  • 11. Data: 2015-01-05 13:53:03
    Temat: Re: Słaby sygnał DCF?
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.01.2015 um 19:55 schrieb A.L.:> On Fri, 2 Jan 2015 09:23:11 -0800
    (PST), w...@g...com

    kiedyś był chyba mocniejszy sygnał.
    każdej lokalizacji w mieszkaniu.
    propagacji przy aktualnej pogodzie?

    > W Europie sa tylko dwie stacja nadajace syngal czasu: we Frankfurcie i
    > w Anglii (nie pamietam gdzie). Nadaja na czestotliwosci 75KHz i 60 KHz
    > (fale dlugie). Moc nadajnikow jest okolo 50 KW. Dosyc malo.

    Anthorn. Znak wywoławczy MSF. W Polsce był najlepszy nadajnik OMA na
    50kHz z Czech, ale niestety został wyłączony jakieś 20 lat temu.
    Istnieją jeszcze nadajniki w Moskwie i Irkucku, ale to jeszcze dalej.
    Niemiecka stacja stoi w Mainfingen koło Frankfurtu/M. nadajnik rezerwowy
    jest koło zegarów w PTB Braunschweig.

    > Do Polski z obu lokalizacji dozyc daleko. Teoretycznie, transmisja
    > powinna odbywac sie fala przyziemna, ale tez sa efekty jonosferyczne.
    > Obwaiam sie za sama fala przyziemna w Polsce jest dosyc slaba i
    > widoczny wplyw moga miec efekty jonosferyczne. A te maja swoje
    > kaprysy.

    Zasięg DCF77 z głównego nadajnika jest przyzwoity. W nocy masz dobrze
    ponad 2000km. Mój zegar synchronizował do DCF77 nawet w Moskwie.

    > Podobne problemy mam w USA - czasem sie synchronizuje a czasem nie.
    > Zalezy od pogody, miedzy innymi Do nadajnika mam ponad 1000
    > kilometrow. Pomaga umieszczanie blisko okna albo na parapecie
    >
    > Rozne radia maja rozne odbiorniki i rozne anteny, wiec nektore
    > synchronizuja sie lepiej a niektore gozrej. Nic sie nie poradzi
    >
    > A dlaczego tanie synchronizuja sie szybciej? Jedna z teorii (nie moja,
    > nie pamietam zrodla) ze te lepsze dokonuja kilku prob synchronizacji i
    > usredniaja, a te tansze biora pierwsza tylko. Jezeli ktoras z tych
    > prob sie nie powiedzie, zegar sie nie synchronizuje

    Większość tych tańszych próbuje 3 razy w nocy. Przede wszystkim chodzi
    tu o oszczędność baterii, bo odbiornik pobiera dużo więcej od samego zegara.

    Waldek

  • 12. Data: 2015-01-06 01:45:26
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 03 Jan 2015 20:32:43 +0100, a...@p...pl wrote:

    >03.01.2014 godz. 20:20 - Zielona Gora,
    >
    >chinski budzik - 2 min. (okno na wschod, zdala od telewizora, 1m
    >wlaczony notebook)
    >
    >od 01.01.2014 Niemcy wylaczyli/wylaczaja stacje dlugofalowe ale DCF 77
    >to chyba nie rusza, bo cala Europa by ich zlinczowala za to.

    04.01.2015 ok. 22:00

    budzik Oregon Scientific - synchronizacja ok.3-4minut - 1m od tv (CRT)
    -dal rade.

    06.01.2015 godz. 01:45 chinski budzi (jw....2 min.) - mysle, ze nic
    sie nie zmienilo po stronie nadajnika DCF77 - jezeli juz to
    propagacja........

    --
    ThinkXtra

  • 13. Data: 2015-01-07 09:46:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-03 20:32, a...@p...pl pisze:

    > od 01.01.2014 Niemcy wylaczyli/wylaczaja stacje dlugofalowe ale DCF 77
    > to chyba nie rusza, bo cala Europa by ich zlinczowala za to.

    Czy ja wiem? Moduły WiFi kosztują teraz po kilka dolarów. Niedługo
    bardziej będzie się opłacało robić zegarki z synchronizacją po NTP.
    Router prawie każdy ma w domu.

    W każdym razie kiedyś myślałem o skleceniu sobie zegarka nixie z
    synchronizacją po DCF-77. Potem zmieniłem koncepcję, stawiając na
    synchronizację NTP po Ethernecie. Głównym powodem była chęć uniknięcia
    problemów z zakłóceniami od przetwornicy, które dość skutecznie mogłyby
    utrudnić życie odbiornikowi. Zacząłem projektować płytkę, gdy Chińczycy
    wypuścili na rynek moduły ESP8266. Coś mi się wydaje, że znów zmienię
    koncepcję. ;)

  • 14. Data: 2015-01-07 22:54:21
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 07 Jan 2015 09:46:53 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Czy ja wiem? Moduły WiFi kosztują teraz po kilka dolarów. Niedługo
    > bardziej będzie się opłacało robić zegarki z synchronizacją po NTP.
    > Router prawie każdy ma w domu.

    Tyle tylko, że to prądożerne jest i wymaga dodatkowego urządzenia do
    realizowania tak trywialnej funkcji jak synchronizowanie czasu. Już
    lepiej wykorzystywać wzorzec GPS.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 15. Data: 2015-01-07 23:16:03
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2015-01-07 o 09:46, Atlantis pisze:

> [...]
    > utrudnić życie odbiornikowi. Zacząłem projektować płytkę, gdy Chińczycy
    > wypuścili na rynek moduły ESP8266. Coś mi się wydaje, że znów zmienię

    Nie spiesz się, poczekaj na kolejną technologię ;)

    Od 1998 roku mam zegarek Nowego Elektronika odbierający DCF-77
    http://mikrokoszalin.pl/kz301-zegar-775khz-p-9010768
    .html
    Nadal działa i synchronizuje się. Musiałem tylko antenę umieścić 50cm od
    zegarka i ustawić ferryt północ-południe. Działał w trzech różnych
    lokalizacjach, w ostatniej od 7 lat w tym samym miejscu i nie ma
    problemu z synchronizacją.

    Mam też budzik, jakiś chiński, zachowuje się tak dziwnie, że nie wiem
    czy się synchronizuje. Jeśli nawet, to idzie mu to bardzo opornie (np.
    po włączeniu baterii chyba raz albo dwa udało mu się złapać prawidłowy
    czas). Poza tym nie umie sobie przełączać czasu letniego. Dwa razy do
    roku muszę ręcznie zmieniać strefę czasową.

    --
    Michał

  • 16. Data: 2015-01-08 20:17:08
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 07.01.2015 22:54, badworm wrote:

    > lepiej wykorzystywać wzorzec GPS.

    No nie wiem czy odbierze mi GPS tam, gdzie stoi zegarek, ale pomysł
    można rozwinąć: dezaktywacja budzika następuje dopiero jak przeniesiesz
    zegarek np. do współrzędnych łazienki ;)

    Ja jednak głosuję za WiFi i NTP. Synchronizacja wystarczy raz na dobę,
    więc zieloni mogą spać spokojnie, natomiast reszta może sobie przy
    okazji sterować tym zegarkiem online i np. wyświetlać jaka temperatura
    za oknem.

    --
    Mirek.

  • 17. Data: 2015-01-11 15:27:07
    Od: w...@g...com

    Nie wyczuwam, jak się rozchodzi ta prawie czterokilometrowa fala.
    Ugina się czy odbija od betonowych bloków?
    Wczoraj przed 13:00 przeniosłem wskazówkowca do pokoju z oknem na pólnocny wschód, na
    szafkę najdalej od tego okna, w rogu pokoju.
    Ze zdziwieniem stwierdziłem po kilkunastu minutach, że zegar złapał czas a przez dwa
    tygodnie na parapetach okien, wycelowany w stronę Monachium nie potrafił.
    Termometr z DCF w tym samym "czułym" miejscu dalej nie odbiera.

  • 18. Data: 2015-01-12 00:08:20
    Od: a...@p...pl

    zegarek Scientific Oregon ustawiony na TV (CRT) przy oknie na zachod
    1.5h minelo i nie zsynchronizowal sie - ok. 19. TV wylaczony w
    standby. Przenioslem do pokoju na wschod i postawilem na parapet 3min
    i zalapal DCF'a.

    Mysle, ze nic sie nie zmienilo, ale moze u ciebie sasiad kupil sobie
    nowy TV ???

    Mysle, ze nie ma to znaczenia, ze zegar po wlozeniu bateri dlugo sie
    synchronizuje....po prostu takie masz warunki. Wazne, ze raz na jakis
    czas- nawet kilka dni w nocy zalapie DCF'a i to mu wystarczy. A bez
    sychronizacji chodzi jako zwykly kwarcowy, no chyba ze "pozeracze
    ryzu" zaczeli oszczedzac na maksa...Wszystko mozliwe.

    --
    ThinkXtra

  • 19. Data: 2015-01-12 00:33:24
    Temat: Re: S�aby sygna� DCF?
    Od: w...@g...com

    W dniu poniedziałek, 12 stycznia 2015 00:08:20 UTC+1 użytkownik a...@p...pl
    napisał:

> [...]
    > sychronizacji chodzi jako zwykly kwarcowy, no chyba ze "pozeracze
    > ryzu" zaczeli oszczedzac na maksa...Wszystko mozliwe.

    Obawiam się, że ta stacja pogody to bubel i spróbuję reklamować.
    Zegar od wigilii nie potrafił się zsynchronizować a procedura ręcznego ustawiania
    czasu przekracza moje umiejętności emerytowanego elektronika.
    Dodatkowo bezprzewodowe pudełko od pomiaru zewnętrznej temperatury (z dodatkową
    czujką na przewodzie i bez niej) przekłamuje -
    pzy temperaturze około zera na dworze (mierzonej kilkoma termometrami) pokzuje o 5-6
    stopni więcej, w domu przy ok 20 stopniach pokazuje 2-3 stopnie za dużo więc pożytek
    z całego tego urządzenia wątpliwy.

  • 20. Data: 2015-01-12 10:39:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-07 o 22:54, badworm pisze:

    > Tyle tylko, że to prądożerne jest i wymaga dodatkowego urządzenia do
    > realizowania tak trywialnej funkcji jak synchronizowanie czasu. Już
    > lepiej wykorzystywać wzorzec GPS.

    Masz zamiar wychodzić z zegarem na zewnątrz za każdym razem, gdy chcesz
    przeprowadzić synchronizację czasu? A może planujesz zamontować na dachu
    zewnętrzną antenę GPS? ;) Z zasięgiem wewnątrz budynków bywa różnie, ale
    zwykle jest gorzej niż lepiej.
    A moduł WiFi nie musi być przecież cały czas aktywny. Wystarczy, żeby
    wybudzał się na czas synchronizacji z serwerem NTP, która trwa moment.
    Potem może znowu iść spać. Trzymanie aktywnego modułu też oferuje pewne
    plusy, jak np. możliwość zdalnej konfiguracji albo nawet synchronizacja
    alarmów z twoim kalendarzem w chmurze.