    From: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Date: Fri, 29 Apr 2011 15:43:14 +0200

    Dnia Fri, 29 Apr 2011 06:12:58 -0600, Alex Sharon napisał(a):

    > Dlatego przy zamawianiu rur A333 Gr 6, stawiam wymagania 27J i
    > nie spotkalem sie jak na razie z problemami.

    Tak też zamawiamy. Z rurami akurat nigdy problemu nie było.

    > Temperatura powietrza -45C jest zapewne teoretyczna dla Polski czy nawet
    > Morza Polnocnego, ale z kolei normalna dla polnocnej Kanady.

    A na te -45C jakie dajesz śruby? Bo ja taką temperaturę mam na instalacjach
    "low-temp service" w rodzaju separacji niskotemperaturowej lub odzysku LPG.
    I dawaliśmy tam z zasady L7.

    > Sprawa ze srubami B7 wyglada nieco inaczej, gdyz normalnie certifikaty na te
    > sruby nie zawieraj udarnosci, ale specyfikacja ASTM A193 (czy ASME A-193)
    > zawiera tzw "dodatkowe" wymagania (a supplementary requiremnts), jednym z
    > takich wymagan jest S2 (Charpy Impact Testing), wtenczas sruby sa
    > dostarczane wg ASTM A 320 z wytrzymaloscia na udarnosc 27J porzy
    > temperaturze -101C.

    Tak, kojarzę ten zapis o dodatkowych badanaich zgodnie z A-320. Ale czy w
    takim razie śrub B7 nie powinniśmy znakować jako L7? Składy chemiczne i
    parametry mechaniczne są praktycznie identyczne.

    No i jeszcze dręczy mnie sprawa z nierdzewnymi B8M. Są one wyszczególnione
    zarówno w A-193 jak i A-320. Są jakieś różnice w parametrach/badaniach? Czy
    wsio rawno wg której specyfikacji zamówię śruby. Wszak B8M to nierdzewka
    316L a tą o ile dobrze pamietam można stosować do -196C bez problemu i
    badań udarności.

> [...]
    > niskostopowy Cr-Mo stop typu AISI 4140).
    > Majac do czynienia z jednakowymi materialami mozemy spodziewac sie "galling"
    > (docieranie? zatarcie?). Dlatego nakretka 4 wykonana z niskostopowego stopu
    > C-Mo jest jak najbardziej odpowiednia.
    > Nie moglem znalesc polskiego odpowiednika na okreslenie "galling", ktory
    > okresla problem docierania, podobny jaki spotykamy z zaworach, kiedy
    > materialy zasuwy oraz gniazda sa wykonane z tego samego materialu, wtenczas
    > albo gniazdo albo zasuwa, albo czesto naraz obydwie czesci zaworu ulegaja

    Tak też mnie zawsze uczyli żeby nakrętka i śruba były z innego materiału bo
    może siezatrzeć. Natomiast sama norma PN-EN 1515-1 o której wspominałem
    wcześniej dopuszcza np skojarzenie śruby i nakrętki wykonanych w gatunku
    42CrMo4. I co ciekawe traktuje ten materiał jako odpowiednik B7 mimo
    podanych róznych naprężeń dopuszczalnych.

    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański