    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Soft-start do pompy CO
    Date: Sun, 3 Jan 2016 18:53:04 +0100

    Pan Marcin napisał:

    > Przy ostatnich -18*C temat wyglada na czasie :)

    Jeśli chodzi o przeróbki ze spuszczaniem wody, to wręcz przeciwnie.

    > Wiec wiecej dla uzupelnienia - instalacja leciwa, na początku obieg
    > tylko grawitacyjny (rura wyjsciowa z kotła chyba 2"). Jakies 3 lata
    > temu wymieniony kocioł, bo stary sie "zużył" - teraz jest 30kW Defro
    > Optima z mechanicznym termostatem, zadnych dmuchaw itp. No i rzeczona
    > pompa. Probuję też przekonać uzytkowników do palenia "od góry".

    Co to jest "palenie od góry"?

    > Przerabianie instalacji i dodawanie poduszki powietrznej jak zaproponowano
    > raczej nie wchodzi w rachube - spawac acetylenem nie mam czym, polutowac
    > uC i cos zaprogramować moge.

    Spodziewałem się, że przy pompie lub zaworze jest jakieś skręcane
    połączenie, w które można się wpiąć. Im bliżej strzelającej kulki
    tym lepiej, ale przy pobliskim grzejniku tez mozna spróbować.

    > Czy wolniejsze uruchomiania pompy usunie hałasy pewnie okaze sie po
    > testach - pompa na 1 biegu powoduje mniejszy huk niz na 2-gim, na który
    > jest ustawiona na stałe. Moze tak musi być - przepływ musi być odpowiedno
    > duży do poruszenia kuli w zaworze i nagłe zamknięcie zawsze spowoduje
    > hałas.

    Hydraulika stosowana nauką eksperymentalną jest. Ale w jednym z podanych
    linków przestrzegano, że ze względu na smarowanie łożysk wodą, łagodnie
    popędzona pompa może w ogóle nie ruszyć. W sterowaniu PWM tego zagrożenia
    nie ma.

    > Pozostaje zamowić regulator z aukcji i sprawdzic. Jak nie zadziała, to
    > będę musiał swój napisc - z regulacją trwania "rampy" do eksperymentów.

    Można zacząć od eksperymentu ze ściemniaczem oświetlenia. Nawet wypożyczonym
    gdzieś z instalacji domowej, jeśli taki jest. A jak nie, to sklecić samemu.
    Triak, diak, kondensator, opornik potencjometr -- tyle na początek
    wystarczy.

    Jarek

    --
    -- Słychać, że śtender nie udychtowany. Ale przekonany jestem, że gdy pan
    mu da odpowiedni szprajc przez lochowanie pufra, to droselklapa zostanie