    From: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Słaby sygnał DCF?
    Date: Mon, 05 Jan 2015 13:53:03 +0100

    Am 02.01.2015 um 19:55 schrieb A.L.:> On Fri, 2 Jan 2015 09:23:11 -0800
    (PST), w...@g...com

    kiedyś był chyba mocniejszy sygnał.
    każdej lokalizacji w mieszkaniu.
    propagacji przy aktualnej pogodzie?

    > W Europie sa tylko dwie stacja nadajace syngal czasu: we Frankfurcie i
    > w Anglii (nie pamietam gdzie). Nadaja na czestotliwosci 75KHz i 60 KHz
    > (fale dlugie). Moc nadajnikow jest okolo 50 KW. Dosyc malo.

    Anthorn. Znak wywoławczy MSF. W Polsce był najlepszy nadajnik OMA na
    50kHz z Czech, ale niestety został wyłączony jakieś 20 lat temu.
    Istnieją jeszcze nadajniki w Moskwie i Irkucku, ale to jeszcze dalej.
    Niemiecka stacja stoi w Mainfingen koło Frankfurtu/M. nadajnik rezerwowy
    jest koło zegarów w PTB Braunschweig.

    > Do Polski z obu lokalizacji dozyc daleko. Teoretycznie, transmisja
    > powinna odbywac sie fala przyziemna, ale tez sa efekty jonosferyczne.
    > Obwaiam sie za sama fala przyziemna w Polsce jest dosyc slaba i
    > widoczny wplyw moga miec efekty jonosferyczne. A te maja swoje
    > kaprysy.

    Zasięg DCF77 z głównego nadajnika jest przyzwoity. W nocy masz dobrze
    ponad 2000km. Mój zegar synchronizował do DCF77 nawet w Moskwie.

    > Podobne problemy mam w USA - czasem sie synchronizuje a czasem nie.
    > Zalezy od pogody, miedzy innymi Do nadajnika mam ponad 1000
    > kilometrow. Pomaga umieszczanie blisko okna albo na parapecie
    >
    > Rozne radia maja rozne odbiorniki i rozne anteny, wiec nektore
    > synchronizuja sie lepiej a niektore gozrej. Nic sie nie poradzi
    >
    > A dlaczego tanie synchronizuja sie szybciej? Jedna z teorii (nie moja,
    > nie pamietam zrodla) ze te lepsze dokonuja kilku prob synchronizacji i
    > usredniaja, a te tansze biora pierwsza tylko. Jezeli ktoras z tych
    > prob sie nie powiedzie, zegar sie nie synchronizuje

    Większość tych tańszych próbuje 3 razy w nocy. Przede wszystkim chodzi
    tu o oszczędność baterii, bo odbiornik pobiera dużo więcej od samego zegara.

    Waldek