  • Data: 2002-05-21 20:50:03
    Temat: Re: Siec Wodociagowa - Provider internetu.......
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 18 May 2002, Zbigniew Sikora wrote:

    > Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
    > wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
    > podtrzymuję swoje zdanie.

    to moze troche rozjasnie, bo mieszkam we Wroclawiu i widzialem co, gdzie i
    jak kladli.

    otoz po powodzi MPEC robil generalna wymiane wiekszosci rur we Wroclawiu -
    kto nawet tylko przejezdzal, to na pewno zobaczyl doly szerokie na 10m i
    glebokie na 3-10m i do tego stosy rur.
    nie wspominajac o gigantycznych objazdach, bo polowa glownych ulic i nawet
    mostow byla pozamykana.
    zeby nie bylo off-topic, to proponuje pomyslec ile to moglo kosztowac i
    jak sie maja te sumy do zakupu routerkow i innych urzadzen dostepowych.

    > Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy
    > różnych Zakładów Energrtycznych, MPECów i innych, którzy posiadając jakiś
    > fragment infrastruktury porywają się na przedsięwzięcie wymagające ogromnych
    > nakładów, ludzi i umiejętności w żaden sposób nie powiązanych z ich aktualną
    > działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo
    > też ma sieć.

    co do nakladow - chyba wyjasnilem wyzej.
    teraz infrastruktura: praktycznie w KAZDY dol (ktory widzialem) w polowie
    zasypywania wrzucano swiatlowod.
    efektem sa kable podprowadzone praktycznie do kazdego bloku.
    dalej Cie to smieszy?

    zreszta glupota byloby nie wsadzic czegos w te doly i jak sie okazalo -
    MPEC glupi nie jest.

    > Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
    > ale tylko perspektywa.

    no, tu niestety porazka.
    rury razem z kablami byly zasypywane bezposrednio w ziemi - bez kanalow
    itp.
    czyli o kanalizacji nie ma co mowic w tym watku.

    > Biorąc pod uwagę uwarunkowania ekonomiczne, o których
    > wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.
    > Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
    > (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC

    zobacz na http://www.mpec.wroc.pl 'o firmie'->'mapa sieci'
    wiekszosc duzych osiedli juz jest podlaczona...
    poza tym juz pisalem wyzej: to nie tylko szkielet...

    > W sytuacji gdy na rynku prym wiodą sieci amatorskie
    > dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
    > pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest
    > IMHO dość ograniczone.

    sieci amatorskie powstaja z braku innej alternatywy.
    czesc z nich na pewno chetnie powitalaby normalnego providera z dobrym
    wyjsciem i wlasnie zorientowanego na detal, a nie na firmy.
    bo w tej chwili wiekszoc zachowuje sie dosyc dziwnie, a nawet maja
    specjalne ceny dla blokowisk (np. x2).

    > Oczywiście sytuacja ta jest chora, ale to dopiero czas zweryfikuje podejście
    > klientów oczekujących minimalnej ceny, i wtedy będzie można o tym myśleć. Na
    > razie, moim zdaniem, taka inwestycja nie ma szansy zwrotu nakładów w
    > rozsądnym czasie.

    to zalezy jak sie za to zabiora.
    moge sie zalozyc, ze znalazloby sie kilku providerow z Wroclawia, ktorzy
    byliby w stanie wykorzystac ta infrastrukture.
    ale jezeli MPEC bedzie chcial to robic sam, to moga miec rzeczywiscie
    problem.

    > PS. Żeby uściślić parametry ekonomiczne: masowy klient jest skłonny zapłacić
    > 40-50 zl. Pojedynczy klienci mogą dać i 80-100 zł, ale nie oni stanowią o
    > ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca
    > jedno z największych osiedli...

    i to jest przyszlosc.
    predzej czy pozniej ktos musi wejsc na osiedla, a ze spoldzielniami to
    niestety tak jest, ze kto pierwszy, ten jedyny:-(

    >, która oferuje abonament na poziomie 25
    > zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
    > wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".

    chyba tylko zajecie rynku, bo 25zl, to jest za malo, zeby cos zrobic -
    chyba, ze podlacza i zapomna, bo na awarie, to raczej rezerw nie beda
    mieli.

    > Byłbyś w stanie z nimi konkurować swoim światłowodem za circa 50k zł ?

    sprobuj spojrzec na calosc jak hurtownik - dla 100 osob nie ma sensu tego
    ruszac - lepiej wydzierzawic komus.
    ale jezeli wejsc na gleboka wode i zrobic to z rozmachem (cale osiedla),
    to po pewnym czasie moznaby spokojnie mowic o monopolu MPEC jezeli chodzi
    o internet we Wroclawiu.

    pozdrawiam/regards

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg