  • 31. Data: 2024-01-02 14:03:51
    Temat: Re: Sonoff i jego pieszczoty
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 13:51 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > A na bolcu?
    >
    > Bo w takim przekażniku:
    > a) moze dali pojedynczy zestyk przekaznika, jeden przewód odłącza,
    > drugiego nie,
    >
    > b) może dali jakies kondensatory przeciwzakłóceniowe czy w celu
    > ochrony zestyków ... i neonówke zaświeci.
    >
    > c) przekaznik w ogóle, czy jakis triak?
    >
    > d) to musi troche zasilania brac ... no ale przecież nie z dziurek
    > wyjsciowych.

    Przecież podał symbol Sonoffa - wpisz w googla i dostaniesz schemat i
    wygląd płytki.

    TG

  • 32. Data: 2024-01-02 15:04:49
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 31.12.2023 10:08, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Tak jak Lord już Ci napisał - w tym urządzeniu masz galwanicznie
    > połączony pin AC IN z AC OUT:
    >
    > https://elty.pl/en_US/p/Sonoff-uniwersalny-przelaczn
    ik-sterowany-WiFi-1/3179

    > W zależności od tego jak podepniesz AC IN to przekaźnik rozłączy L lub N.

    A czekaj, na tym schemacie co podlinkowałeś, to piny są oznaczone i
    widać że ten oznaczony L odpinają - więc domyślnie ok.

    Ja pisałem o takiej "wtyczce". Nie otwierałem, ale na lewym bolcu (i
    lewej "dziurce") jest 0 Om, a na prawym OL. Czyli w tej "smart wtyczce"
    rozłączane jest domyślnie N.

    https://sonoff.tech/product/smart-plugs/s26r2/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 33. Data: 2024-01-02 16:01:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 15:04:49 +0100, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > Ja pisałem o takiej "wtyczce". Nie otwierałem, ale na lewym bolcu (i
    > lewej "dziurce") jest 0 Om, a na prawym OL. Czyli w tej "smart wtyczce"

    Ogolnie - nie ma takiej zasady w Europie, ze "faza po lewej stronie".
    Tzn - chyba jest w UK, pokutuje w Polsce, często bez zrozumienia
    (a co z podwójnymi gniazdkami? No jak to co - faza nadal po lewej !).
    W lampkach często są pojedyncze wylączniki.

    Ale ... nagrzewnica powinna być do tego dostosowana, i oba przewody
    powinny być izolowane od zewnętrza.

    Jedyny przypadek, ktory miałem, to lampa "kreślarska", gdzie przewód
    szedł w rurce/profilu, i się sprzęgał pojemnosciowo z konstrukcją.
    A ja na twarzy jestem wyczulony na małe prądy.
    I w zależnosci od położenia wtyczki, mogła lampa delikatnie drażnić
    gdy włączona, albo gdy wyłączona.

    J.

  • 34. Data: 2024-01-02 16:35:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ogolnie - nie ma takiej zasady w Europie, ze "faza po lewej stronie".
    > Tzn - chyba jest w UK, pokutuje w Polsce, często bez zrozumienia

    Ten temat był kiedyś roztrząsany na sąsiedniej grupie. W Europie gniazdka
    nie są ujednolicone, ale takie same jak u nas są choćby we Francji. Tam
    jest norma na to, gdzie zero, a gdzie faza. Nie czy z lewej, czy z prawej,
    tylko jak w stosunku do bolca. W Polsce nie ma normy, jest tylko opinia
    leśnych dziadków z SEP, w którą głęboko wierzą Zenki w berecikach z antenką
    montujący gniazdka. Wychodzi im to odwrotnie, niż powino być. Każde
    fabryczne urządzenie zasilane kablem "kopmuterowym" albo mające kabel
    mocowany na stałe, zakłada, że będzie podłączone do "francuskiego" gniazdka.
    I wtedy wyłącznik rozłączy fazę, a nie zero.

    > (a co z podwójnymi gniazdkami? No jak to co - faza nadal po lewej !).

    Żeby było śmieszniej, wedle SEP-owskich zaleceń kiedyś bolec maił być na
    dole, a teraz na górze. Ale zero jak miało być z prawej, tak pozostało.
    Można przypuszczać, że to ci sami ludzie zalecali -- ale ze czterdzieści
    lat temu byli młodzi, coś kumali i zalecili dobrze, może któryś nawet był
    we Francji na delegacji. A potem na starość ogarnęła ich demencja.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2024-01-02 16:50:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]

    I wtedy wyłącznik rozłączy fazę, a nie zero.

    > (a co z podwójnymi gniazdkami? No jak to co - faza nadal po lewej !).

    Żeby było śmieszniej, wedle SEP-owskich zaleceń kiedyś bolec miał być na

  • 36. Data: 2024-01-02 17:38:18
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 15:04 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    ik-sterowany-WiFi-1/3179

    > A czekaj, na tym schemacie co podlinkowałeś, to piny są oznaczone i
    > widać że ten oznaczony L odpinają - więc domyślnie ok

    To oznaczenie nie ma żadnego praktycznego znaczenia.
    Wystarczy, że ktoś podepnie gotowy kabel z wtyczką bez bolca i będzie
    loteria.
    Pokazałem ten schemat abyś zobaczył jak to wygląda. W instrukcji masz
    wyboldowane, że nawet po rozłączeniu przekażnika może być napięcie w
    rozłączanym obwodzie.

    > Ja pisałem o takiej "wtyczce". Nie otwierałem, ale na lewym bolcu (i
    > lewej "dziurce") jest 0 Om, a na prawym OL. Czyli w tej "smart wtyczce"
    > rozłączane jest domyślnie N.

    Nie ma w Polsce normy, która by to regulowała. Zależy do jakiego domu i w
    jakim gniazdku wyląduje ta wtyczka i możesz mieć dowolnie.

    Zawsze należy zakładać, że przy tego typu smart urządzeniach masz napięcie
    w obwodzie po rozpięciu przekaźnika.

    TG

  • 37. Data: 2024-01-02 17:53:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 16:50:18 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ten temat był kiedyś roztrząsany na sąsiedniej grupie. W Europie gniazdka
    > nie są ujednolicone,

    Ale w UK tez jest ustalone.

> [...]
    > mocowany na stałe, zakłada, że będzie podłączone do "francuskiego" gniazdka.
    > I wtedy wyłącznik rozłączy fazę, a nie zero.

    Hm, akurat pecety to zazwyczaj miały podwójny wyłącznik, i odlączały
    oba. Ale moze to skutek uniwersalnosci.

    > Żeby było śmieszniej, wedle SEP-owskich zaleceń kiedyś bolec miał być na
    > dole, a teraz na górze. Ale zero jak miało być z prawej, tak pozostało.

    Mam w łazience takie gniazdko, w dodatku z klapką było, wiec trudno
    wtyczke kątową wsadzic ... ale stara pralka Polar miala dziurkę "na
    dole". I pasowała.

    Kiedy zmienili ... przegapiłem.

    > Można przypuszczać, że to ci sami ludzie zalecali -- ale ze czterdzieści
    > lat temu byli młodzi, coś kumali i zalecili dobrze, może któryś nawet był
    > we Francji na delegacji. A potem na starość ogarnęła ich demencja.

    Ogolnie to chyba w Europie jest zalecenie, ze nie można na tym
    polegać. Bo jak widać nie można.

    A Niemcy, ze swoim Schucko, mogą kręcic do woli.

    Tak czy inaczej - cos jest nie tak, bo piescic nie powinno.

    J.

  • 38. Data: 2024-01-02 18:23:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Hm, akurat pecety to zazwyczaj miały podwójny wyłącznik, i odlączały
    > oba. Ale moze to skutek uniwersalnosci.

    Zależy które, poza tym nie tylko w pecetach używa się tych kabli. Zresztą
    wystarczy rozerżanąć taki przewód i zobaczyć, jak tam prowadzone są kolory.

    Z wrażliwości na położenie zera i fazy słyną kotły CO. Ziutki, co je
    instalują, często się dziwią, że w fabryce wtyczkę montują "odwrotnie".
    A od jednego słyszałem teorię, że to tak specjalnie, żeby byle kto nie
    mógł podłączyć kotła i musiał wołać "fachowca" (takiego jak on na przyład).

    [...]
    > Kiedy zmienili ... przegapiłem.

    Ja też tych głupot nie śledziłem. Dowiedziałem się przypadkiem.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2024-01-03 10:58:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.01.2024 17:38, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > To oznaczenie nie ma żadnego praktycznego znaczenia.
    > Wystarczy, że ktoś podepnie gotowy kabel z wtyczką bez bolca i będzie
    > loteria.

    Ano. Działa póki co od 4 lat, ale...w ramach prac nad HA wpinałem
    czujnik temperatury i zauważyłem że przewody wewnątrz nagrzewnicy
    poskręcałem w zaciskach "gołą linką" (to było lata temu) - to pomyślałem
    że "poprawię" i zacisnę tulejki na nich, będzie "lepiej" ;-)

    > Pokazałem ten schemat abyś zobaczył jak to wygląda. W instrukcji masz wyboldowane,
    że nawet po rozłączeniu przekażnika może być napięcie w rozłączanym obwodzie.

    Ok, ok. Schemat widzę, ale na tej stronie odnośnik do instrukcji
    prowadzi tutaj -
    http://blog.iteadstudio.com/user-guide-for-sonoff-sl
    ampher/ - a mnie ta
    strona się nie otwiera.

    W każdym razie, jak pisałem ja mam ciut inne gniazdko i z nim dostałem
    dwie instrukcje jak poniżej.

    https://inteligentnydom.co/wp-content/uploads/2020/0
    3/Inteligentne-gniazdko-WiFi-Sonoff-S26-EU-typ-E.pdf

    https://sonoff.tech/wp-content/uploads/2023/12/User-
    Manual-S26R2-V1.3.pdf

    Ja w nich nie widzę ani słowa o takim ostrzeżeniu jak napisałeś.

> [...]
    gniazdku wyląduje ta wtyczka i możesz mieć dowolnie.

    > Zawsze należy zakładać, że przy tego typu smart urządzeniach masz napięcie w

    Cóż napisać. Teraz będę mądrzejszy ?\_( ° ?? °)_/?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 40. Data: 2024-01-03 12:18:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 18:23:42 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zależy które,

    Jak pamietam, to praktycznie wszystkie ... taki standard zasilacza i
    obudowy sie wytworzył, ze zasilacz mial 4 kabelki do wyłącznika.

    > poza tym nie tylko w pecetach używa się tych kabli. Zresztą
    > wystarczy rozerżanąć taki przewód i zobaczyć, jak tam prowadzone są kolory.

    W srodku mogą być w zasadzie dowolnie ...

    > Z wrażliwości na położenie zera i fazy słyną kotły CO. Ziutki, co je

    Jonizacyjny czujnik płomienia ...

    > instalują, często się dziwią, że w fabryce wtyczkę montują "odwrotnie".
    > A od jednego słyszałem teorię, że to tak specjalnie, żeby byle kto nie
    > mógł podłączyć kotła i musiał wołać "fachowca" (takiego jak on na przyład).

    A to nie wiem - ale co fabryka radzi?
    Uzywać francuskiego gniazka, zamienic kabelki we wtyczce, zamienic
    kabelki na sterowniku, zamienic kabelki w gniazdku ?

    > [...]
    >
    > Ja też tych głupot nie śledziłem. Dowiedziałem się przypadkiem.

    O tyle istotne, ze wyznacza kierunek wsadzenia wtyczki "kątowej",
    i nie wiem co im przyświecało - brak takich wtyczek kiedyś, jakas
    szersza norma, a moze własnie ktos przemyslał ... tylko mielismy za
    małą siłe przebicia?
    Co by nie mówic, we wtyczce kątowej jest chyba lepiej, jak dziura PE
    jest po drugiej stronie kabla ...

    J.