  • Data: 2012-07-19 14:11:52
    Temat: Re: Sciezka dla rowerow ...
    Od: PK <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-07-19, MichałG <g...@w...pl> wrote:
    > Mow za siebie..... ;) naprawde! miałem dwojke dzieci w tym wieku i i pod
    > koniec drugiej klasy spokojnie czytali ksiązki a potem je opowiadali.

    Opowiadanie książek nie ma nic wspólnego z czytaniem ze zrozumieniem :).

    O czytaniu ze zrozumieniem mówimy, gdy człowiek czytając uczy się
    (a nie zapamiętuje) i wyciąga wnioski.

    I (statystycznie) ta umiejętność pojawia się trochę później.

    Czytałeś Małego Księcia? Ile razy? :)
    Ja przerabiałem ją każdym etapie edukacji (podstawówka, gimnazjum,
    liceum, ale studenci filologii czy filozofii robili to jeszcze raz :)).
    Za każdym razem wnioski czytającego są zupełnie inne. W podstawówce
    się opowiada fabułę. W gimnazjum czyta się już między wierszami.
    W liceum zawiesza się tę powieść w jakimś tle historyczno-filozoficznym,
    zalicza do prądów, charakteryzuje autora i tak dalej.

    9-letnie dziecko zapytane o tę baśń odpowie, że jest o chłopcu, który
    podróżuje i umiera na końcu :). Tzn. odpowiedziałoby, bo podobno już
    w podstawówce Małego Księcia nie ma. Spytałem kolegę (nauczyciela)
    i powiedział, że pewnie wykreślili, bo bohater umiera i dzieci płaczą.
    Mam nadzieję, że to był żart :).

    Całkiem podobnie jest z całkowaniem. 9-letnie dziecko można nauczyć
    całkowania dokładnie tak samo, jak uczy się go dziś w wyższych szkołach
    zarządzania i innych ciekawych rzeczy. Dziecko zobaczy wężyk i xdx, to
    napisze x^2/2+C. Napisze, bo tak było w książce. Ale do zrozumienia
    całkowania jest ogromnie daleko :).

    pozdrawiam,
    PK