  • Data: 2010-04-03 07:50:17
    Temat: Re: Statecznik elektroniczny T8 i zapłon rury
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Papa5merf wrote:

    > mnie łaski nie robisz, a ja nic ci poprawnie nie muszę pisać, jesli masz coś
    > do powiedzenia to powiec to osobie o to pytającej w wątku:O)

    Ty pytałeś, dlaczego zimny zapłon niszczy rurę, nie starter wątku. Na
    jego pytanie (o dobry soft start) nie mam odpowiedzi. Ale widzę, że jak
    chcesz, to umiesz poprawnie pisać...

    A zapalanie rury z żarzonymi katodami bez ich wstępnego podgrzania
    skutkuje wyrwaniem materiału z powierzchni elektrod i rozpyleniem go po
    luminoforze (dlatego końce starych rur są ciemne - to zjawisko zachodzi
    zawsze, tylko przy poprawnie żarzonych elektrodach bardzo powoli). W
    efekcie dość szybko rura jest od środka ciemna, traci na jasności, a jak
    się elektrody "skończą" to przestaje się zapalać w ogóle, albo świeci
    słabo (bo emisyjność kawałka stalowego drutu zatopionego w szkło jest
    taka sobie i sporo napięcia idzie na w ogóle uwolnienie elektronu,
    zamiast na jego przyspieszanie i pobudzanie rtęci do świecenia).

    --
    Marek Lewandowski