  • 61. Data: 2022-12-23 17:35:02
    Temat: Re: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 19:47, Wiesiaczek pisze:

    > Dobrze rozumiesz.
    > Takie chłodzenie jaki ma powinno wystarczyć
    > i nie ma powodu niczego ulepszać.

    Badam rzeczywistość termometrem...
    Pod niepracującą pralką jest zimniej niż wokoło niej!!!
    Na silnik działa nie temperatura powietrza wokoło
    pralki, lecz temperatura powietrza wewnątrz pralki...

    Czyli nawiew (choć gorąc ;) bucha blisko pralki) raczej nie ma wpływu...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 62. Data: 2022-12-23 18:32:39
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 23 gru 2022 o 15:47, J.F pisze:

    > Inwerter ma.

    Co ma? Szczotki czy komutator? ;)
    Po co falownikowi szczotki?
    [do czyszczenia napięcia -- oczywiście...
    z wyższych i niższych ;) harmonicznych trzeba
    oczyszczać napięcie, by harmoniczne nie blokowały
    przepływy powietrza w bębnie pralki... to jasne...
    zatyka taka (jedna z drugą i trzecią) harmoniczna
    filtry i pranie staje się nieefektywne... albo
    może nieefektOwne... muszę jeszcze pogooglać...]

    > Magnesy to niekoniecznie.

    -=-

    Czy sprzedawcy nie mogą zapoznać się z techniczną dokumentacją,
    by nie wpuszczać klientów w [ponoć obsikiwane przez lisy i inne
    leśne (podleśne i obleśne) zwierzaki] maliny swymi wyobrażeniami?...

    -=-

    https://www.youtube.com/watch?v=Z3v5DyuQwuo

    9.2 kwyświetleń, 15 polubień, 743 subskrybentów -- chyba
    bezwartościowy ten film...

    Może coś z nadrzeczywistości:
    https://youtu.be/BFsIh08eHg4
    185 kwyświetleń, 4.4 kpolubień, 138 ksubskrybentów

    https://youtu.be/Tk3lNBSAgEg <-- syn_chronizacja

    https://youtu.be/RycspJC4OKM
    https://youtu.be/gZLXLG668JE
    https://youtu.be/oYJdYpc5Pz8

    Teraz tylko skosić tę wiedzę, wymłócić -- odrzucając otręby,
    zmielić ziarno, zmieszać z dodatkami, upiec powszedni chleb,
    nażreć się... [itd...]

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 63. Data: 2022-12-23 19:50:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 23 Dec 2022 18:32:39 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Co ma? Szczotki czy komutator? ;)
    > Po co falownikowi szczotki?

    Silnik musi miec inwerter/falownik do kompletu, bo inaczej nie
    zadziala.

> [...]
    > by nie wpuszczać klientów w [ponoć obsikiwane przez lisy i inne
    > leśne (podleśne i obleśne) zwierzaki] maliny swymi wyobrażeniami?...

    Sprzedawcy silnikow czy pralek?
    Bo pralek to nie musza - tu jest nowy, lepszy model.
    Drozszy, ale lepszy ...

    J.

  • 64. Data: 2022-12-23 20:51:17
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 23 gru 2022 o 19:50, J.F pisze:

> [...]

    Silnik ma inwerter? Raczej silnik inwerterowy musi mieć inwerter...

    Szkoda, że ludziom mydli się w głowach -- można chyba wprost powiedzieć,
    że ten inwerterowy to trójfazowy a trzy fazy otrzymujemy z DC tak, ~jak
    w zwykłym zasilaczu, gdzie sieciowe AC zamieniamy na DC, które następnie
    zamieniamy na stabilne AC pożądanych parametrów?... Zaś trójfazowość
    dlatego, że wówczas taki silnik pracuje najlepiej... Nie dwufazowy,
    nie cztero-, ale trójfazowy, gdzie sąsiednie fazy względem siebie
    są tak samo przesunięte -- o 120° kątowych czy o 2pi/3...

    Tylko pytam -- moje wielominutowe (krótsze niż dziesięciominutowe)
    dociekanie dało powyższy wynik. Jeśli to błędny wynik -- proszę
    o wybaczenie...

    Zrozumiałem, że >>inwerter ma szczotki<<... ;)

    > Silnik musi miec inwerter/falownik do kompletu, bo inaczej nie zadziala.

    Nie zadziała.

    > Sprzedawcy silnikow czy pralek?

    Pralek. Możesz poczytać -- ,,silnik inwerterowy ma magnesy zamiast
    szczotek''... ;) Nie wymyśliłem tego... Sam od siebie dodałem
    podchwytliwe pytanie o ,,magnetyczną biegunowość''... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 65. Data: 2022-12-23 22:17:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 23 Dec 2022 12:50:17 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]

    No i pewnie z połowa płynu marnowała się, bo się nie rozpuściła tylko
    siedziała w odpływie.

    > Ścieknie, zanim rozpocznie się pobieranie wody...

    Jeszcze nie widziałem pralki (w miarę współczesnej), która by nie miała
    albo wbudowanej na zawiasach, albo dodatkowo dodawanej z akcesoriami
    przekładki do pojemnika. Wlewasz wtedy płyn i przez kilka minut przeleci
    może kropla.

    Przeczytałeś instrukcję?
    Sprawdziłeś, co dodatkowo dostałeś z pralką?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 66. Data: 2022-12-24 22:09:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Dec 2022 15:47:37 +0100 (GMT+01:00), Eneuel napisał(a):

    > Eneuel koryguje swe zeznania:
    >
    >: Przed laty serwisantka tych pralek
    >: zaproponowała mi taki sposób
    >: wlewania płynu, gasząc moje obawy...
    >
    > Po tylu latach nie jestem pewien tego, czy wówczas był to płyn,
    > czy proszek... Moim zdaniem był to już płyn od paru lat

    To kupuj kapsułki.

    > +-+
    >
    > Tak czy siak w odpływie jest sporo wody także po odwirowaniu, więc
    > raczej połowa płynu nie ścieknie.

    Nie "nie ścieknie", tylko słabo się rozpuści i w odlywie (gdzie wlazł płyn
    do prania, bo jest cięższy od wody) zostanie jego duże stężenie, a reszta
    rozpuści się normalnie i będzie pracować.
    Piszę to, gdyż widywałem płyny trudno rozpuszczalne, gęste. Wtedy wlewałem
    je powoli równocześnie z wodą.
    Ale to mnie wkurzało i przeszedłem na kapsułki.

    > Moim zdaniem woda w odpływie sięga powyżej dna bębna.

    W moim Boschu zostaje niewiele wyżej, niż pompa.
    Ale to mnie nie interesuje, taka wiedza nie jest mi potrzebna.
    Tyle tylko, że jak mnie nie ma dwa tygodnie lub dłużej, to albo puszczam na
    pusto płukanie (aby wylało zastałą wodę), albo na pusto program prania
    czyszczącego z jakimś specyfikiem.
    Zresztą profilaktycznie też co jakiś czas puszczam na pusto program prania
    bawełna 90 stopni C ze środkiem do odkamieniania.

    W zmywarce nie wiem, gdzie jest pompa (nie rozbierałem jej jeszcze), ale
    wody nie widać nawet po zdjęciu filtra.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 67. Data: 2022-12-24 23:07:58
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > Mnie interesuje sterowanie (kierunek obrotów i szybkość) silników AC.
    > W DC proste -- wystarczy zmniejszyć napięcie, ale co z AC? Pomijam
    > falowniki -- to ,,proste'' rozwiązanie.
    >
    > -=-
    >
    > ~Miesiąc temu szlag mnie trafił na widok szyldu >>przewijanie
    > silników<<, gdyż uznałem takie coś za babranie się w odchodach...
    > Silnik musiał mnie podsłuchać -- dlatego spalił się mi na złość!!!

    Przekaźnik przełączający bieguny wirnika zmienia kierunek a triak
    sterowany fazowo reguluje obroty silnika.
    Dla niego AC i DC działa tak samo.
    Osobiście zrobiłem sobie napęd wrzeciona na takim silniku i steruję
    go klasycznie fazowo triakiem tylko zamiast prądniczki tacho dałem
    na plastikowym kole przekładni małe magnesy neodymowe i halotronem
    wykrywam obroty na ATMedze16...
    Używany silnik może być o innym symbolu aby mocowanie pasowało.
    Zwykle piszą 320-400VA 1,75-1,9A...
    --
    ozdr, j.r.

  • 68. Data: 2022-12-25 14:31:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 21:23, Wiesiaczek pisze:

    > Tak, Jako demo :)

    Pralkowy silnik ma tachogenerator -- spór o korowodowość
    przemienianą na paralelność można odłożyć na półkę?...

    Proponuję zwrócenie rozważeń w stronę nagięcia szczotek.
    Trafiają w nieodpowiednie lamelki. Siła ciągnąca pojawia
    się i zanika za późno; podobnież z odpychającą... Silnik
    traci siłę na sqtek kątowego przesunięcia. Praktyczne me
    pytanie:
    - czy utrata tej siły (zarazem momentu siły) przyczynia
    się do przeciążenia silnika *w znacznym* stopniu?

    Nadal szczotki trafiają w przeciwległe lamelki, gdyż obie
    szczotki są podobnie wygięte, lecz trafiają nieco (na oko
    ?/45) za późno...

    Potrzebny ktoś, kto rozumie pracę takiego silnika i wie,
    czym są stosowne krzywe charakterystyki... Ktoś, kto coś
    [niestety -- więcej niż ja] rozumie z dzieł tego:

    http://delibra.bg.polsl.pl/Content/27966/BCPS_29749_
    1966_Wlasnosci-eksploatac.pdf

    https://publikacje.siemens-info.com/pdf/678/Technika
    %2087Hz%20i%20praca%20w%20osłabieniu%20pola.pdf

    http://www.ssdservice.pl/FTP-serwer/ELEKTROTECHNIKA/
    maszyny%20elektr/silniki%20elektryczne.pdf

    **typu**... (czyli dzieł zaopatrzonych w rysunki -- wykresami zwane)

    [rysunkowe dzieła są najlepsze -- choćby filmy...]

    -=-

    Ktoś z Was w ogóle spotkał się z wygięciem szczotek innych
    niż ryżowych bądź kiblowych? ;) Może te moje szczotki były
    po prostu złej jakości? Może spalenie silnika było sqtkiem
    wygięcia -- nie przyczyną?...

    -=-

    Potrzebny mi silnikowy filozof -- nie praktyk mych :) lotów.
    Ktoś, kto przełoży wygięcia szczotek na kątowe przesunięcie,
    które przełoży na utratę mechanicznej mocy i zwyżkę prądu...

    Jakby milimetr obok -- ale na komutatorze, który może mieć
    tych milimetrów 45 w półpełnym kącie zwanym potocznie ?...

    Takie przesunięcie mieści się w dopuszczalnych tolerancjach
    czy już ZNACZĄCO osłabia silnik, podwyższa pobór prądu oraz
    odkładanie/tracenie energii w samym silniku?...

    Może (z uwagi na niezerowe rozmiary uzwojeń, luzy, nadmiary
    mocy...) takie błędy są pomijalnie małe a może -- zabójcze?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 69. Data: 2022-12-25 17:56:45
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 gru 2022 o 22:09, Adam pisze:

    > Ale to mnie wkurzało i przeszedłem na kapsułki.

    Mnie nie wkurzy -- mogę nawet spokojnie zaczekać, aż
    pralka weźmie trochę wody, zanim zacznę powolne wlewanie...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 70. Data: 2022-12-25 22:55:23
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 gru 2022 o 23:07, Rutkowski, Jacek pisze:

    > Używany silnik może być o innym symbolu aby mocowanie
    > pasowało. Zwykle piszą 320-400VA 1,75-1,9A...

    U mnie było ponoć 470 W 2.2 A; w porywach/startach widziałem
    branie 7 A na energiomierzu.

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...