  • 21. Data: 2018-05-09 22:28:02
    Temat: Re: Skrzynia automatyczna
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 May 2018 04:57:35 -0700 (PDT), Bolko <s...@g...com>
    wrote:
    > Wspomniał o tym że np warto zamontować w takim samochodzie c
    > hłodnice oleju
    > skrzyni biegów. Co wydatnie pozwala wydłużyć czas dzia
    > łania skrzyni.

    A w motocyklach od 30 lat nie dość, że powszechnie jest stosowana
    chłodnica oleju to ten olej jest wspólny dla silnika i skrzyni... po
    co w aucie osobny olej dla skrzyni??
    Uprzedzam od razu , że w nowa Afrika Twin ma automatyczną skrzynię,
    która jest smarowana tym samym olejem co silnik. Da się? Da. Czemu
    tak nie można w autach?

    --
    Marek

  • 22. Data: 2018-05-09 23:39:03
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-09 o 22:28, Marek pisze:

> [...]
    > Uprzedzam od razu , że w nowa Afrika Twin ma automatyczną skrzynię,
    > która jest smarowana tym samym olejem co silnik. Da się? Da. Czemu tak

    Z braku miejsca ktoś poszedł na kompromis i zastosował jeden olej.
    Ale jest to błąd w sztuce, inny olej potrzeba do silnika
    a inny do skrzyni.

    Pozdrawiam

  • 23. Data: 2018-05-10 00:12:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 May 2018 23:39:03 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    wrote:
    > Z braku miejsca ktoś poszedł na kompromis i zastosował jeden olej.

    Ale to nie ktoś, ale wszyscy. To jest standard w motocyklach,.A tam
    silniki kręci po 12-15krpm bez problemu.

    > Ale jest to błąd w sztuce, inny olej potrzeba do silnika
    > a inny do skrzyni.

    Ale po co, skoro motocykle też robią bez problemu 150k i więcej w
    takiej konfiguracji olejowej, więc...?

    --
    Marek

  • 24. Data: 2018-05-10 01:20:30
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-10 o 00:12, Marek pisze:

    > Ale to nie ktoś, ale wszyscy. To jest standard w motocyklach,.A tam
    > silniki kręci po 12-15krpm bez problemu.

    > Ale po co, skoro motocykle też robią bez problemu 150k i więcej w takiej
    > konfiguracji olejowej, więc...?

    Mniejsze obciążenie skrzyni i silnika w moto.
    Policz sobie ile kg musi uciągnąć skrzynia i silnik w aucie
    a ile w motocyklu.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2018-05-10 08:32:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 May 2018 01:20:30 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    wrote:
    > Mniejsze obciążenie skrzyni i silnika w moto.
    > Policz sobie ile kg musi uciągnąć skrzynia i silnik w aucie
    > a ile w motocyklu.

    W motocyklach przy typowych mocach ich silnikow pow. 74kW, średniej
    wagi ok 300kg i przy starcie na cały palnik to są ogromne siły,
    uwzględniając male wymiary przekładni (w porównaniu do skrzyni w
    aucie) to właśnie skrzynia motocyklowa w porównaniu do jej wymiarów i
    uwzgledniajac moce jakie musi przenosić jest bardziej wysilona niż
    samochodowa. Uwzględniając temperament motocyklisty, dla którego
    prawie kazdy start spod świateł musi być na cały palnik to bez super
    wytrzymałości tych skrzyń rozpadły by się po jednym sezonie, a tak
    nie jest.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2018-05-10 12:48:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    wrote:

    >A w motocyklach od 30 lat nie dość, że powszechnie jest stosowana
    >chłodnica oleju

    A w samochodzie np nie trzeba. Bo sie wyrabia.
    Wyrabia sie do 30C i jezdzie do 130km/h autostrada ...

    >to ten olej jest wspólny dla silnika i skrzyni... po co w aucie
    >osobny olej dla skrzyni??

    Sa inne wymagania.

    >Uprzedzam od razu , że w nowa Afrika Twin ma automatyczną skrzynię,
    >która jest smarowana tym samym olejem co silnik. Da się? Da. Czemu
    >tak nie można w autach?

    O ile pamietam, to byl taki jeden samochod.
    Zdaje sie nie cieszyl sie dobra opinia.

    A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju,
    ktory warto wymienic co 100 kkm.
    A dodatkowe 2l oleju do silnika wymieniane co 10kkm swoje kosztuje.

    J.

  • 27. Data: 2018-05-10 13:58:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 May 2018 12:48:51 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Sa inne wymagania.

    Jakie? Ja mam wymagania by olej w skrzyni się wymieniał razem z
    silnikowym.

    > A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju,
    > ktory warto wymienic co 100 kkm.
    > A dodatkowe 2l oleju do silnika wymieniane co 10kkm swoje kosztuje.

    Chyba zartujesz, koszt oleju w porównaniu do paliwa to śmieszny jest.
    Rocznie na paliwo wydaję 12k, rocznie na olej silnikowy cirka 200.
    Olej 60x jest tańszy. Mógłbym wymieniać go co drugi miesiąc, jeśli
    to by sprawiło, że do 500kkm miałbym się nie przejmować skrzynią.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2018-05-10 15:59:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jakie? Ja mam wymagania by olej w skrzyni się wymieniał razem z
    >silnikowym.

    Ale po co, skoro tego sie nie wymienia ? :-)

    olej do skrzyni o ile pamietam to ma lepkosc "85", a do silnika 15,
    10, 5.
    Do silnika musi wytrzymac ze 200C w niektorych miejscach, w skrzyni
    nie musi.
    Do silnika musi miec wysoka liczbe zasadowa i detergenty, zeby spaliny
    i wegiel neutralizowac, do skrzyni nie musi.
    Za to w skrzyni moze miec dodatki, ktorych katalizatory nie lubia.

    Olej silnikowy jest czarny po pewnym przebiegu, ten w skrzyni ...
    chyba nie.
    Ale w sumie - sadza bardzo szkodzic nie powinna, moze nawet pozytywna
    jest.

    To odnosnie zwyklej skrzyni, bo w automatach to jeszcze musi miec
    dobre wlasciwosci jako plyn hydrauliczny, te tloczki, zaworki,
    uszczelki.

    >Chyba zartujesz, koszt oleju w porównaniu do paliwa to śmieszny jest.
    >Rocznie na paliwo wydaję 12k, rocznie na olej silnikowy cirka 200.
    >Olej 60x jest tańszy.

    Ale po co placic 300 za olej, gdyby go mialo byc 6l zamiast 4 ?

    >Mógłbym wymieniać go co drugi miesiąc, jeśli to by sprawiło, że do
    >500kkm miałbym się nie przejmować skrzynią.

    Po amerykansku - zmieniaj olej o 3k mil (5kkm), a silnik sie
    odwdzieczy.
    Ale w skrzyni to chyba nawet oni nie zmieniaja co miesiac czy co rok.

    J.

  • 29. Data: 2018-05-10 17:05:20
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Po amerykansku - zmieniaj olej o 3k mil (5kkm), a silnik sie
    > odwdzieczy.
    > Ale w skrzyni to chyba nawet oni nie zmieniaja co miesiac czy co rok.

    ????
    fakt że w Chicago ale mieszkał tam ponad 2 lata.
    W dodatku pracowałem z mechanikiem który przeszedł na budowy
    bo się lepiej zarabia ale o czymś takim nigdy nie mówił ani nie słyszałem

  • 30. Data: 2018-05-10 17:30:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >W dodatku pracowałem z mechanikiem który przeszedł na budowy
    >bo się lepiej zarabia ale o czymś takim nigdy nie mówił ani nie

    Bo to jest ameryka - tato zmienial co 3000 mil, dziadek zmienial co 3
    tys mil, to i ja bede zmienial co 3 tys mil, bo tak dziadek mnie uczyl
    :-)

    https://clark.com/cars/oil-change/

    I nie wiem czy to wynika z kiepskich olejow w czasach dziadka,
    czy tanich olejow i wysokich zarobkow - co sobie zalowac,
    czy i wspolczesnie te oleje sa kiepskie, ale tanie :-)

    J.