-
Data: 2014-03-01 17:17:32
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Dres Golf <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2014-02-27 11:15, Poldek pisze:
>
> Czy tylko mnie pod---ą sympatyczni, sceptyczni
> kierownikowie/kierowniczki, którzy/e jadą sobie środkowym pasem S8 z
> prędkością 90 km/godz? Oczywiście nikogo nie wyprzedzają, prawy pas jest
> pusty, na lewym lecą komety po 140+, a na środkowym tworzy się korek.
>
> Nie lubię porównań do zachodu, ale jak na niemieckiej autostradzie się
> zagapię i nie zjadę na prawy pas, to zaraz mnie ktoś zmiga długimi. U
> nas wydaje mi się, że jest społeczne przyzwolenie na nie jechanie
> najbardziej prawym pasem, jeżeli się nikogo nie wyprzedza.
1. Problem korzystania z wielu pasów dotyczy każdej drogi. Teoretycznie
nasz kodeks w obecnej postaci ZABRANIA korzystania z innego niż prawy
pas niezależnie od okoliczności.
Jazdę po pasach regulują w Polsce dwa artykuły 16 i 22:
I) Art. 16. pkt. 4 "Kierujący pojazdem jest OBOWIĄZANY jechać możliwie
blisko prawej krawędzi jezdni".
II) Przy skręcie w lewo Art.22. pkt. 2. ust 2).
III) Art. 22. Pkt 1. i pkt. 4. (zmiana pasa ruchu).
2. Teraz ponieważ kodeks literalnie ZABRANIA korzystania z innego niż
prawy pas pojawia się samowola interpretacyjna i tutaj można by
wymieniać całą listę dziennikarzy i komentatorów, policjantów itp.
którzy wymyślają nieistniejące przepisy na temat tego KOMU i KIEDY wolno
korzystać z innego niż prawy pas.
Ja zauważyłem jedną prawidłowość. Z kim nie rozmawiam każdy kierowca
mówi że wszyscy inni powinni jechać prawym pasem z wyjątkiem JEGO jaśnie
wielmożnego kierowcy.
Wystarczy przeszukać Internet to jest tego pełno - zawsze są to kłótnie.
Mnie instruktor LOK na kursie uczył np. że po skręcie w jezdnię
wielopasmową zajmuję taki pas który jest najbardziej optymalny z punktu
widzenia dalszej jazdy. Czyli jeśli na następnym skrzyżowaniu będę
skręcał w lewo to zajmuję lewy pas.
3. Kolega się powołał na Niemcy, a mogę złośliwie zapytać dlaczego nie
na np. USA? Oczywiście powinniśmy powoływać się na kodeks polski, ale w
nim jest tylko, żeby się trzymać prawego krawężnika. W Ameryce takie
zmienianie pasów nazywa się "weaving" i jest karalne. Z kolei w
Niemczech weaving jest w kodeksie, bo trzeba ciągle zmieniać pas na
najbardziej wolny prawy. W Ameryce jest zasada, żeby nie zmieniać pasów
bo każda zmiana pasa to dodatkowy manewr i ryzyko. I jest 8 pasów przez
LA na autostradzie 405 i rzadko widzę zmiany pasów mimo, że np. na 3. i
4. pasie porobiły się dziury, to ci z 6 pasa nie wjeżdżają na 3 pas "bo
3 pas jest wolny". Dzięki temu że jest zasada "trzymaj się pasa na
którym się ustawiłeś" rozprowadzanie ruchu na skomplikowanych węzłach
jest bardzo proste. U nas z kolei jedne węzły autostradowe są rozwiązane
po amerykańsku - kuriozum to tabliczka "trzymaj pas" - (pytanie czy taka
tabliczka zwalnia mnie od obowiązku zjeżdżania na skrajnie prawy pas?),
a inne po niemiecku.
4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy pas:
A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury
lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To
jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać
paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku
jazdy prawym pasem.
C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać
ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić.
Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go
blokuje - 80%.
Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością
większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie
z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł,
przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok
niego do szybkiego startu. - 70%
E) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli na prawym znajdują się
pojazdy.
Komentarz: Art. 16 mówi, że kierowca musi jechać "możliwie" blisko,
zatem powinien zjechać na prawy pas pomiędzy samochody, a nie jechać
lewym pasem.
F) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone na obszarze zabudowanym. W
dużych miastach kierowcy nagminnie walą równo wszystkimi nawet trzema
pasami, zamiast zgodnie z literą prawa korzystać wyłącznie z prawego pasa.
G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy
tzw. zamek.
Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych
więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4
jest obowiązującym prawem.
Ja nie komentuję czy powyższe argumenty są słuszne czy nie.
Kwestia jest taka, że skoro
- nie są wpisane do kodeksu,
- nie idzie za tym spójny system szkolenia lub co gorsza co instruktor
to inna wykładnia,
- nie idzie za tym system karania
- nie idą za tym warunki techniczne budowy dróg
wobec tego stosowanie się do takich dziennikarskich nawoływań jest
ryzykowne.
Praktycznie nie ma znaczenia co jest w kodeksie, ani do jakiego wnisku
dojdzie kłótnia w tym wątku, bo i tak nawet do tych przepisów które są
ewidentne i spójne niewielu się stosuje. Więc trzeba uważać co robi
przeciwnik na drodze i dostosowywać się do sytuacji, bo może jest z
innej szkoły. Jedni czytają "Motor" inni "Auto świat", a jeszcze inni
byli w Reichu i uważają że w Polsce obowiązuje (a jak nie to powinien)
niemiecki kodeks.
Ale jakoś w tej dżungli jeździmy.
A teraz do wątkotwórcy:
Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
strony?
Ja zawsze wyprzedzam jadących środkowym pasem z prawej strony gdyż:
a) Jest to zgodne z kodeksem Art. 24, pkt. 10, ust 1).
b) Jakbym wyprzedzał z lewej to zawsze mi ktoś siądzie na ogonie i
pogania długimi mimo że staram się jechać powyżej "pierwszej prędkości
karalnej". Na prawym pasie to się nie dzieje - chociaż nie wiem dlaczego?
c) Po wyprzedzaniu mam komfort powrotu na środkowy pas, gdyż mam
pierwszeństwo przed delikwentem, który wyprzedzał z lewej strony zgodnie
z Art. 22. pkt. 4. chociaż parę razy zostałem obtrąbiony.
Następne wpisy z tego wątku
- 01.03.14 17:30 Dres Golf
- 01.03.14 17:42 Poldek
- 01.03.14 19:33 J.F.
- 01.03.14 20:58 Shrek
- 02.03.14 22:47 RoMan Mandziejewicz
- 03.03.14 08:52 komar
- 03.03.14 09:32 Dres Golf
- 03.03.14 09:42 Dres Golf
- 03.03.14 10:06 RoMan Mandziejewicz
- 03.03.14 11:32 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
- Diesel spłonął :-)
- Re: Diesel spłonął :-)
- Dlaczego pratkowcy szukają hoteli na trasie?
- Dzień jak codzień
- Holowanie
- Kopidół
- Pierwsze Twizy :D
- Kolejny pożar
- Walka o prad :D
- jakie klocki do elektryka?
- Czym jeździ Myjk
Najnowsze wątki
- 2024-11-02 piszę list do św Mikołaja
- 2024-11-01 karta SIM nie działa w konkretnym smartfonie.
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2024-11-01 Warszawa => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-11-01 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-01 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2024-11-01 Warszawa => Dynamics 365 CRM Developer <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Chrzanów => Specjalista ds. PR Produktowego <=
- 2024-11-01 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-01 Łódź => Frontend Engineer (Three.js) <=
- 2024-11-01 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2024-11-01 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=