-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.samoylyk.n
et!aioe.org!eternal-september.org!feeder.eternal-september.org!reader01.eternal
-september.org!.POSTED!not-for-mail
From: heby <h...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
Date: Thu, 30 Apr 2020 14:14:25 +0200
Organization: A noiseless patient Spider
Lines: 49
Message-ID: <r8effn$th1$1@dont-email.me>
References: <r8ciqs$7ho$1$Janusz@news.chmurka.net> <r8cjpu$a1l$1@dont-email.me>
<5ea9d6de$0$17352$65785112@news.neostrada.pl>
<r8clj4$mj8$1@dont-email.me>
<5ea9ddf7$0$17359$65785112@news.neostrada.pl>
<r8coji$csn$1@dont-email.me>
<5ea9ed69$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>
<r8ds69$4r7$1@dont-email.me> <5eaa7f36$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
<r8e0su$ur3$1@dont-email.me> <5eaa9024$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
<r8e4ji$ks6$1@dont-email.me>
<5eaabb08$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Thu, 30 Apr 2020 12:14:48 -0000 (UTC)
Injection-Info: reader02.eternal-september.org;
posting-host="88d09a45deb3d604f82cce622658eb12";
logging-data="30241";
mail-complaints-to="a...@e...org";
posting-account="U2FsdGVkX1/zYNXW2D5cFagFXysJykTv"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:68.0) Gecko/20100101
Thunderbird/68.7.0
Cancel-Lock: sha1:DzRZi0asywW8hDq3ALK1BWEA1xE=
In-Reply-To: <5eaabb08$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Language: en-US
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:752925
[ ukryj nagłówki ]On 30/04/2020 13:48, Zbych wrote:
>> Serio, dajesz wiarę że komplikacja CPU powoduje że coś nie da się
>> zhackowac? Że większa przestrzeń adresowa przed czymś chroni?
> Tak, wierzę że dołożenie zabezpieczeń sprzętowych i programowych do CPU
> zwiększa szansę na wykrycie błędu i reakcję.
No wiec ma się to nijak do współczesnego świata. Zwiększanie poziomu
komplikacji hardware doprowadza albo do idiotycznych probelmów z
bezpieczeństwem (wyciakenia danych z powodu speculative execution /
cache) albo wręcz uszkadzania danych (row hammer) w tych super
zabezpieczonych kawałkach hardware z masą 3-literowych skrutów. Pomijam
fakt że skompikowany hardware jest skomplikowany z punktu widzenia
programisty i wymaga *znacznie* bardziej bugogennego kodu.
> Równie dobrze mógłbyś mnie przekonywać że komplikowanie konstrukcji
> windy przez dokładanie hamulców bezpieczeństwa jest bez sensu bo:
> 1. komplikuje konstrukcję i zwiększa ilość testów
> 2. hamulce mogą mieć błędy konstrukcyjne
> 3. hamulce marki Linux używane w windach towarowych to już w ogóle
> tragedia, bo można je zablokować śrubokrętem. Co najwyżej można użyć
> drewnianego klina wystruganego w garażu, bo pan Mieczysław pokrył go w
> 100% testami i ma na to papier.
Problem polega na tym że porówniae powinno być pociągnięte dalej:
Pan Mieczysław potrzebuje hamował koło zamachowe w swoim stołowym modelu
silnika parowego.
Ma do wyboru użyć kawałka drewna, co przetestowano już na milion sposóbo
albo
wybrać hamulec brake-on-wire na bazie linuxa na czymś z okolicy Ryzena.
Pan Mieczysław wybiera Ryzena. Bo kto by nie chciał nowocześnie?
Natomiast gdybyś się nieco postarał, to porównanie prawidłwoe jest inne:
Mieczysław LTD od 30 lat produkuje sterowniki hamulców ręcznych do
samolotów. Hamulce są oparte o jakiegoś starego MIPSa z 4kB RAMu, ale za
to są odporne na promieniowanie kosmiczne, zweryfikowane formalnie na
poziomu software i hardware dzieki czemu dopuszczone do latania
stosownymi certyfikatami, w dodatku pracują reduntantnie a ich
konstrukcja umożliwia ekslopatację przez kilkadziesiąt lat bez
sewisowania, a z uwagi na to że kod jest niezmienny, ustalono również że
będzie wypalony w ROMie dzięki czemu nie straszne mu rozbłyski gamma,
pioruny czy nawet toksyczne wydzieliny mniej kontrolowanego końca
przewodu pokarmowego. Dzięki tym prymitywnym urządzeniom każdy samolot
może bez problemu zahamować zaraz po zaciągnięciu mimo że ich moc
obliczeniowa jest milion razy mniejsza niż w smarfonie od oglądania
porno dowolnego pasażera i troche siara.
Następne wpisy z tego wątku
- 30.04.20 14:15 heby
- 30.04.20 14:22 Grzegorz Niemirowski
- 30.04.20 14:23 Janusz
- 30.04.20 14:28 heby
- 30.04.20 15:30 Irek.N.
- 30.04.20 15:33 heby
- 30.04.20 15:37 Irek.N.
- 30.04.20 15:51 Irek.N.
- 30.04.20 15:53 Irek.N.
- 30.04.20 15:57 heby
- 30.04.20 20:03 Janusz
- 30.04.20 20:15 Janusz
- 30.04.20 20:28 Janusz
- 30.04.20 21:08 heby
- 30.04.20 23:29 Mirek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- OpenPnP
- taka skrzynka do kablowki
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
Najnowsze wątki
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager (Usługi HR) <=
- 2025-02-21 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-21 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-21 Warszawa => Administrator Systemów Windows IT <=
- 2025-02-21 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=