  • 11. Data: 2002-05-18 00:48:04
    Temat: Re: Siec Wodociagowa - Provider internetu.......
    Od: Paweł Małachowski <p...@u...3lo.lublin.pl>

    On Fri, 17 May 2002, Zbigniew Sikora wrote:

    > To proszę Cię, abyś w przerwie w tarzaniu się ze śmiechu, podał przykład
    > uzasadnionego ekonomicznie zagospodarowania takiego ciemnego włókna. Cały
    > czas powtarzam - w kontekście usług DOSTĘPOWYCH !

    W wątku mowa była o dostępie do Internetu, bez precyzowania, dla kogo.
    Zatem, proszę bardzo.

    Wyobraź sobie w miarę duże miasto. W mieście działa kilku dużych ISP
    i kilku mniejszych ISP (w zasadzie ich pośredników). W pewnym momencie
    jeden z tych dużych ISP, posiadacz kanalizacji teletechnicznej, zaczyna
    robić problemy konkurencji, jeśli chodzi o dzierżawę tej kanalizacji
    lub par własnych `drutów'. Generalnie, kilku małych ISP ma problem,
    bo nie mają jak poszerzać zasięg.
    Ale, okazuje się, że w mieście jest inna kanalizacja, jakichś ciepłowników np.
    Ba, okazuje się, że są rejony, gdzie da się ją wykorzystać do prowadzenia
    własnego okablowania. Ciemnych włókien oczywiście tam nie ma, bo niby skąd
    miałyby się tam wziąć. Zatem instaluje się tam własne kable i poszerza obszar
    działania wchodząc np. na nowe osiedla.

    Uzasadnienie ekonomiczne: chęć zarabiania pieniążków i zajmowanie
    pewnych rejonów, zanim pojawi się tam konkurencja.

    > Wiesz jak to się robi ? Widziałeś ? Robiłeś ? Jeśli tak - to słucham; jeśli
    > nie - to się nie odzywaj.

    Jeśli chodzi o ten światłowód, który mam w domu za ścianą, to leży
    on w kanalizacji teletechnicznej tego dużego ISP -- papiery poszły
    zanim ów ISP zaczął robić problemy.

    --
    { Paweł Małachowski; PM110-RIPE; pawmal#freebsd,lublin,pl }
    { ,,Unia broni, Unia radzi, Unia nigdy Cię nie zdradzi'' }

  • 12. Data: 2002-05-18 21:39:08
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

    Użytkownik "Paweł Małachowski" <p...@u...3lo.lublin.pl> napisał w
    wiadomości news:20020517232522.Q93231-100000@zu0m.zin.lublin.pl

> [...]
    >
    > Uzasadnienie ekonomiczne: chęć zarabiania pieniążków i zajmowanie
    > pewnych rejonów, zanim pojawi się tam konkurencja.

    Dzięki za odpowiedź. Tak jest chyba zdecydowanie lepiej niż "ROTFL".
    Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
    wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
    podtrzymuję swoje zdanie. Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy
    różnych Zakładów Energrtycznych, MPECów i innych, którzy posiadając jakiś
    fragment infrastruktury porywają się na przedsięwzięcie wymagające ogromnych
    nakładów, ludzi i umiejętności w żaden sposób nie powiązanych z ich aktualną
    działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo
    też ma sieć.
    Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
    ale tylko perspektywa. Biorąc pod uwagę uwarunkowania ekonomiczne, o których
    wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.
    Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
    (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC, a więc
    pozostaje problem połączenia ze sobą bloków w obrębie osiedla, no i samo
    przyłączenie klienta. Tak więc mamy załatwiony tylko jeden odcinek. Notabene
    niebagatelnymi kosztami. W sytuacji gdy na rynku prym wiodą sieci amatorskie
    dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
    pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest
    IMHO dość ograniczone.
    Oczywiście sytuacja ta jest chora, ale to dopiero czas zweryfikuje podejście
    klientów oczekujących minimalnej ceny, i wtedy będzie można o tym myśleć. Na
    razie, moim zdaniem, taka inwestycja nie ma szansy zwrotu nakładów w
    rozsądnym czasie. A ostatnie lata w naszej branży uczą, że z takimi
    inwestycjami to trzeba raczej uważać.

    pozdrawiam,
    Z#

    PS. Żeby uściślić parametry ekonomiczne: masowy klient jest skłonny zapłacić
    40-50 zl. Pojedynczy klienci mogą dać i 80-100 zł, ale nie oni stanowią o
    ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca
    jedno z największych osiedli, która oferuje abonament na poziomie 25
    zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
    wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".
    Byłbyś w stanie z nimi konkurować swoim światłowodem za circa 50k zł ?

  • 13. Data: 2002-05-18 21:40:43
    Od: "Grzegorz Janoszka (odpowiadając popraw adres)" <G...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl> napisał w wiadomości
    > Ja też zawsze uważałem, że tacy - na przykład - śmieciarze też nie
    > powiedzieli ostatniego zdania w dziedzinie dostępu do Internetu.

    W cywilizowanym kraju wodociągi miejskie dopłacają do ścieków, a zarabiają
    na... światłowodach.
    Choćby w Krakowie wodociągi zawiązały spółkę z firmą Minix i są w stanie
    pociągnąć światłowód między dwoma dowolnymi miejscami w mieście.

    Światłowód nie wystaje z muszli, można spokojnie używać toalet ;-)

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 14. Data: 2002-05-19 17:41:24
    Od: Paweł Małachowski <p...@u...3lo.lublin.pl>

    On Sat, 18 May 2002, Zbigniew Sikora wrote:

    > Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
    > wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
    > podtrzymuję swoje zdanie. Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy

    Gdyby tam były gotowe kable, to by się je wykorzystało.

> [...]
    > działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo

    A co z PKP? =)

    Mnie to nie śmieszy, każdy szuka, jak by zarobić. Jeśli ma warunki,
    ma na starcie przewagę. Śmieszne byłoby wchodzenie na siłę, przy
    braku perspektyw, jasna sprawa.

> [...]
    > wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.

    Tak, i dlatego jej nie ma. Może powstawać tam, gdzie zaistnieje zapotrzebowanie.

    > Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
    > (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC, a więc

    Serio? A co mają? (w Lublinie własne kotłownie gazowe to rzadkość)

    Przyłącze przyłączem, a chodzi o kanały. Przyłącza PEC-u to często rury
    w ziemi. :/

    Bardzo bolesną sprawą jest brak powszechnie dostępnej kanalizacji
    teletechnicznej. Gdyby kanalizacja TP S.A. była własnością miasta
    (chodzi o kogoś bezstronnego), każdy według cennika mógłby się w niej
    zainstalować. A tak, są absurdalne sytuacje, że TP S.A. dochodzi
    swoimi kanałami do budynku, a obok Netia swoimi. I zajętość obydwu
    na końcowych odcinkach sieci jest minimalna (ekonomiczne uzasadnienie
    sytuacji jest żadne, decyduje polityka).

> [...]
    > dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
    > pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest

    Kwestia podejścia, inicjatywy i zdolności.
    Jedna strona mogłaby zapewnić warunki do istnienia szkieletu, inna
    rozprowadzać to po osiedlach i robić w detalu. Zyskaliby na tym wszyscy,
    z klientami włącznie.

> [...]
    > wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".

    Ależ na pewno o to im chodzi. To jak z telewizją kablową, wejdzie na osiedle
    jedna, to inna raczej się tam nie pcha. Abonament 25zł/msc. jest dość niski,
    aczkolwiek jeśli kablują klientów liczonych w setkach, to da się tyle osiągnąć
    kosztem minimalizacji zysków. Długo tak nie pociągną, chyba że zrobią sporą
    nadsubskrypcję klientów. Jak przesadzą, wjedzie konkurencja. :P

  • 15. Data: 2002-05-21 20:48:33
    Temat: Re: CCC Internet Polska
    Od: Marcin Mrowiecki <m...@f...pl>

    m1pet wrote:

    > U?ytkownik "Krzysztof Ciep?ucha" <kris@nie_spam_uj@home.pl> napisa? w
    > wiadomo?ci news:3ce2454e$1@news.home.net.pl...

    > A mo?e chodzi Ci o TDC Internet Polska
    >
    > www.tdcinternet.pl ?
    a moze o www.ipl.net czyli Internet Polska z Krakowa ?
    Glownie zajmowali sie klientami biznesowymi ale ostatnio ponoc zucili
    sie na bloki
    w rejonie Armii Krajowej

  • 16. Data: 2002-05-21 20:50:03
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

> [...]

    > Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
    > wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii

    to moze troche rozjasnie, bo mieszkam we Wroclawiu i widzialem co, gdzie i
    jak kladli.

    otoz po powodzi MPEC robil generalna wymiane wiekszosci rur we Wroclawiu -
    kto nawet tylko przejezdzal, to na pewno zobaczyl doly szerokie na 10m i
    glebokie na 3-10m i do tego stosy rur.
    nie wspominajac o gigantycznych objazdach, bo polowa glownych ulic i nawet
    mostow byla pozamykana.
    zeby nie bylo off-topic, to proponuje pomyslec ile to moglo kosztowac i
    jak sie maja te sumy do zakupu routerkow i innych urzadzen dostepowych.

> [...]
    > działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo

    co do nakladow - chyba wyjasnilem wyzej.
    teraz infrastruktura: praktycznie w KAZDY dol (ktory widzialem) w polowie
    zasypywania wrzucano swiatlowod.
    efektem sa kable podprowadzone praktycznie do kazdego bloku.
    dalej Cie to smieszy?

    zreszta glupota byloby nie wsadzic czegos w te doly i jak sie okazalo -
    MPEC glupi nie jest.

    > Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
    > ale tylko perspektywa.

    no, tu niestety porazka.
    rury razem z kablami byly zasypywane bezposrednio w ziemi - bez kanalow
    itp.
    czyli o kanalizacji nie ma co mowic w tym watku.

> [...]
    > Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
    > (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC

    zobacz na http://www.mpec.wroc.pl 'o firmie'->'mapa sieci'
    wiekszosc duzych osiedli juz jest podlaczona...
    poza tym juz pisalem wyzej: to nie tylko szkielet...

> [...]
    > dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
    > pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest

    sieci amatorskie powstaja z braku innej alternatywy.
    czesc z nich na pewno chetnie powitalaby normalnego providera z dobrym
    wyjsciem i wlasnie zorientowanego na detal, a nie na firmy.
    bo w tej chwili wiekszoc zachowuje sie dosyc dziwnie, a nawet maja
    specjalne ceny dla blokowisk (np. x2).

> [...]
    > klientów oczekujących minimalnej ceny, i wtedy będzie można o tym myśleć. Na
    > razie, moim zdaniem, taka inwestycja nie ma szansy zwrotu nakładów w

    to zalezy jak sie za to zabiora.
    moge sie zalozyc, ze znalazloby sie kilku providerow z Wroclawia, ktorzy
    byliby w stanie wykorzystac ta infrastrukture.
    ale jezeli MPEC bedzie chcial to robic sam, to moga miec rzeczywiscie
    problem.

> [...]
    > ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca

    i to jest przyszlosc.
    predzej czy pozniej ktos musi wejsc na osiedla, a ze spoldzielniami to
    niestety tak jest, ze kto pierwszy, ten jedyny:-(

    >, która oferuje abonament na poziomie 25
    > zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
    > wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".

    chyba tylko zajecie rynku, bo 25zl, to jest za malo, zeby cos zrobic -
    chyba, ze podlacza i zapomna, bo na awarie, to raczej rezerw nie beda
    mieli.

    > Byłbyś w stanie z nimi konkurować swoim światłowodem za circa 50k zł ?

    sprobuj spojrzec na calosc jak hurtownik - dla 100 osob nie ma sensu tego
    ruszac - lepiej wydzierzawic komus.
    ale jezeli wejsc na gleboka wode i zrobic to z rozmachem (cale osiedla),
    to po pewnym czasie moznaby spokojnie mowic o monopolu MPEC jezeli chodzi
    o internet we Wroclawiu.

    pozdrawiam/regards

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 17. Data: 2002-05-24 22:49:18
    Od: Krzysztof Ciepłucha <kris@nie_spam_uj@home.pl>

    Użytkownik "m1pet" <s...@s...krakow.pl> napisał w wiadomości

    > A może chodzi Ci o TDC Internet Polska

    tia. rzeczywiście chodziło o tdc - jeden gość niewyraźnie mówił, drugi źle
    zrozumiał i jak dotarło to do mnie to z tdc wyszło ccc :)