    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Silnik - do zagazowania
    Date: Fri, 10 Feb 2017 10:37:22 +0100

    W dniu 10.02.2017 o 10:15, Tomasz Pyra pisze:

    > Wystarczy trochę za mało wydajnie skonfigurowane LPG - za małe dysze, za
    > małe wtryskiwacze czy za małe ciśnienie gazu ustawione.

    A - rzeczywiście - jakoś instynktownie pomyślałem, że chcesz przelać. No
    to jak tak, to najpierw korekty idą mocno na plus, a jak nie dają rady,
    to check. A w open loopie mnożnik już spada, więc check powinien
    wyskoczyć już wcześniej. A jak ktoś jeżdzi ze świecącym się chceckiem,
    to sorry ale nie LPG mu silnik popsuł;)

    > Autoadaptacja ustawi czas wtrysku LPG dłuższy niż benzyny i wszystko będzie
    > dobrze do czasu kiedy ktoś będzie chciał przejechać się z Vmax i okaże się
    > że wtryskiwacz LPG już jest otwarty cały czas, a powinien jeszcze trochę.

    Tak jak pisałem - problem powinien się ujawnić wcześniej. No chyba, że
    akurat po strojeniu ktoś się wybiera do Hamburga autostradą:)

    > Ja wiem że można dorzucać benzyny, ale w praktyce różnie z tym bywa,
    > zwłaszcza że bywa tak że w dniu strojenia niby jest dobrze, a na pomysły
    > dziwnych korekt wpadła autoadaptacja później (bo np. ktoś zostawił
    > włączoną).

    A ktoś rozsądny autoadaptację zostawia właczoną? Tak, masz rację - to
    jest sposób jak rozwalić mapy i zrobić bóg wie co z mieszanką.

    > U mnie Z32SE 3.2 211KM i OL jest powyżej około 3800rpm niezależnie od
    > obciążenia i AFR trzyma niższe niż 14.7.
    > A to jeszcze wcale nie jest tak szybko.

    No dobra - widać są jakieś dziwne ECU.

    > Tak jak obserwuję różne silniki to w OL dostępne jest i WOT i POT.
    > Po prostu od jakiegoś obciążenia (i to wcale nie bardzo wysokiego) i od
    > jakiś tam obrotów, plus zmiany poziomu otwarcia przepustnicy.
    > W sumie nie tak rzadko.

    Ok - w takim razie zwracam honor. W sumie po co tak robią?

    > Potem się dwa komputery zapętlają, bo jeden np. ciągle wzbogaca, a drugi mu
    > zubaża co ten pierwszy widzi i jeszcze bardziej wzbogaca.

    Dlatego nie należy tego dotykać najlepiej, a jak już to na chwilę, żeby
    sobie pokorygował w identycznych warunkach i wyłączyć w diabły.

    > No tak się dokładnie kończy.
    > Bo prawidłowo ustawiona instalacja gazowa nie powinna nic kombinować, a po
    > prostu przeliczać czasy otwarcia wtrysków tak żeby współczynnik lambda w
    > wydechu był taki sam jak na benzynie w każdej sytuacji.

    Oczywiście - tylko pisze o tym, ze nawet kiepsko zebranymi mnożnikami
    ciężko rozwalić silnik.

    > Nie wiem jak w Oplu, ale w Hondzie check zasygnalizował dopiero LTFT
    > poniżej -25.0% (po awarii pompy paliwa). Więc jest bardzo tolerancyjny.

    Ja też nie wiem jak w oplu, ale hondzie jest dokładnie tak jak piszesz.
    Co więcej, w moim staruszku korekty są w sumie na stałe na około -10. Na
    beznzynie, na LPG, po kilku godzinach od zrestartowania. W sumie nie
    wiem - może tak ma być.

    > W miarę poprawnie to zgoda, tylko właśnie taka "w miarę poprawna" kończy
    > się tymi wszystkimi legendami jak to LPG wypala zawory, uszczelki pod
    > głowicą itp.

    IMHO - nawet takie "w miarę poprawnie" nie jest w stanie specjalnie
    zaszkodzić zaworom. Moim zdaniem legenda o paleniu zaworów pochodzi z
    poprzedniej generacji, gdzie przykręcało się śrubkę i mniej palił. I
    potem jeden z drugim polecał takiego gazownika, co to gusła nad
    samochodem odprawiał i potem spalanie spadało. A samochód zamiast LPG
    palił zawory. Dziś się tak już nie da, a legenda pozostała.

    Podobnie jak niektórym pada pompa paliwowa od jeżdzenia na gazie, a
    jeżdzą ciągle na rezerwie.

    Shrek