    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Silnik klatkowy
    Date: Thu, 21 Sep 2023 17:55:15 +0200

    On Thu, 21 Sep 2023 13:01:56 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Ciężko będzie sprawdzić,po rozcięciu może się zewrzeć, jeżeli tylko
    > jakieś tlenki to izolują.
    > A po co te blachy są? Formują pole magnetyczne? Sama klatka będzie się
    > kręcić?

    Powietrze duzy opór polu magnetycznemu stawia.
    Jak chcesz silne pole B, to szczeliny powietrzne muszą byc cieniutkie.
    A nie grube centymetry, jakby to sama klatka miała byc.

    Jest jednak pare odmian:
    -stary licznik elektryczny z tarczą - i ewolucja w stronę silnika
    tarczowego. Choc to kiepskie silniki, i raczej jakies inne odmiany są
    tu np tarcza jest z magnesów trwałych
    http://beta.nis.com.pl/userfiles/editor/nauka/122011
    _n/Glinka_12-2011.pdf

    -silnik z wirniniem kubkowym,

    -silniki liniowe

    > Mam rozebrany statecznik od jakiejś ulicznej lampy, już tu pisałem kiedyś.
    > Nie ma spawów, i są gołe blachy, spięte metalową obudową. Przewodzi w
    > poprzek.

    No coz:
    a) może nie bez powodu trafił na smietnik,
    b) moze jednak jest jakas izolacja na tych blachach, chocby nawet
    niedoskonała.
    c) stal nie jest najlepszym przewodnikiem, a odpowiednia moze miec
    jeszcze większą rezystywność ... to potem małe prądy wirowe płyną.

    Akurat wydaje się, ze takie prądy wirowe będą w dławiku mocno
    przeszkadzać - zmniejszą dławienie :-)

    J.