  • 51. Data: 2010-04-20 10:45:25
    Temat: Re: Spekulacje Nostradamus - Smolensk
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 4/20/2010 11:25 AM, TheGuru pisze:

    > nigdy nie mów nigdy. odnoszę wrażenie, że piszesz dla samego pisania
    > przypomnij sobie kilkanaście nazwisk polityków, pisarzy, wojskowych,
    > publicystów i sprawdź gdzie się urodzili,

    Korfanty, Mościcki, Witos, Reymont, Żeromski, Rej, Boy-Żeleński,
    Witkacy, Rydz-Śmigły, Zawisza Czarny, Bem ... mam ciągnąć dalej?

    > przypomnij sobie utwory literackie i gdzie toczyła się akcja..

    Wszystkie?? Nie przesadzasz aby?? No OK, zacznijmy od Faraona ... ;-)

    > przypomnij sobie czym handlowała ówczesna Rzeczypospolita (zborze, futra,
    > miód) i gdzie były dobre warunki do pozyskiwania tych surowców.

    Zboże to raczej Ukraina, miód wszędzie gdzie są łąki a jeśli chodzi o
    futra to i tak Rosji nie mieliśmy szansy pobić ;-)

    > a dowodem tego ze centrum przesuwało się na północnywschód jest
    > przeniesienie stolicy w tym kierunku.

    Dwór królewski musiał znaleźć jakiś pustostan po pożarze Wawelu a że
    Zygmunt III Waza miał interesy w Szwecji, więc wygodniej było mu
    kontrolować sytuację z Warszawy niż z Krakowa - nie miało to absolutnie
    żadnego związku z domniemanym przez Ciebie znaczeniem gospodarczym
    obecnego terytorium Białorusi.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 52. Data: 2010-04-20 11:06:03
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > Korfanty, Mościcki, Witos, Reymont, Żeromski, Rej, Boy-Żeleński, Witkacy,
    > Rydz-Śmigły, Zawisza Czarny, Bem ... mam ciągnąć dalej?

    spróbuj jeszcze raz i spróbuj trafić w omawiany okres

    > a jeśli chodzi o futra to i tak Rosji nie mieliśmy szansy pobić ;-)

    w owym czasie Rosja nie miała dostępu do Bałtyku co znaczy że ta ogromna
    masa towaru przechodziła przez porty i terytorium Rzeczypospolitej

  • 53. Data: 2010-04-20 11:16:43
    Temat: Re: Spekulacje Nostradamus - Smolensk [OT]
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 20 kwiecień (wtorek), gdy o godzinie 12:43 *TheGuru* w pocie czoła
    naskrobał(a):

    > i Irlandczycy i Ormianie i Gruzini i Grecy i jak my to też Litwini
    >
    > ponad wszystko Prusowie i Połabianie.
    > Nie nazwałbym tego co nas spotkało pechem.

    napisałem "pech" w cudzysłowiu: a miałem na myśli moment w historii w
    którym państwo przechodzi kryzys wewnętrzny (na przykład: Bułgaria:
    podział na dwa mniejsze państwa, Polska: wojny dynastyczne ze Szwedami)
    i zostaje to bezwzględnie wykorzystane przez silnych w tym czasie
    sąsiadów.

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2010-04-20 13:08:34

  • 54. Data: 2010-04-20 13:02:34
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 4/20/2010 1:06 PM, TheGuru pisze:

    > spróbuj jeszcze raz i spróbuj trafić w omawiany okres

    Słowacki, Kołłątaj, Czacki, Bema powtórzę bo chyba załapuje się na
    właściwy okres ;-)

    > w owym czasie Rosja nie miała dostępu do Bałtyku co znaczy że ta ogromna
    > masa towaru przechodziła przez porty i terytorium Rzeczypospolitej

    Stąd opinia o kraju "futrami płynącym", jak widzisz Białoruś nam do tego
    potrzebna nie była :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 55. Data: 2010-04-20 13:16:12
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Dariusz Zygmunt" <i...@a...net> napisał w wiadomości

    > Słowacki, Kołłątaj, Czacki, Bema powtórzę bo chyba załapuje się na
    > właściwy okres ;-)

    Słowacki, Czacki (musiałem sprawdzić kto zacz) i Kołłątaj to co prawda
    Korona ale dzisiejsza Ukraina.
    a Poniatowski, Mickiewicz, Niemcewicz i również sporo bardziej nam
    współczesnych.

    tereny te nie odbiegały do korony nie były zapyziałą prowincją.

  • 56. Data: 2010-04-20 14:47:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    TheGuru pisze:

    > i Irlandczycy i Ormianie i Gruzini i Grecy i jak my to też Litwini
    >
    > ponad wszystko Prusowie i Połabianie.
    >
    > Nie nazwałbym tego co nas spotkało pechem.

    A ja nie próbowałbym teraz robić listy tych, co ''pecha'' kreowali, bo
    mogłoby dość do nowego flejma :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 57. Data: 2010-04-25 19:42:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Rudziński wrote:
> [...]
    > Macedończykach i Bośniakach.
    > I Rumuni, o Albańczykach nie wspominając. Ukraina i Białoruś chyba też

    a Węgrzy

  • 58. Data: 2010-04-26 04:01:30
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sun 25 of Apr 2010 21:42, Marek Dyjor wrote:

    > a Węgrzy

    A Węgrzy przeważnie byli najeźdźcami (poza krótkim okresem WRL
    i dłuższym wasalstwa pod Turkiem). Większego pecha miały kraje
    żyjące pod węgierskim butem (Słowacja, Słowenia, Chorwacja,
    Siedmiogród i pomniejsze).

    --
    nb