-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin1!goblin.stu.neva.ru!peer03.fr7!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada
.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.
pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Silnik magnetyczny nareszcie działa ;)
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <6...@g...com>
<n61i2p$gd0$1@node1.news.atman.pl> <n62iqj$kfp$1@news.vectranet.pl>
<56858c18$0$22834$65785112@news.neostrada.pl>
<5685b175$0$645$65785112@news.neostrada.pl>
<568686a9$0$22829$65785112@news.neostrada.pl>
From: Nifhelm <pytaj@grupie>
Date: Fri, 1 Jan 2016 21:57:59 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:38.0) Gecko/20100101
Thunderbird/38.4.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <568686a9$0$22829$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 73
Message-ID: <5686e853$0$22835$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.10.176.18
X-Trace: 1451681875 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 22835 83.10.176.18:36761
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5251
X-Received-Body-CRC: 2898455114
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:691267
[ ukryj nagłówki ]W dniu 01.01.2016 o 15:01, JaNus pisze:
>> Witam.
>> Trochę to nie w temacie grupy, ale takie kombinowane panele istnieją.
>> Zwane są hybrydowymi. A moim skromnym zdaniem, jedynym uzasadnieniem ich
>> zastosowania jest oszczędność miejsca.
> No ale taką oszczędność miejsca trzeba przeliczyć na waty (czy też
> odwrotnie), i na tej podstawie określić opłacalność.
Sęk w tym, że sprawność takiego połączenia, jeśli chodzi o pozyskiwanie
ciepła wynosi zaledwie około 55%. Poza tym, żeby toto miało sens, to
temperatura całości nie może być wyższa niż jakieś 45-50 stopni. Niby
daje to minimalny wzrost sprawności ogniw słonecznych (bo te lepiej
pracują w niższej temperaturze), ale nie jest on przeważnie wyższy niż
parę procent. I tu pojawiają się koszty. Takie rozwiązanie jest drogie.
Koszty montażu są zwykle w cenie zakupu. Stelaże i inne elementy które
oszczędzamy to znikomy procent ceny całości. Większość ceny to panele,
ogniwa, przewody, cały osprzęt towarzyszący. Tak więc oszczędność przy
zakupie, jeśli będzie, to znikoma, a wydajność znacząco niższa. Wyższe
też koszty ewentualnych napraw.
>> Natomiast jeśli chodzi o nadążność paneli, to zysk energetyczny oscyluje
>> w okolicach 30%, co w związku z większymi kosztami instalacji powoduje,
>> że system jest przeważnie nieopłacalny.
>> Nifhelm.
>
> Wydawało mi się, że wzrost kosztów nie powinien być zbyt duży, ale
> tylko wtedy, gdy obracające się ("nadążne") panele nie będą ograniczone
> np. przez układ dachu, no bo gdy ten jest mocno nachylony, to stwarza
> tym tyle przeszkód, że nie warto.
>
> W przypadku gdy panele ustawiałoby się na ziemi - takich utrudnień nie
> ma. A wtedy opłacalność konstrukcji "nadążnej" bardzo by zależało od
> sumarycznej powierzchni paneli. Wszak prócz kosztów "niepodzielnych"
> (np. ceny ogniw "za metr^2") są też "współdzielone", np układu
> sterującego. Bo temu elementowi jest obojętne, czy obsługuje 5-cio
> metrowy panelik, czy też wielką "farmę", o powierzchni liczonej w
> kilometrach kwadratowych. Podobnie (acz nie identycznie) maleje (w
> przeliczeniu na jeden m^2) koszt silników, a w niewielkim już stopniu:
> ramy, i całej w ogóle konstrukcji nośnej, tudzież montażu.
W systemach nadążnych koszt podnoszą dwa czynniki. Po pierwsze układ
mechaniczny. Zamiast prostego stelaża musi to być układ zdolny zmieniać
położenie panelu wraz z upływem dnia. Przyjmijmy, że tylko w jednej osi.
Układ taki musi zapewnić bezawaryjną pracę w różnych warunkach przez
parę lat. A warunki mogą się znacząco zmieniać. Silny wiatr, czy śnieg
lub oblodzenie mogą łatwo spowodować zniszczenie panelu. Wyobraź sobie,
ze przez noc napadał mokry śnieg, rano złapał mrozik, a o świcie panele
zaczynają się poruszać. I mamy albo po silniku, albo po przekładni, albo
połamie nam panel. Albo silny wiatr uderzający w taki "żagiel" nie
zamocowany solidnie, lecz zawieszony na obrotowej osi. Jeśli któryś z
elementów zawiedzie to cały panel nam się gwałtownie obróci, albo się
oderwie. A to może doprowadzić do zniszczenia jego i sąsiednich.
Druga sprawa to energia potrzebna do zasilania układu nadążnego. W końcu
i sterownik, i silniki zużywają cenny prąd produkowany przez panele.
Może nie dużo, ale zawsze to utrata części zyskanej energii.
No i jeszcze problem z tym, by panele nie zasłaniały siebie wzajemnie.
Zwłaszcza rano i późnym popołudniem. Panele słoneczne bardzo nie lubią,
gdy część z nich jest zasłonięta.
Oczywiście są to rozważania bardzo ogólnikowe. Każdy przypadek jest inny
i mogą zdarzyć się sytuacje w których systemy nadążne będą opłacalne.
Tak jak mogą być sytuacje w których lepszym rozwiązaniem jest
zastosowanie kolektora próżniowego niż płaskiego.
> A poza tym: dzięki za info!
Bardzo proszę. I przy okazji przepraszam Grupowiczów za offtopic :).
Pozdrawiam.
Nifhelm.
Następne wpisy z tego wątku
- 02.01.16 04:49 sundayman
- 02.01.16 05:13 A.L.
- 02.01.16 09:01 Ghost
- 02.01.16 09:12 Zenek Kapelinder
- 02.01.16 15:49 Jarosław Sokołowski
- 05.01.16 16:45 Lisciasty
Najnowsze wątki z tej grupy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
- Podnieść masę o 0.6V
- Moduł BT BLE 5.0
- Pomiar amplitudy w zegarku mechanicznym
- ale zawziętość i cierpliwość
- Chiński elektrolizer tester wody
- Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
Najnowsze wątki
- 2025-01-02 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-02 Warszawa => Software Engineer .Net <=
- 2025-01-02 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-01-02 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-02 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-02 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-02 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-01 Już nie płoną
- 2025-01-01 Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- 2025-01-01 Co tam u Was
- 2025-01-01 Koder szuka pracy. Koduję w j.: Asembler, C, C++ (z bibl. Qt) i D.
- 2025-01-01 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2025-01-01 Łódź => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-01 Żerniki => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-01 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży <=