  • 11. Data: 2013-02-11 10:16:16
    Temat: Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Lisciasty,

    Monday, February 11, 2013, 7:37:47 AM, you wrote:

    > Ja się spotkałem z tanimi sondami w kształcie linki rowerowej,
    > zapinasz dookoła kabla i gotowe :]

    Cewka/pas Rogowskiego. Dość drogie ustrojstwo, wymagające kompensacji
    częstotliwościowej :(

    > Zresztą zakłócenia tego typu można też śledzić za pomocą pomiarów
    > napięcia bezpośrednio z zasilania lub poprzez przekładnik napięciowy
    > (o ile oscyloskop nie wyrabia na wejściu). A zakładam że skoro ktoś
    > bawi się w diagnostykę takich maszyn to jakiś tam sprzęt posiada ;)

    Ale tu jest problem prądu pobieranego a nie napięcia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2013-02-11 18:08:26
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 11 Lut, 10:16, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    wrote:
    > Ale tu jest problem prądu pobieranego a nie napięcia.

    Prądu? Komutacja tyrystorów powoduje syf na napięciu, prąd stały nie
    ma zakłóceń. Nie widzę sensu w pomiarze prądu w tym przypadku, a
    jedynie dodanie indywidualnych filtrów RC na każdy tyrystor i jednego
    zbiorczego trójfazowego z prostownikiem (o ile jest na to kasa).

    L.

  • 13. Data: 2013-02-11 21:09:28
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...
> [...]
    > jedynie dodanie indywidualnych filtrów RC na każdy tyrystor i jednego
    > zbiorczego trójfazowego z prostownikiem (o ile jest na to kasa).

    Takie coś
    http://www.ser-online.de/start/index2.htm

    --
    Irokez

  • 14. Data: 2013-02-11 21:19:30
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    Sorki, link się wkleił nie bezpośredni
    http://www.ser-online.de/schweissen/mega1.htm

    Sprzętu jakiegoś extra nie mam, jest problem i nie za bardzo wiadomo
    dlaczego.
    Dysponuję oscyloskopem na USB
    http://www.tiepie.com/en/products/Oscilloscopes/Hand
    yscope_HS3 100Ms/s
    Dostało mi się do przeanalizowania co się dzieje i dumam w czym problem,
    przecież do każdego urządzenia nie będzie się ciągneło osobnej niezależnej
    linii zasilającej.

    --
    Irokez

  • 15. Data: 2013-02-12 00:17:46
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Wiesz, nie wiem co u Ciebie szwankuje, ale miałem taki przypadek.

    Bardzo duża hala produkcyjna z mnóstwem przedziwnych maszyn. W jednym
    miejscu maszyna z moim sterowaniem (mniejsze moce i raczej silnik niż
    zwora, ale też tyrystory to napędzały).
    Zawsze w weekend były jajca z maszyną - coś po zasilaniu łaziło i
    wyzwalało tyrystory powodując szarpania silnikami (podczas pracy, na
    postoju cisza).

    Pomogło zadławienie zasilania - kawał zwojnicy na rdzeniu, nawet nie
    wiem jakie toto parametry miało (zrobiłem na próbę i aż mnie zaskoczyło
    skutecznością).

    Może w zakładzie w którym twoją używają znajdzie się jakiś większy (w
    sensie prądów) dławik, najlepiej dwa. Może z maszyny z większymi serwami
    pożyczyć na próbę takowy?

    Wiesz, ciężko tak na odległość wyrokować.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2013-02-12 21:12:33
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
> [...]
    > Może w zakładzie w którym twoją używają znajdzie się jakiś większy (w
    > sensie prądów) dławik, najlepiej dwa. Może z maszyny z większymi serwami

    Nie mam z czego pożyczać, bo nigdzie takowych dławików nie mam.
    Gdzie ja takiego wielkiego ferryta znajdę ;)

    > Wiesz, ciężko tak na odległość wyrokować.

    Wiem że ciężko, takich problemów energetycznych nigdy nie miałem do
    rozgryzania a temat mi wrzucili więc na początkem fajnie by było wiedzieć
    jak szukać i gdzie się skupić.
    Jutro będę mógł się podłączyć i dalej pobawić w pomiary.
    Podłączę się też pod sondę prądową i zobaczę co z niej idzie do sterownika.

    > Miłego.

    Nawzajem.

    --
    Irokez

  • 17. Data: 2013-02-12 22:43:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 10 Lut, 19:55, "Irokez" <n...@w...pl> wrote:

    Szperam za tymi filtrami na tyrystory, jak co znajdę to dam znać :>
    Jutro wrzucę schemat filtra trójfazowego, tylko jak go policzyć na
    odległość to nie wiem :>

    L.

  • 18. Data: 2013-02-13 22:59:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Tutaj masz filtr stosowany w przypadku sterowanego prostownika
    sześciopulsowego:

    http://lisciasty.firehost.pl/filtr.jpg

    Rezystory R1-R4 od 2,5k do 5k omów, rezystor RV jakieś 5 omów (tyle
    żeby prąd za duży nie hulał). Oporniki jakieś mocne, tzn. ze 100-200W
    by się zdało aby nie spłonęły :] Kondziory jakieś 20-50 uF, należy
    pamiętać że piki napięciowe mogą sięgnąć 2,5x napięcia znamionowego
    przemiennego, toteż trzeba dobrać odpowiednio wysoko. Mostek
    prostowniczy to jakiś zwykły mały trójfazowy diodowy, do tego
    bezpieczniki topikowe na wszelki słuczaj.
    Jak to dokładnie dobrać to nie wiem bo nie wiem jakie tam masz
    parametry tego złomu :]

    Tutaj badziewiasty zrzut z badziewiastego oscyloskopu:

    http://lisciasty.firehost.pl/prostownik.jpg

    Czerwone to jedna faza zasilania AC, zielone to impulsy odpalania
    tyrystora (główny i zapasowy), różowe to napięcie DC.
    Na czerwonym widać przepięcia komutacyjne, niestety ten złom nie
    pokazuje tego dobrze bo one są w rzeczywistości bardziej agresywne.
    Może uda mi się znaleźć coś lepszego.

    Co do filtrów stosowanych bezpośrednio na każdy tyrystor to wiem tylko
    tyle że są, usiłuję coś znaleźć konkretniejszego ;)

    L.

  • 19. Data: 2013-02-14 18:07:23
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]
    > Co do filtrów stosowanych bezpośrednio na każdy tyrystor to wiem tylko
    > tyle że są, usiłuję coś znaleźć konkretniejszego ;)

    Pomiar na przekładniku prądowym tego, co idzie do sterownika (current
    transformer 250A, nie pamiętam jakie przełożenie)
    http://img825.imageshack.us/img825/8481/78485673.jpg
    Jak widać zgrzewanie to taka paczka impulsów.
    Po przybliżeniu raz to wyglądało tak:
    http://img202.imageshack.us/img202/3574/52528225.jpg
    a raz tak, nie wiem czemu
    http://img46.imageshack.us/img46/6483/20085736.jpg

    W sieci co się dzieje za radą, pasmo do 1kHz
    http://img221.imageshack.us/img221/9425/91136848.jpg

    Tylko tutaj już mi czas odświerzania straasznie duży się robi na tymn
    śmiesznym oscylku na USB a rozdzielczości za dużej jak widać i tak nie ma.

    Prostownika dać nie mogę bo trafo przestanie działać, jest kostka z
    tyrystorami w dwa kierunki chłodzona wodą, na niej wejście, wyjście i
    wyzwalania dwa.
    Też za bardzo nie ma jak szaleć.
    Chyba już tak kurcze musi być i tyle.

    --