    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Stabilizacja w body - K7 vs EP-1
    Date: Sun, 13 Sep 2009 13:46:12 +0200

    On 2009-09-13 13:18:22 +0200, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > Bezwładność zależy od masy. Ciężar od grawitacji. Masa nie zależy od
    > grawitacji.

    Masa bezwładna jest nierozróżnialna od masy grawitacyjnej, jeśli
    wierzyć Einsteinowi.

    > Drżenie mięśniowe to drobne skurcze o małej sile i małej amplitudzie.
    > Rozsądne zwiększenie masy sprawia, że te skurcze mają mniejszy wpływ na
    > drgania aparatu. Nie niweluje to jednak "pływania" kadru od np. fali
    > tętna rozchodzącej się po kończynach.

    Rzecz w tym, że na ruch przedmiotu pokroju aparatu w rękach normalnego
    człowieka ma wpływ wiele czynników - choćby stabilność pozycji, oddech,
    wygoda chwytu czy nawet opór spustu migawki. Większa masa może
    złagodzić efekty ruchu lustra (choć tu sytuacje komplikują wszelakie
    układy amortyzacji wbudowane przez producentów), czy ruch wywołany
    naciśnięciem spustu (i znów - różne konstrukcje). Ale większa masa
    wymagaja większej pracy mięśni i dość szybko zmniejsza stabilność rąk.
    Oczywiście można próbować sprowadzić wszystko do twierdzeń fizycznych z
    poziomu gimnazjalisty-prymusa, ale niestety, otaczająca rzeczywistość
    jest ciut bardziej skomplikowana.

    > Tu pewnie trzeba by dołożyć jeszcze trochę wagi. Mój Pentaks K110D +
    > dość ciężka Sigma 17-70 są wystarczająco ciężkie, aby wyeliminować
    > drobne drżenie rąk. Nikon D3 +14-28 pewnie jest wystarczająco ciężki,
    > aby w parę minut zmęczyć ręce fotografa ;)

    A na koniec nakładają się na to wszystko cechy osobnicze - np. z tego
    powodu są osoby nadające się do uprawiania strzelectwa sportowego na
    poziomie MŚ i takie, które mimo lat treningu nie podskoczą powyżej
    zawodów klubowych. Ja np. wyciągam bardzo podobne czasy minimalne
    cieżkim lustrem z BP i leciutkim G9 (bez IS oczywiście). W tym
    przypadku statystyka da znacznie ciekawsze odpowiedzi niż próba
    rozpisania tego zjawiska wzorami.

    > Dalszą dyskusję nt. bezwładności proponuję przenieść na pl.sci.fizyka :P

    No właśnie, więcej praktyki, mniej książek ;-)

    de Fresz