  • 1. Data: 2015-09-22 01:26:33
    Temat: Sterowanie mosfeta - czemu taka komplikacja..
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest pewien wątek na elektrodzie:

    W jednej z odpowiedzi ktoś proponuje takie wysterowanie mosfeta z mcu
    aby "przez pojemność bramka-źródło nie przedostały się szpilki do
    procesora powodując jego zakłócanie":

    http://obrazki.elektroda.pl/2353371400_1359800222.pn

    Czy ta para BD135/140 jest konieczna? Nie wystarczyłoby podłączenie
    rezystora bramki do kolektora Q5?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-09-22 09:21:47
    Temat: Re: Sterowanie mosfeta - czemu taka komplikacja..
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > http://obrazki.elektroda.pl/2353371400_1359800222.pn
    >
    > Czy ta para BD135/140 jest konieczna? Nie wystarczyłoby podłączenie

    Dla zabezpieczenia przed szpilkami wystarczy, ale może nie wystarczyć aby
    MOSFET nie spalił się w czasie przełączania.
    P.G.

  • 3. Data: 2015-09-22 09:29:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, September 22, 2015, 9:21:47 AM, you wrote:

    > Dla zabezpieczenia przed szpilkami wystarczy, ale może nie wystarczyć aby
    > MOSFET nie spalił się w czasie przełączania.

    Ale BD139/140 to zdecydowana przesada, szczególnie przy rezystorze
    bramkowym 47? - tam wystarczy para tranzystorów małej mocy. Nawet SMD.
    np. BC807/817.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2015-09-22 09:42:22
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-09-22 o 01:26, Marek pisze:
    > Czy ta para BD135/140 jest konieczna? Nie wystarczyłoby podłączenie
    > rezystora bramki do kolektora Q5?

    Te BD w porównaniu do wartości R1 to pewna przesada no chyba, że V1 jest
    sporo większe od 12V.
    Jeśli byś chciał włączyć te 160A za pomocą rezystora 1k (R3) to by to
    trochę chyba trwało i miał byś duże straty na przełączaniu.
    Q5 jest zaś za słaby by wyłączyć Q1, musiał byś zwiększyć R1 co by
    spowodowało dalsze opóźnienia zarówno włączania jak i wyłączania.
    Myślę, że przy szybkim przełączaniu mógłbyś ugotować Q1.

    Przy takich prądach to już chyba rozsądnie jest zastosować scalone
    sterowniki bramki, mniej rzeźby a przy okazji ktoś to już przemyślał i
    powinno działać dobrze lepiej.

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2015-09-22 11:13:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    >
    > http://obrazki.elektroda.pl/2353371400_1359800222.pn
    >
    > Czy ta para BD135/140 jest konieczna? Nie wystarczyłoby podłączenie

    Wtedy ładowałbyś pojemność bramki (4.5nF) przez opornik 1k, a to zajmie
    kilka mikrosekund. Przez ten czas przez tranzystor płynie już duży prąd,
    a napięcie na nim jest jeszcze spore. Skutkuje to wydzielaniem dużej
    mocy. Wniosek: tranzystor trzeba przełączać jak najszybciej, a więc
    przeładowywać bramkę dużym prądem.
    Moim skromnym zdaniem nie ma sensu bawić się w układy tranzystorowe, są
    do tego scalone drivery. Niedrogie, dostępne w sklepie za rogiem,
    wygodne w użyciu i niezawodne.

    P.P.

  • 6. Data: 2015-09-22 11:48:23
    Od: l...@g...com

    użytkownik Marek napisał:

    > http://obrazki.elektroda.pl/2353371400_1359800222.pn

    W chińszczyźnie 4-5A w roli drivera jest takie coś
    po lewej:
    http://obrazki.elektroda.net/46_1245617511.gif

    1N4148, górny R 5k1, dolny 1k na który jest podawane
    3,3V, kondensatora 470p nie ma. Autor tematu gdzie
    jest to zdjęcie pisał, że coś się pali. Ja się
    steruje silnik DC 5A z dużym obciążeniem,
    prawdopodobnie pali się wewnętrzny transil w
    mosfecie, a nie sam mosfet.

  • 7. Data: 2015-09-22 12:06:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Sep 2015 11:13:46 +0200, Paweł Pawłowicz
> [...]
    > a napięcie na nim jest jeszcze spore.
    >Skutkuje to wydzielaniem dużej
    > mocy. Wniosek: tranzystor trzeba przełączać jak najszybciej, a więc

    Momencik bo się zgubiłem, przez który płynie duży prąd, Q1?

    > Moim skromnym zdaniem nie ma sensu bawić się w układy
    tranzystorowe, są
    > do tego scalone drivery. Niedrogie, dostępne w sklepie za rogiem.

    Mogę prosić o jakiś przykład? Czemu takich układów nie ma już
    wbudowanych w mosfeta?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2015-09-22 12:14:51
    Od: l...@g...com

    użytkownik Marek napisał:

    > Mogę prosić o jakiś przykład? Czemu takich układów nie ma już
    > wbudowanych w mosfeta?

    http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irsf
    3021.pdf

  • 9. Data: 2015-09-22 12:17:11
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-09-22 o 12:06, Marek pisze:
    > On Tue, 22 Sep 2015 11:13:46 +0200, Paweł Pawłowicz
    > prąd,
    >
    > Momencik bo się zgubiłem, przez który płynie duży prąd, Q1?

    Oczywiście.

    > tranzystorowe, są
    >
    > Mogę prosić o jakiś przykład? Czemu takich układów nie ma już
    > wbudowanych w mosfeta?

    W sklepie za rogiem są IR2101.

    P.P.

  • 10. Data: 2015-09-22 12:24:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Sep 2015 03:14:51 -0700 (PDT), l...@g...com wrote:
    > http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irsf
    3021.pdf

    I gdzie to niby w PL sprzedają (miało być za rogiem ;). Nawet w
    digikey nie chcą podać ceny.

    --
    Marek