  • 11. Data: 2015-09-06 11:13:17
    Temat: Re: Ściemniacz z soft-startem
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > I taniej będzie niż rzeźbienie soft startu, który wydłuża wprawdzie
    > żywotność żarówki, ale nie czyni ją nieśmiertelną.

    Czy ja wiem, czy taniej... ściemniacz chcę mieć tak czy inaczej, U2008
    kosztuje jakieś 4 zł.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2015-09-06 11:19:26
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-09-06 o 11:04, Gof pisze:

    > O tym od pinu 2 do masy (pinu 4).

    > Przeczytałem :) racja, C3 z datasheetu nie jest rozładowywany do bramki,
    > tylko impuls trwa 9 us na każdy nanofarad.

    > I stąd pytanie - czy mając dławik 100 uH czas impulsu 198 us (22 nF * 9
    > us) nie będzie za krótki...

    Nie będzie problemu :-)

    P.P.

  • 13. Data: 2015-09-06 13:29:00
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    > Nie będzie problemu :-)

    W sumie nawinęło mi się 233 uH, ale mam nadzieję że też będzie OK :)

  • 14. Data: 2015-09-06 21:00:01
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w
    news:gof.pme.1441530797@news.chmurka.net ...
    : PeJot <P...@n...pl> wrote:
    :
    : >> Ledowke kup problem zniknie.
    : >
[...]

    Jakoś tak baaardzo dawno, kiedy elektronika "umiała" znacznie mniej - znajomy
    (mogę go o schemat podpytać) uparł się, że chce mieć inny bajer, też zmieniający
    napięcie dla żarówki, ale jakby "na odwyrtkę". Myślę, że dosyć ciekawe. Ale
    zacznę od "uzasadnienia", które mu (nomen-omen) "przyświecało":
    - Wyobraź sobie (tłumaczył) zapraszam panienkę, pokazuję znaczki, czy rybki w
    akwarium, włączam odpowiednią muzykę, która robi się coraz to bardziej
    nastrojowa, widzę, że ona jakoś nie protestuje, no i czas na światło. Wciskam
    przycisk, i powoli, nienachalnie, światło zaczyna - przygasać.

    No i gdy już zamierzasz coś w tym temacie robić, to może i Tobie się pomysł
    przyda.

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 15. Data: 2015-09-06 21:21:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    (c)RaSz napisał:

> [...]
    > bardziej nastrojowa, widzę, że ona jakoś nie protestuje, no i czas na
    > światło. Wciskam przycisk, i powoli, nienachalnie, światło zaczyna -

    Znałem go! Może to ten sam, a w każdym razie dokładnie w ten sam sposób
    opowiadał. Uparty był na tyle, że pomysł swój zrealizował. A ja widziałem
    gotowe dzieło. Było na co popatrzeć -- tyrystor na radiatorze, do tego
    mostek diodowy, też z radiatorami. W sumie spory kawałek diwajsa. Było
    to włączone w obwód oświetleniowy całego mieszkania, zamontowane w szafce
    z bezpiecznikami. A cała zmienność osiąganięta została za pomocą opornicy
    suwakowej z przekładnią śrubową. Kręcił tym silniczek, też zaopatrzony
    w swoje przekładnie, tyle że zębate. Jemu chodziło o osiągnięcie czasu
    ściemniania rzędu dwuch godzin. Jakoś sobie wyliczył optymalną wartość
    (pewnie różniczkując funkcję i szukając miejsca zerowego).

    Jarek

    --
    Im ciemniej tym przyjemniej.

  • 16. Data: 2015-09-06 22:16:39
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl> wrote:

    > No i gdy już zamierzasz coś w tym temacie robić, to może i Tobie się pomysł
    > przyda.

    Nie... w ciemności to połowa przyjemności ;)

    Ale pomysł oryginalny.

  • 17. Data: 2015-09-09 00:13:54
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-09-05 o 20:56, Gof pisze:
    prościej się nie da :)
    https://www.youtube.com/watch?v=I1h-HZmIJ4E

  • 18. Data: 2015-09-12 20:25:39
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Gof <g...@s...invalid> wrote:

    > W sumie nawinęło mi się 233 uH, ale mam nadzieję że też będzie OK :)

    Trafiony-zatopiony, układ zmontownay, uruchomiony, wyregulowany i wszystko
    świetnie działa. Dzięki za ten trop.

    Jest tylko jeden mankament. Przy włączaniu w pozycji ściemnionej soft
    start zachowuje się tak, jakby dawał od 0 do max mocy i dopiero potem
    układ daje właściwą moc, taką jak ustawiłem.

    Mówiąc prościej - gdy jest ustawione na max mocy, to wszystko jest OK,
    widać że soft-start działa, ale gdy np. na minimum, to lampa się na chwilę
    rozjaśnia a dopiero potem ściemnia do ustalonego poziomu.

    Pytanie czy tak ma być, bo np. w silnikach to jest zalecane, czy to glitch
    przy włączaniu (stany nieustalone), czy może można coś z tym zrobić...

  • 19. Data: 2015-09-13 11:14:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-09-12 o 20:25, Gof pisze:

> [...]
    >
    > Pytanie czy tak ma być, bo np. w silnikach to jest zalecane, czy to glitch
    > przy włączaniu (stany nieustalone), czy może można coś z tym zrobić...

    Zastosuj układ i wartości według pdfa z Elenoty. Zwróć uwagę na jakość
    kondensatora na pinie 1 ( tą wartość możesz zmniejszyć nawet
    dziesięciokrotnie), pokręć potencjometrem na pinie 6.

    P.P.

  • 20. Data: 2015-09-14 21:33:09
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Zastosuj układ i wartości według pdfa z Elenoty.

    Mój schemat jest taki:

    http://www.chmurka.net/r/dimmer.png

    Względem tego z Elenoty różni się:

    - kondensator na pinie 2 dałem 22n a nie 10n
    - zamiast rezystora szeregowo z suwakiem potencjometru dałem PR 100k
    - zamiast potencjometru 50k dałem 47k
    - inny triak
    - inna dioda prostownicza (miałem pod ręką 1N4004, czyli do 400V, czyli na
    styk...)
    - dławik szeregowo z triakiem

    > Zwróć uwagę na jakość kondensatora na pinie 1 ( tą wartość możesz
    > zmniejszyć nawet dziesięciokrotnie)

    Ja bym ją raczej zwiększył :) podoba mi się efekt powolnego rozświetlania.

    Teraz mam elektrolit 4.7u/50V wyprodukowany przez Leauger (nie mam pojęcia
    czy to dobra firma).

    > pokręć potencjometrem na pinie 6.

    Pokręciłem, nie wygląda na to żeby to coś zmieniało w kwestii rozjaśniania
    przy uruchomieniu... ogólnie potencjometry ustawiłem tak (oznaczenia jak
    na tym moim schemacie):

    1. R6 na minimum
    2. R3 tak, żeby żarówki ledwo się żarzyły
    3. R6 na maksimum
    4. R7 tak, żeby żarówki były najjaśniejsze (tzn. do momentu, w którym
    zwiększanie R7 nie zwiększało już ich jasności)
    5. R6 na minimum
    6. R3 delikatnie skorygowany (tak, żeby żarówki znowu ledwo się żarzyły)

    Wziąłem tą instrukcję stąd: http://ep.com.pl/files/6112.pdf