  • Data: 2002-05-19 17:41:24
    Temat: Re: Siec Wodociagowa - Provider internetu.......
    Od: Paweł Małachowski <p...@u...3lo.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 18 May 2002, Zbigniew Sikora wrote:

    > Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
    > wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
    > podtrzymuję swoje zdanie. Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy

    Gdyby tam były gotowe kable, to by się je wykorzystało.

    > różnych Zakładów Energrtycznych, MPECów i innych, którzy posiadając jakiś
    > fragment infrastruktury porywają się na przedsięwzięcie wymagające ogromnych
    > nakładów, ludzi i umiejętności w żaden sposób nie powiązanych z ich aktualną
    > działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo
    > też ma sieć.

    A co z PKP? =)

    Mnie to nie śmieszy, każdy szuka, jak by zarobić. Jeśli ma warunki,
    ma na starcie przewagę. Śmieszne byłoby wchodzenie na siłę, przy
    braku perspektyw, jasna sprawa.

    > Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
    > ale tylko perspektywa. Biorąc pod uwagę uwarunkowania ekonomiczne, o których
    > wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.

    Tak, i dlatego jej nie ma. Może powstawać tam, gdzie zaistnieje zapotrzebowanie.

    > Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
    > (najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC, a więc

    Serio? A co mają? (w Lublinie własne kotłownie gazowe to rzadkość)

    Przyłącze przyłączem, a chodzi o kanały. Przyłącza PEC-u to często rury
    w ziemi. :/

    Bardzo bolesną sprawą jest brak powszechnie dostępnej kanalizacji
    teletechnicznej. Gdyby kanalizacja TP S.A. była własnością miasta
    (chodzi o kogoś bezstronnego), każdy według cennika mógłby się w niej
    zainstalować. A tak, są absurdalne sytuacje, że TP S.A. dochodzi
    swoimi kanałami do budynku, a obok Netia swoimi. I zajętość obydwu
    na końcowych odcinkach sieci jest minimalna (ekonomiczne uzasadnienie
    sytuacji jest żadne, decyduje polityka).

    > pozostaje problem połączenia ze sobą bloków w obrębie osiedla, no i samo
    > przyłączenie klienta. Tak więc mamy załatwiony tylko jeden odcinek. Notabene
    > niebagatelnymi kosztami. W sytuacji gdy na rynku prym wiodą sieci amatorskie
    > dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
    > pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest
    > IMHO dość ograniczone.

    Kwestia podejścia, inicjatywy i zdolności.
    Jedna strona mogłaby zapewnić warunki do istnienia szkieletu, inna
    rozprowadzać to po osiedlach i robić w detalu. Zyskaliby na tym wszyscy,
    z klientami włącznie.

    > PS. Żeby uściślić parametry ekonomiczne: masowy klient jest skłonny zapłacić
    > 40-50 zl. Pojedynczy klienci mogą dać i 80-100 zł, ale nie oni stanowią o
    > ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca
    > jedno z największych osiedli, która oferuje abonament na poziomie 25
    > zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
    > wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".

    Ależ na pewno o to im chodzi. To jak z telewizją kablową, wejdzie na osiedle
    jedna, to inna raczej się tam nie pcha. Abonament 25zł/msc. jest dość niski,
    aczkolwiek jeśli kablują klientów liczonych w setkach, to da się tyle osiągnąć
    kosztem minimalizacji zysków. Długo tak nie pociągną, chyba że zrobią sporą
    nadsubskrypcję klientów. Jak przesadzą, wjedzie konkurencja. :P

    --
    { Paweł Małachowski; PM110-RIPE; pawmal#freebsd,lublin,pl }
    { ,,Unia broni, Unia radzi, Unia nigdy Cię nie zdradzi'' }