-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!pwr.wroc.pl!new
s.wcss.wroc.pl!not-for-mail
From: a...@m...uni.wroc.pl
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
Date: Thu, 30 Apr 2020 00:28:31 +0000 (UTC)
Organization: Politechnika Wroclawska
Lines: 53
Message-ID: <r8d63f$je6$1@z-news.wcss.wroc.pl>
References: <r8ciqs$7ho$1$Janusz@news.chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: hera.math.uni.wroc.pl
X-Trace: z-news.wcss.wroc.pl 1588206511 19910 156.17.86.1 (30 Apr 2020 00:28:31 GMT)
X-Complaints-To: a...@n...pwr.wroc.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 30 Apr 2020 00:28:31 +0000 (UTC)
Cancel-Lock: sha1:UnNSjFwQiQ0w4kAQP2lAeaeyu9o=
User-Agent: tin/2.4.3-20181224 ("Glen Mhor") (UNIX) (Linux/4.19.0-6-amd64 (x86_64))
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:752900
[ ukryj nagłówki ]Janusz <j...@o...pl> wrote:
> Przeczyta?em ciekawy blog, autor widac wi o czym pisze wi?c przyjmuj? ?e
> to nie fake_new. Wi?c do rzeczy
>
> Jest sobie w usa du?a firma samolotowa kt?rej g??wny konkurent w europie
> w pewnym momencie zrobi? lepszy samolot, wi?c jest wielka panika i praca
> na szybko, samolot nowy si? d?ugo robi i testuje wi?c bierzemy to co ju?
> jest i poprawiamy, co si? mo?e nie uda??
> okazuje si? ?e prawie wszystko.
> Silniki za s?abe, no to dajemy mocniejsze,
> nie mieszcz? si? w gondolach no to przesu?my je,
> samolot straci? stateczno??, no to sztucznie j? naprawmy, dajmy komputer,
> co mamy? stare z '96 16bitowe jednostki,
> za s?abe? no to dajmy dwa,
> Co si? mo?e nie uda??
> Wszystko, dwa rozwalone samoloty i 346 ofiar zmusi?o ich w ko?cu
> do uziemienia wszystkich B737MAX.
> https://antyweb.pl/dwa-16-bitowe-komputery-z-1996-ma
ja-naprawic-konstrukcyjne-bledy-boeinga-737-max-nie-
wiem-jak-wy-ale-ja-do-takiego-samoloty-nie-wsiade/
>
O B737MAX sporo napisano. Ten tytul wyraznie wskazuje ze autor
malo wie o dostepnych informacjach (albo celowo chce propagowac
swoje pomysly). Krotko:
1) podstawowy problem to kierownictwo. System ktory spowodawal katastrofy
zakwalifikowano jako "niekrytyczny", ot mala pomoc dla pilota, jak
sie go wylaczy to samolot bez problemu dalej bedzie lecial
2) bez korekty komputera B737MAX latal OK, ale inaczej niz B737. To
wymagaloby przeszkolenia pilotow. Z korekta komputerowa B737MAX
niby byl zgodny z B737...
3) jedna (a moze nawat obie) katastrofy zaczely sie od awarii czujnika.
Kazdy komputer mial swoj czujnik i nie mial dostepu do drugiego.
Jak czujnik nawalil to komputer probowal korygowac "bledny" kat
natarcia i rabnal w ziemie. Zaloga miala kilkadziesiat sekund
by wylaczyc "korekte". Bylo doniesienie o przynajmniej jednym
niedoszlym wypadku gdzie zaloga zdazyla... Wiekszosc zalog nie
wiedziala jak sie wylacza "korekte".
4) byla mowa o sporej ilosci decyzji kierownictwa gdzie probowano
obnizac koszty i ktore sie przyczynialy do nizszej jakosci.
Gdyby nie 1) to system wymagalby pelnej procedury dopuszczenia, z
rozsadna szansa na wylapanie problemow. Wymagalby tez nadmiarowych
czujnikow.
Mozna powiedzic ze technicznie glownym problemem bylo oprogramowanie,
np. korekta miala byc rzedu 2 stopni a oprogamowanie bez zastanowienia
walilo 70.
Ograniczona wydajnosc starych komputerow to tylko jeden czynnik,
ja bym powiedzial ze najmniej istotny.
--
Waldek Hebisch
Następne wpisy z tego wątku
- 30.04.20 08:40 heby
- 30.04.20 08:45 heby
- 30.04.20 08:52 heby
- 30.04.20 09:33 Zbych
- 30.04.20 10:05 heby
- 30.04.20 10:09 Adam
- 30.04.20 10:45 Zbych
- 30.04.20 10:58 Grzegorz Niemirowski
- 30.04.20 11:08 heby
- 30.04.20 11:16 heby
- 30.04.20 12:12 Pawel \"O'Pajak\
- 30.04.20 12:23 Marek
- 30.04.20 12:47 heby
- 30.04.20 13:05 Marek
- 30.04.20 13:31 heby
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie