drivera lub nawet 2
    > tranzystorów bipolarnych.

    To jak, ma czy nie ma :-)
    No dobrze, już poważnie. To przecież Ty napisałeś: "Możesz sobie wprost
    z pinu (20mA) 10F202 -SOT-23 sterować". Oczywiście, możesz, ale skutek
    będzie raczej opłakany. Nie chce mi się dokładnie liczyć, ale tak na
    palcach wychodzi, że przełączanie tranzystora od stanu wyłączenia do
    całkowitego włączenia wymagające przeładowania pojemności ośmiu (znowu
    Twoja idea) tranzystorów (dla prądu 100A), a więc powiedzmy 40nF, zajmie
    lekko 10ms. W tym czasie na tranzystorze będzie wydzielać się znaczna
    moc, pewnie średnio ponad kilowat. To daje 10J na tranzystor, dla tak
    małej struktury co najmniej o rząd za dużo.

    > A to zdaje się jest wiedza z książki "Elektronika łatwiejsza niż
    > przypuszczasz"
    > Nie lubię z Tobą dyskutować, bo szukasz dziury w całym.

    W całym? Irek prosił Cię o propozycję pięciokrotnie przewymiarowanego
    (napięciowo) triaka, ja o propozycję MOSFETa co najmniej 16A o
    pojemności bramki 500pF (wszystko Twoje pomysły). I co z tego wynikło?

    > Chętnie widziałbym Cię jako cenzora moich projektów, który wyłapywałby
    > drobne (lub poważne)
    > błędy. Problem tylko w tym, abym nie dostał zawału.

    Przy Twoim sposobie dyskusji to raczej ja bym się pierwszy wysypał.

    > Zanim doszedłbym do PCB, każdy element użyty na schemacie byś mi
    > opodatkował :-)

    Opodatkował? Jestem zwolennikiem systemu "zero podatków, pełna
    odpowiedzialność". Ale w UE to mogę sobie pomarzyć...

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 46. Data: 2012-12-07 22:48:55
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Opodatkował? Jestem zwolennikiem systemu "zero podatków, pełna
    > odpowiedzialność". Ale w UE to mogę sobie pomarzyć...
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł
    0 podatków to złodziejstwo takie samo jak 23%VAT + 19%dochodowego + 1000zł
    ZUS.
    Każdy musi się dzielić.
    Tym co ma.
    Możesz sobie marzyć w całym wszechświecie.
    Widzisz Ty się dzielisz swoją wiedzą.
    Moim zdaniem głupio, ale się dzielisz.
    To jest Twój sposób.
    Ale złotówki to już nie dasz:-)
    S.

  • 47. Data: 2012-12-07 22:56:04
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > PLC będzie gdzieś, nieważne gdzie. Klucze gdzie indziej. Jest spora
    > szansa, że pomiędzy "gdzieś a gdzieś" wyindukuje się trochę więcej, niż
    Nie no, tak to nie możesz.
    Masz racje: To co steruje MOSFETEM musi być blisko.
    W Mosfecie sterujesz de facto napięciem, więc anteny to tam nie należy
    podłączać.

    Zaraz... Twój PLC nie ma optoizolacji?

    S.

  • 48. Data: 2012-12-07 23:02:43
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Zaraz... Twój PLC nie ma optoizolacji?

    Może mieć, ale wtedy wyjście jest przekaźnikowe, karty max 4 kanałowe
    chyba, no i znacznie droższe.
    Nie ma sensu.
    Stosuję wyjścia PNP z napięcia szyny 24V. Karta jest 8-mio kanałowa i
    kosztuje chyba 43E, bez rabatów.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 49. Data: 2012-12-07 23:37:29
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Może mieć, ale wtedy wyjście jest przekaźnikowe, karty max 4 kanałowe
    > chyba, no i znacznie droższe.
    No to jak w tym kabarecie.
    "W każdej chwili możesz nacisnąć 0, aby połączyć się z konsultantem."
    Wymiękłem po: "W każdej chwili?????!!!!!"
    Nie mam telewizji juz xx lat, ale przed chwilą obejrzałem tę infolinię:)
    Dzięki. Faktycznie. Dobre.

    Jeśli chodzi o optoizolację, to robię to tak, że dla wyjść puszczam
    szeregowo sygnały
    do rejestrów CMOS. I izoluję właśnie 3 sygnały szeregowe:
    DATA, CLK, STR, a jeden CD4094 obsługuje mi 8 wyjść.Jak potrzebuję więcej
    - dodaję CMOS.
    No, ale Ty masz klucze rozproszone jak rozumiem.
    Jeśli faktycznie musisz je mieć za kilkanascie metrów, to puściłbym sygnał
    prądowy do odbiornika,
    a tam rezystor i transoptor+MOSFET.
    A skoro tak, to lepiej może już ten S202.
    Wtedy masz optoizolację i sygnał prądowy, mało podatny na zakłócenia.
    S.

  • 50. Data: 2012-12-08 00:39:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 07 Dec 2012 21:45:47 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

    > Jarku, proszę Cię!
    > Co to znaczy duży i mały?

    Duzy musi byc wystarczajaco duzy, a maly wystarczajaco maly :-)

    > Czy się nie spali przełączając 25A początkowym prądem ładowania bramki
    > 20mA?
    > To zależy jakiego z 10 000 typów MOSFETA użyjesz.
    > Mam wziąć lutownicę i sprawdzić?
    > Może zasymulujesz to co masz na myśli np. tutaj:
    > http://www.partsim.com/

    Nie, to nie dziala
    http://www.partsim.com/simulator#10156

    A moze i dziala, i zdazylo zasymulowac uszkodzenie tranzystora ? :-)

    J.