  • 1. Data: 2015-09-05 20:56:44
    Temat: Ściemniacz z soft-startem
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Cześć,

    Jest taka sytuacja - dosyć często palą mi się żarówki (GU-10 na 230V, 35
    albo 50W) w lampce nocnej. Zastanawiam się, czy soft-start, czyli wstępne
    podgrzanie włókien małym prądem (żeby ograniczyć prąd udarowy przy
    włączaniu) nie pomogłoby im.

    Oprócz tego (zupełnie niezależnie i nie z tego powodu) chcę dorobić do tej
    lampki ściemniacz i zastanawiam się, czy nie da się tych dwóch pieczeni
    upiec na jednym ogniu.

    Niech to będzie zwykły, klasyczny ściemniacz na triaku, diaku i z układem
    RC, który reguluje kąt zapłonu. Zastanawiam się, czy by nie zrobić tak,
    żeby ściemniacz zaczynał od maksymalnego kąta (zapłon tuż przed kolejnym
    zerem) i zmniejszał sobie w ciągu nie wiem, sekundy, dwóch kąt aż do
    osiągnięcia tego, który jest ustawiony potencjometrem. Tak, jakby
    rezystancja w obwodzie RC najpierw była duża, a potem stopniowo malała
    do ustawionej.

    Znacie jakieś gotowe schematy, które mi to zrealizują, czy raczej będę
    musiał samemu coś wyrzeźbić? Wszystko, co przychodzi mi do głowy, wymaga
    zastosowania jakiegoś zasilacza beztransformatorowego i pracy na niższych
    napięciach, ale to wydaje się być zbyt skomplikowane, czuję że da się to
    zrobić prościej...

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2015-09-05 22:09:05
    Temat: Re: Ściemniacz z soft-startem
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > napięciach, ale to wydaje się być zbyt skomplikowane, czuję że da się to

    Tak sobie na szybko myślę luźno...
    Najprostszy, to chyba jest termistor w szereg, zbocznikowany po jakimś
    czasie, by termistora niepotrzebnie nie grzać... Jeśli by regulator takie
    coś wytrzymał, bo ZTCP, regulatory niezbyt lubią dużych zmian obciążenia...
    To może niskim kosztem by dało radę, połączyć jedno z drugim? (termistor
    między regulatorem i żarówką)

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 3. Data: 2015-09-05 23:52:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-09-05 o 20:56, Gof pisze:
> [...]
    > napięciach, ale to wydaje się być zbyt skomplikowane, czuję że da się to

    U2008

    P.P.

  • 4. Data: 2015-09-06 00:04:29
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > albo 50W) w lampce nocnej. Zastanawiam się, czy soft-start, czyli wstępne
    > podgrzanie włókien małym prądem (żeby ograniczyć prąd udarowy przy

    Pomaga, testowałem.

> [...]
    > osiągnięcia tego, który jest ustawiony potencjometrem. Tak, jakby
    > rezystancja w obwodzie RC najpierw była duża, a potem stopniowo malała

    A może być jeszcze bardziej klasyczny?
    Ten najbardziej klasyczny to miał potencjometr z wyłącznikiem i
    włączenie/ustawienie jasności odbywało się przez pokręcenie gałki.
    Z doświadczenia wiem, że taki sposób "odpalania" wydłuża żywotność żarówki
    bardzo znacznie.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2015-09-06 02:32:12
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > U2008

    Wygląda trochę jak armata na muchy, ale tania i fajna ta armata -
    postrzelam z niej do tych żarówek. Dzięki!

  • 6. Data: 2015-09-06 03:20:47
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > U2008

    Wygląda trochę jak armata na muchy, ale tania i fajna ta armata -
    postrzelam z niej do tych żarówek. Dzięki!

    PS. Dać dławik ze 100uH szeregowo z żarówką? Zależy mi, żeby układ jak
    najmniej siał... zwiększyłbym wtedy kondensator, który jest rozładowywany
    do bramki triaka, do 22nF (żeby wydłużyć czas impulsów i prąd
    podtrzymujący miał szansę wzrosnąć).

  • 7. Data: 2015-09-06 05:16:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ledowke kup problem zniknie.

  • 8. Data: 2015-09-06 09:31:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Ledowke kup problem zniknie.

    I taniej będzie niż rzeźbienie soft startu, który wydłuża wprawdzie
    żywotność żarówki, ale nie czyni ją nieśmiertelną.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2015-09-06 09:47:16
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-09-06 o 03:20, Gof pisze:

> [...]
    > najmniej siał... zwiększyłbym wtedy kondensator, który jest rozładowywany
    > do bramki triaka, do 22nF (żeby wydłużyć czas impulsów i prąd

    O jakim kondensatorze mówisz? Tam nie ma kondensatora rozładowywanego do
    bramki, jak to jest w prostym ściemniaczu. Jeżeli chcesz zmieniać inne
    elementy, dokładnie przeczytaj datasheeta, aby wiedzieć do czego służą,
    i jaki efekt osiągniesz wprowadzając zmiany.
    Dławik możesz dodać, toroidalny. Poprawi warunki pracy triaka
    zmniejszając dU/dt, a przez to niezawodność układu.

    P.P.

  • 10. Data: 2015-09-06 11:04:51
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > O jakim kondensatorze mówisz?

    O tym od pinu 2 do masy (pinu 4).

    > dokładnie przeczytaj datasheeta

    Przeczytałem :) racja, C3 z datasheetu nie jest rozładowywany do bramki,
    tylko impuls trwa 9 us na każdy nanofarad.

    > Dławik możesz dodać, toroidalny. Poprawi warunki pracy triaka
    > zmniejszając dU/dt, a przez to niezawodność układu.

    I stąd pytanie - czy mając dławik 100 uH czas impulsu 198 us (22 nF * 9
    us) nie będzie za krótki...