  • Data: 2002-05-18 21:39:08
    Temat: Re: Siec Wodociagowa - Provider internetu.......
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Paweł Małachowski" <p...@u...3lo.lublin.pl> napisał w
    wiadomości news:20020517232522.Q93231-100000@zu0m.zin.lublin.pl

    > Wyobraź sobie w miarę duże miasto. W mieście działa kilku dużych ISP
    > i kilku mniejszych ISP (w zasadzie ich pośredników). W pewnym momencie
    > jeden z tych dużych ISP, posiadacz kanalizacji teletechnicznej, zaczyna
    > robić problemy konkurencji, jeśli chodzi o dzierżawę tej kanalizacji
    > lub par własnych `drutów'. Generalnie, kilku małych ISP ma problem,
    > bo nie mają jak poszerzać zasięg.
    > Ale, okazuje się, że w mieście jest inna kanalizacja, jakichś ciepłowników
    np.
    > Ba, okazuje się, że są rejony, gdzie da się ją wykorzystać do prowadzenia
> [...]

    Dzięki za odpowiedź. Tak jest chyba zdecydowanie lepiej niż "ROTFL".
    Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
    wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
    podtrzymuję swoje zdanie. Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy
    różnych Zakładów Energrtycznych, MPECów i innych, którzy posiadając jakiś
    fragment infrastruktury porywają się na przedsięwzięcie wymagające ogromnych
    nakładów, ludzi i umiejętności w żaden sposób nie powiązanych z ich aktualną
    działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo
    też ma sieć.
    Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
    ale tylko perspektywa. Biorąc pod uwagę uwarunkowania ekonomiczne, o których
    wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.
    Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
    (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC, a więc
    pozostaje problem połączenia ze sobą bloków w obrębie osiedla, no i samo
    przyłączenie klienta. Tak więc mamy załatwiony tylko jeden odcinek. Notabene
    niebagatelnymi kosztami. W sytuacji gdy na rynku prym wiodą sieci amatorskie
    dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
    pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest
    IMHO dość ograniczone.
    Oczywiście sytuacja ta jest chora, ale to dopiero czas zweryfikuje podejście
    klientów oczekujących minimalnej ceny, i wtedy będzie można o tym myśleć. Na
    razie, moim zdaniem, taka inwestycja nie ma szansy zwrotu nakładów w
    rozsądnym czasie. A ostatnie lata w naszej branży uczą, że z takimi
    inwestycjami to trzeba raczej uważać.

    pozdrawiam,
    Z#

    PS. Żeby uściślić parametry ekonomiczne: masowy klient jest skłonny zapłacić
    40-50 zl. Pojedynczy klienci mogą dać i 80-100 zł, ale nie oni stanowią o
    ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca
    jedno z największych osiedli, która oferuje abonament na poziomie 25
    zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
    wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".
    Byłbyś w stanie z nimi konkurować swoim światłowodem za circa 50k zł ?