    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stała f w DCDC
    Date: Fri, 27 Jun 2014 11:42:45 +0200
    Sender: r...@n...agh.edu.pl
    <53aaa25d$0$2371$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <loh0mf$nan$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <lohamo$4se$1@node1.news.atman.pl> <lohdbt$lc4$1@srv.chmurka.net>
    <lohlah$i4j$1@node1.news.atman.pl> <lohn17$oio$1@srv.chmurka.net>
    <loj5t8$6dr$1@node2.news.atman.pl>

    Hello Piotr,

    Friday, June 27, 2014, 9:19:05 AM, you wrote:

    [...]

    > Wybacz, jeśli piszę o banałach, ale dla mnie zrozumienie tego, co
    > tam się dzieje też było odkryciem i nie roszczę sobie pretensji do
    > tego, że rozumiem już wszystko. Są tu fachowcy, ale skoro milczą...

    Czuję się wywołany do tablicy.

    Nigdy, ale to nigdy nie uważałem się za fachowca od teorii sterowania.
    Jestem praktykiem, konstruującym układy zasilania i projektującym
    elementy indukcyjne do nich. Nie dla zabawy, tylko zawodowo. Efekt
    jest taki, że muszę zajmować się sprawami praktycznymi, wgłębiać w
    idiotyczne normy, tłumaczyć rzeczy elementarne kosmitom, którzy nigdy
    nie powinni zajmować się elektroniką i po prostu brak mi już czasu na
    teoretyczne dywagacje, dzielenie włosa na czworo i liczenie diabłów na
    łebku szpilki.

    Zdaję sobie doskonale sprawę z niestabilności sterowania prądowego ale
    absolutnie nie mogę lekceważyć rzeczy zasadniczej: mamy do czynienia z
    rzeczywistymi elementami a nie idealnymi. I MUSZĘ przede wszystkim
    brać pod uwagę możliwość znacznego przeciążenia przetwornicy, zwarcia
    jej wyjścia, pracy przy napięciu wejściowym poniżej zakładanego czyli
    sytuacje, w których - z powodu wysokich prądów chwilowych - może dojść
    do nasycenia rdzenia elementu indukcyjnego. I tu jest podstawowa
    przewaga klasycznego trybu prądowego nad wszelkimi, innymi
    rozwiązaniami - w prosty sposób zabezpieczam cały układ przed skutkami
    sytuacji skrajnych i przypadkowych. Wolę poświęcić trochę jakości
    odpowiedzi impulsowej oraz zaryzykować niestabilność przy skrajnie
    niskich obciążeniach niż za kilka miesięcy dostać wiadomość, że klient
    reklamuje partię iluś tysięcy transformatorów, bo przy pracy w
    warunkach skrajnych (czyli na marginesie założeń - żeby nie było
    nieporozumień) dochodzi do niespodziewanych awarii kilku % zasilaczy.
    Powtarzalnie.

    --
    Best regards,
    RoMan