-
171. Data: 2021-04-14 00:29:12
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Marcin,
Tuesday, April 13, 2021, 6:47:11 PM, you wrote:
>> A na wyjazd nad morze czy dalej - samochód z wypożyczalni. Albo
>> kamper.
> Za 10 lat w wypożyczalniach też nie będzie spaliniaków. Przynajmniej
> taki jest plan urzędników.
Jakiś konkretny link?
Za 10 lat zasięg samochodów elektrycznych się zwiększy. A kamper
elektryczny będzie mógł ważyć 4250 kg i będzie można jechać nim na
prawo jazdy B.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
172. Data: 2021-04-14 07:54:35
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 18:47, J.F pisze:
>>> Owszem, ale strategia, ze silnik mi bedzie pracowal i sie nagrzewal, a
>>> jak sie nagrzeje, to ja dojade na miejsce i podlacze do gniazdka ...
>>> nie wydaje mi sie optymalna :-)
>>
>> Mi też nie, dlatego właśnie odpuściłem xceeda plugin.
>
> Ale czy on nie powinien 50km na samym pradzie ?
Nikt nie powiedział, że te 50 km to z zerowym zużyciem paliwa i od
momentu startu.
>
>>> Gdzies tam jeszcze jest wplyw temperatury na olej i smarowanie ...
>>> wolalbym, aby sie silnik odpowiednio podgrzal, niz szybko zniszczyl.
>>> Ale jaka temperatura jest wystarczajaca ?
>>
>> Wysoka, jeśli musi też grzać wnętrze.
>
> Nie musi, wyjazd z cieplego garazu.
Szybko się ochłodzi.
>> Może wtedy silnik grzeje się krócej i ew. daje się zagrzać zanim go
>> odpalisz.
>
> Grzac silnik paliwem? IMO - taki sobie pomysl.
Mylisz się - grzanie webasto jest dużo oszczędniejsze niż grzanie silnikiem.
Nie ma innej opcji - jakoś nagrzać trzeba, a w elektrykach grzałki
potrafią wziąć nawet 20 kWh na samo grzanie, nie ma skąd tyle prądu
wziąć w hybrydzie.
-
173. Data: 2021-04-14 07:56:38
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 18:44, J.F pisze:
> On Tue, 13 Apr 2021 18:00:41 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 13-04-2021 o 16:51, J.F pisze:
>>>>> No wlasnie, to evse musi jakos powiadomic samochod ile moze brac.
>>>>> Tylko ... skad samo wie?
>>>>
>>>> Wie ile wydoli.
>>>> A z sieci ciągnie max, najwyżej się sieć zjara.
>>>
>>> No wlasnie nie moze sie zjarac.
>>
>> Może.
>
> Urzadzenie, ktore moze zjarac, jest niedopuszczone do sprzedazy :-)
Urządzenie się nie zjara.
Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.
>
>> To zadanie dla użytkwonika, żeby dobrać moc evse do mocy sieci ZANIM
>> zacznie ładować.
>
> A nie dla jakiegos instalatora?
Będziesz codziennie rano instalatora wołać?
>
>> Oczywiście te mocniejsze mają możliwość regulacji mocy i po resecie
>> zazwyczaj startują od najniższej - jest to jakieś zabezpieczenie.
>
> Ale wlasnie nie da sie ustalic, jaki prad mozna z sieci pociagnac
> bezpiecznie.
Da się.
Trzeba wiedzieć jakie ma się kable w ścianie i zabezpieczenia i wszystko
się da.
-
174. Data: 2021-04-14 10:15:24
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 14 Apr 2021 07:56:38 +0200, Cavallino napisał(a):
> W dniu 13-04-2021 o 18:44, J.F pisze:
>> On Tue, 13 Apr 2021 18:00:41 +0200, Cavallino wrote:
>>> W dniu 13-04-2021 o 16:51, J.F pisze:
>>>>>> No wlasnie, to evse musi jakos powiadomic samochod ile moze brac.
>>>>>> Tylko ... skad samo wie?
>>>>>
>>>>> Wie ile wydoli.
>>>>> A z sieci ciągnie max, najwyżej się sieć zjara.
>>>>
>>>> No wlasnie nie moze sie zjarac.
>>>
>>> Może.
>>
>> Urzadzenie, ktore moze zjarac, jest niedopuszczone do sprzedazy :-)
>
> Urządzenie się nie zjara.
> Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.
Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)
>>> To zadanie dla użytkwonika, żeby dobrać moc evse do mocy sieci ZANIM
>>> zacznie ładować.
>>
>> A nie dla jakiegos instalatora?
>
> Będziesz codziennie rano instalatora wołać?
Nie - instalator wie jakie sa kable, powinien gdzies ustawic "tu mozna
20kW pociagnac". Lub odwotnie - to jest wallbox na 20kW, wymaga
podlaczenia 3*32A i takie robi.
>>> Oczywiście te mocniejsze mają możliwość regulacji mocy i po resecie
>>> zazwyczaj startują od najniższej - jest to jakieś zabezpieczenie.
>>
>> Ale wlasnie nie da sie ustalic, jaki prad mozna z sieci pociagnac
>> bezpiecznie.
>
> Da się.
> Trzeba wiedzieć jakie ma się kable w ścianie i zabezpieczenia i wszystko
> się da.
No - i to musisz gdzies ustawic w samochodzie, bo jak samochod zacznie
od najnizszej i bedzie podnosil ... to kiedy ma przestac podnosic ?
J.
-
175. Data: 2021-04-14 10:19:25
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 13 Apr 2021 18:17:29 +0200, JDX napisał(a):
> On 2021-04-13 12:23, J.F wrote:
> [...]
>> Ano - Polak kupuje passata za 30 tys. Po Niemcu ...
> Ja tam passata bym kupił. Za 3 tyś zł. Nawet po Niemcu. :-D
No nie wiem czy kupisz za 3 tys. Passat to bedzie, czy kupa zlomu ...
J.
-
176. Data: 2021-04-14 10:20:38
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 14-04-2021 o 10:15, J.F. pisze:
>> Urządzenie się nie zjara.
>> Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.
>
> Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)
O to musisz zadbać TY, ZANIM podłączysz sobie kupione na allegro evse do
gniazdka.
>
>>>> To zadanie dla użytkwonika, żeby dobrać moc evse do mocy sieci ZANIM
>>>> zacznie ładować.
>>>
>>> A nie dla jakiegos instalatora?
>>
>> Będziesz codziennie rano instalatora wołać?
>
> Nie - instalator wie jakie sa kable, powinien gdzies ustawic "tu mozna
> 20kW pociagnac".
No właśnie.
A Ty musisz na evse wybrać odpowiednią moc i nie kupować evse o mocy 22 kW.
>>> Ale wlasnie nie da sie ustalic, jaki prad mozna z sieci pociagnac
>>> bezpiecznie.
>>
>> Da się.
>> Trzeba wiedzieć jakie ma się kable w ścianie i zabezpieczenia i wszystko
>> się da.
>
> No - i to musisz gdzies ustawic w samochodzie
Nie w samochodzie, tylko na evse.
Samochód weźmie tyle, ile evse pozwoli (o ile nie będzie to wartość
wyższa niż samochód może wykorzystać w danej chwili).
>, bo jak samochod zacznie
> od najnizszej
Nie zacznie, spróbuje od maksymalnej możliwej mocy.
Obniży ją tylko wtedy, gdy trzeba będzie chronić baterię.
-
177. Data: 2021-04-14 10:42:25
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 14 Apr 2021 10:20:38 +0200, Cavallino napisał(a):
> W dniu 14-04-2021 o 10:15, J.F. pisze:
>>> Urządzenie się nie zjara.
>>> Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.
>>
>> Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)
>
> O to musisz zadbać TY, ZANIM podłączysz sobie kupione na allegro evse do
> gniazdka.
Urzadzenia sprzedawane klientom w UE maja byc bezpieczne.
Zobacz chocby na kuchenki/plyty elektryczne.
Bez wtyczki, podlaczenie tylko przez fachowego elektryka.
Choc mozna tez sobie podlaczyc samemu ... i dom spalic :-)
>>>>> To zadanie dla użytkwonika, żeby dobrać moc evse do mocy sieci ZANIM
>>>>> zacznie ładować.
>>>>
>>>> A nie dla jakiegos instalatora?
>>>
>>> Będziesz codziennie rano instalatora wołać?
>>
>> Nie - instalator wie jakie sa kable, powinien gdzies ustawic "tu mozna
>> 20kW pociagnac".
>
> No właśnie.
> A Ty musisz na evse wybrać odpowiednią moc i nie kupować evse o mocy 22 kW.
Czyli jednak gdzies sie te moc ustawia. I do samochodu evse
przekazuje.
A evse z allegro z wtyczka ... bedzie dostosowane do mocy wtyczki.
Co najwyzej pociagniesz 16 z gniazdka, kabla i bezpiecznika 10A.
>>>> Ale wlasnie nie da sie ustalic, jaki prad mozna z sieci pociagnac
>>>> bezpiecznie.
>>>
>>> Da się.
>>> Trzeba wiedzieć jakie ma się kable w ścianie i zabezpieczenia i wszystko
>>> się da.
>>
>> No - i to musisz gdzies ustawic w samochodzie
>
> Nie w samochodzie, tylko na evse.
> Samochód weźmie tyle, ile evse pozwoli (o ile nie będzie to wartość
> wyższa niż samochód może wykorzystać w danej chwili).
No i o to mi chodzi - trzeba gdzies na evse/wallbox ustawic ile, on
musi samochod powiadomic ... a z tego tylko krok, aby sobie takie evse
wrzucic do bagaznika i ladowac z przygodnego gniazdka AC odpowiednia
moca.
No ale mowisz, ze wiekszosc samochodow ma te moc bardzo ograniczoną
...
>> bo jak samochod zacznie
>> od najnizszej
>
> Nie zacznie, spróbuje od maksymalnej możliwej mocy.
> Obniży ją tylko wtedy, gdy trzeba będzie chronić baterię.
Co ciagle wymaga informacji jaka ta maksymalna mozliwa moc jest.
J.
-
178. Data: 2021-04-14 10:58:30
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 14-04-2021 o 10:42, J.F. pisze:
> Dnia Wed, 14 Apr 2021 10:20:38 +0200, Cavallino napisał(a):
>> W dniu 14-04-2021 o 10:15, J.F. pisze:
>>>> Urządzenie się nie zjara.
>>>> Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.
>>>
>>> Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)
>>
>> O to musisz zadbać TY, ZANIM podłączysz sobie kupione na allegro evse do
>> gniazdka.
>
> Urzadzenia sprzedawane klientom w UE maja byc bezpieczne.
>
> Zobacz chocby na kuchenki/plyty elektryczne.
> Bez wtyczki, podlaczenie tylko przez fachowego elektryka.
Z evse jest tak samo generalnie.
Ale to nadal nie znaczy, że instalacja w domu wytrzyma pobór mocnego
prądu przez wiele godzin.
>> A Ty musisz na evse wybrać odpowiednią moc i nie kupować evse o mocy 22 kW.
>
> Czyli jednak gdzies sie te moc ustawia.
Zazwyczaj tak, ale nie jest to reguła.
Zwłaszcza w przypadku evse 16A - a to już może być za dużo dla bardzo
starych instalacji i gniazdek.
A już na pewno dla przedłużacza, na którym niektórzy mądrzy podłączają evse.
Nic to, że przedłużacz ma kable już na oko 10 krotnie cieńsze niż kabel
w evse....
> A evse z allegro z wtyczka ... bedzie dostosowane do mocy wtyczki.
> Co najwyzej pociagniesz 16 z gniazdka, kabla i bezpiecznika 10A.
Jeśli bezpiecznik będzie 10 A, to pół problemu, bo po prostu wywali.
Gorzej jeśli będzie 16A, a kabelek cieniutki, a gniazdko przystosowane
do podłączenia lampki warsztatowej....
> No i o to mi chodzi - trzeba gdzies na evse/wallbox ustawic ile, on
> musi samochod powiadomic ... a z tego tylko krok, aby sobie takie evse
> wrzucic do bagaznika i ladowac z przygodnego gniazdka AC
Ale te badania przez uprawnionego elektryka musiałbyś powtórzyć na
każdym przygodnym gniazdku....
> odpowiednia
> moca.
A co to jest "odpowiednia moc"?
Bo jeśli myślisz, że wykorzystasz 16A przez 12 godzin na każdym
gniazdku, to mocno się mylisz.
> No ale mowisz, ze wiekszosc samochodow ma te moc bardzo ograniczoną
> ...
Ale przygodne gniazdka jeszcze bardziej.
> Co ciagle wymaga informacji jaka ta maksymalna mozliwa moc jest.
Do tego właśnie służy evse, to ten dodatek nieco inteligencji do kabelka.
-
179. Data: 2021-04-14 12:12:21
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: K <n...@e...com>
On 13/04/2021 18:19, Myjk wrote:
> Tue, 13 Apr 2021 09:18:16 +0100, K
>
>> Znaczy, ze wydobycie metali gdzies w afryce i ich pozniejsza obrobka nie
>> maja wplywu na srodowisko? Faktycznie litosci.
>
> Litości, bo stosujesz tanią demagogię. Wsyzstko z czego korzystasz w życiu
> można pod identyczny schemat podciągnąć, ale oczywiście jak zwykle sraczkę
> masz tylko jeśli chodzi o EV.
>
Sraczke mam o twoja ignorancje. Nie mam problemu z EV, gdybym kupil EV
to bym mial :) Nie lubie jak mi ktos na kazdym kroku probuje wmowic
jakie to EV jest zajebiste i jak rozwiazuje wszystkie problemy swiata.
-
180. Data: 2021-04-14 12:33:39
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 14 Apr 2021 10:58:30 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 14-04-2021 o 10:42, J.F. pisze:
>> Dnia Wed, 14 Apr 2021 10:20:38 +0200, Cavallino napisał(a):
>>> W dniu 14-04-2021 o 10:15, J.F. pisze:
>>>>> Urządzenie się nie zjara.
>>>>> Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.
>>>>
>>>> Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)
>>>
>>> O to musisz zadbać TY, ZANIM podłączysz sobie kupione na allegro evse do
>>> gniazdka.
>>
>> Urzadzenia sprzedawane klientom w UE maja byc bezpieczne.
>>
>> Zobacz chocby na kuchenki/plyty elektryczne.
>> Bez wtyczki, podlaczenie tylko przez fachowego elektryka.
>
> Z evse jest tak samo generalnie.
> Ale to nadal nie znaczy, że instalacja w domu wytrzyma pobór mocnego
> prądu przez wiele godzin.
Ale to juz fachowca rola.
>>> A Ty musisz na evse wybrać odpowiednią moc i nie kupować evse o mocy 22 kW.
>> Czyli jednak gdzies sie te moc ustawia.
> Zazwyczaj tak, ale nie jest to reguła.
> Zwłaszcza w przypadku evse 16A - a to już może być za dużo dla bardzo
> starych instalacji i gniazdek.
Cos mi chodzi po glowie, ze bolce we wtyczkach 16A byly ciut grubsze.
Ewentualnie - piszemy grubym drukiem "wymagane gniazdko 16A, jesli nie
masz - wezwij fachowca".
Tak czy inaczej to tylko 3.5kW, moze i starczy jak na nocne ladowanie
w domu, ale szedlbym raczej w 3 fazy.
P.S. Juz sie zaczynaja narzekania - ma ktos instalacje PV, prad
generuje do sieci ... ale na 3 fazach.
A jak sie auto laduje ... to sprytna energetyka liczy, ze na 2 fazach
generuje, a na trzeciej bierze, to faktura mu sie nalezy :-)
> A już na pewno dla przedłużacza, na którym niektórzy mądrzy podłączają evse.
> Nic to, że przedłużacz ma kable już na oko 10 krotnie cieńsze niż kabel
> w evse....
Przedluzacz ma 10A, albo 16, i tyle ma wytrzymac :-)
A kabel w evse ... moze z innych przyczyn taki gruby.
>> A evse z allegro z wtyczka ... bedzie dostosowane do mocy wtyczki.
>> Co najwyzej pociagniesz 16 z gniazdka, kabla i bezpiecznika 10A.
> Jeśli bezpiecznik będzie 10 A, to pół problemu, bo po prostu wywali.
Nie tak zaraz, w bezpieczniku spora tolerancja.
> Gorzej jeśli będzie 16A, a kabelek cieniutki, a gniazdko przystosowane
> do podłączenia lampki warsztatowej....
Ale to juz wlasciciela wina, ze ma ch* instalacje :-)
>> No i o to mi chodzi - trzeba gdzies na evse/wallbox ustawic ile, on
>> musi samochod powiadomic ... a z tego tylko krok, aby sobie takie evse
>> wrzucic do bagaznika i ladowac z przygodnego gniazdka AC
>
> Ale te badania przez uprawnionego elektryka musiałbyś powtórzyć na
> każdym przygodnym gniazdku....
Zakladam raczej te ladowarki AC, co maja duza wydajnosc.
Ewentualnie przygodne gniazdko 3f, 3*16A czy 3*25A.
>> odpowiednia
>> moca.
> A co to jest "odpowiednia moc"?
> Bo jeśli myślisz, że wykorzystasz 16A przez 12 godzin na każdym
> gniazdku, to mocno się mylisz.
Masz na mysli te wspolczynniki jednoczesnosci?
Bo skoro gniazdko 16A, to przez 12h powinno dac sie pobrac tyle.
Tak czy inaczej - myslalem o porzadnym gniazdku, z wieksza moca,
a tu mi mowicie, ze na AC samochod nie wykorzysta.
>> Co ciagle wymaga informacji jaka ta maksymalna mozliwa moc jest.
>
> Do tego właśnie służy evse, to ten dodatek nieco inteligencji do kabelka.
Owszem, sa tam jakies piny do komunikacji, ale trzeba jednak gdzies w
tym evse ustawic jaka jest moc instalacji i jaka informacje ma
przekazac do samochodu.
No chyba, ze to evse o mocy 22kW, wymaga podlaczenia 3*32A, i ten
wymog ma instalator spelnic.
No i zona, zeby nie wlaczyla zelazka, kuchenki, zmywarki, pralki ...
J.