-
11. Data: 2018-03-28 07:37:55
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: p...@g...com
--W każdym razie chyba rzeczą znaną i pewnie prawdziwą jest to, że Uber obecnie jest
przedsięwzięciem mocno deficytowym, którego biznesplan wymaga szybkiego zastąpienia
kierowców, pojazdami autnomicznymi.
wez kalkulator i policz sobie kiedy bedziesz mial zysk na taksie przy zalozeniu ze
fura kosztuje 80 tys euro :-) jakies wybrane lokalizacje typu lotniska, hotele itp
byc moze przyniosa zysk ale reszta to bedzie wtopa finansowa
--W każdym razie chodzi mi o to, że różnych "dogadanych" samochodów
autonomicznych jest już teoretycznie dość dużo, co jest ciekawym
zjawiskiem, zwłaszcza że technologia mocno nieokrzesana, do tego z nadal
zagadkowym odbiorem społecznym, czy niepewna regulacji prawnych.
a rzeczywistosc skrzeczy :-) predzej czy pozniej taki kaleczny produkt musi wyjechac
na ulice i jak zaliczy wtope (jak Uber Volvo) to pojdzie na zlom i tyle
-
12. Data: 2018-03-28 20:05:53
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: Pszemol <P...@P...com>
<p...@g...com> wrote:
> --Jak to nie?
>
> ujmujac inaczaj sa tak samojezdne jak niezawodny jest autopilot tesli :-)
>
> http://next.gazeta.pl/next/7,151003,23198914,tesla-e
lona-muska-ma-kolejny-problem-smiertelny-wypadek-z-u
dzialem.html
Nie widzę związku z systemem Googla/Waymo - te 20000 samochodow zamowiono u
Jaguara w celach testowania w polu systemu przed wypuszczeniem go jako
produkt komercyjny.
Natomiast Elon naobiecywal i zaczal sprzedawac cos, czego nie mial i dalej
nie ma.
> --Dlaczego tak sądzisz?
>
> czasy wypasionych taksowek minely, wiekszosc tego co jezdzi w kompaniach
> to najtansze modele w klasie, nawet w Nimeczech tlusty Mietek na taksie to rzadkosc
No ale skad wiesz ile taki samochod bedzie kosztowal?
Przeciez cena tych 20000 w programie pilotażowym ma mały zwiazek lub zerowy
z cena samojezdnego samochodu, ktory nie wymagalby przecież taksówkarza.
> --Opór taksówkarzy będzie tymczasowy...
>
> tymczasowy to 20 lat :-)
Niech bedzie nawet 30, czemu Cie to trapi? :-)
-
13. Data: 2018-03-28 20:05:54
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: Pszemol <P...@P...com>
<p...@g...com> wrote:
> --W każdym razie chyba rzeczą znaną i pewnie prawdziwą jest to, że Uber
> obecnie jest przedsięwzięciem mocno deficytowym, którego biznesplan
> wymaga szybkiego zastąpienia kierowców, pojazdami autnomicznymi.
>
> wez kalkulator i policz sobie kiedy bedziesz mial zysk na taksie przy
> zalozeniu ze fura kosztuje 80 tys euro :-) jakies wybrane lokalizacje
> typu lotniska, hotele itp byc moze przyniosa zysk ale reszta to bedzie wtopa
finansowa
Ale kalkulujesz to jako normalna taksowka czy taka bez kierowcy?
I skad u Ciebie cena 80 tys euro??
W podlinkowanym artykule nie widzialem nic na temat ceny koncowego
produktu...
Wez pod uwage ze dzis firma taksowkowa w kosztach ma pensje taksowkarza -
tego komponentu ma nie byc. Uwzgledniles to w kalkulacjach?
To tak jak bys porownywal cene typowej kasy fiskalnej (wymagajacej zywej
kasjerki) do ceny automatu do supersamu ktory bezposrednio z klientem sie
dogaduje, z jedna kasjerka na 10 takich automatow.
> --W każdym razie chodzi mi o to, że różnych "dogadanych" samochodów
> autonomicznych jest już teoretycznie dość dużo, co jest ciekawym
> zjawiskiem, zwłaszcza że technologia mocno nieokrzesana, do tego z nadal
> zagadkowym odbiorem społecznym, czy niepewna regulacji prawnych.
>
> a rzeczywistosc skrzeczy :-) predzej czy pozniej taki kaleczny produkt
> musi wyjechac na ulice i jak zaliczy wtope (jak Uber Volvo) to pojdzie na zlom i
tyle
No i to jest glupie rozumowanie, bo wedlug mnie wtopy beda, tak samo jak
sie zdarzaja ludzkim kierowcom - wazne aby STATYSTYCZNIE taki automatyczny
kierowca byl lepszy, bardziej niezawodny i bezpieczniejszy od żywego.
Co roku w Stanach ginie na drogach okolo 38 tysiecy ludzi. Jeden smiertelny
wypadek Uber/Volvo jest 1/38000 udziału w tym nieszczęściu. I wciaż nie
mamy dokladnego rozpoznania dlaczego stalo sie co sie stało.
-
14. Data: 2018-03-28 20:27:50
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2018-03-28 o 20:05, Pszemol pisze:
> Co roku w Stanach ginie na drogach okolo 38 tysiecy ludzi. Jeden smiertelny
> wypadek Uber/Volvo jest 1/38000 udziału w tym nieszczęściu. I wciaż nie
> mamy dokladnego rozpoznania dlaczego stalo sie co sie stało.
No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie
przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?
-
15. Data: 2018-03-28 21:12:08
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: Pszemol <P...@P...com>
nadir <n...@h...org> wrote:
> W dniu 2018-03-28 o 20:05, Pszemol pisze:
>
>> Co roku w Stanach ginie na drogach okolo 38 tysiecy ludzi. Jeden smiertelny
>> wypadek Uber/Volvo jest 1/38000 udziału w tym nieszczęściu. I wciaż nie
>> mamy dokladnego rozpoznania dlaczego stalo sie co sie stało.
>
> No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie
> przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?
Kierowcy są rózni: doświadczeni/niedoświadczeni, wypoczęci/zmęczeni,
uważni/nieuważni, pijący/niepijący, bijący rekordy ciągłej jazdy bez spania
itp, itd.
Więc o którego konwencjonalnego kierowcę pytasz? 18-latka po 2 piwkach z
dziewczyną na fotelu pasażera? Czy 70-latka niedowidzącego co jeździ od 10
lat już tylko w niedziele?
Firmy jak Waymo, budujące automatycznego kierowcę, mają na celu osiągnięcie
efektu jaki daje doświadczony, uważny i niemęczący się kierowca ludzki - a
więc statystycznie dużo powyżej statystycznego kierowcy ludzkiego.
Ten automatyczny kierowca z definicji będzie mieć dostęp do całego
doświadczenia zebranego w takiej próbie 20000 samochodów do której
przymierza się po raz kolejny Waymo.
A ludziom nieznającym sprawy Uber/Volvo proponuję obejrzeć klip z kamery
pokładowej i ocenić czy jeśli Wy bylibyście za kółkiem, w takiej samej
sytuacji, czyli w nocy, pewnie zmęczeni po długiej jeździe zauważylibyście
kobietę przechodzącą przez trzy-pasowa jezdnię, nie na pasach, prowadzącą
rower, która Wam znienacka weszła przed maskę...
Ja się obawiam, że nie zauważyłbym:
https://youtu.be/ou8sqWr6mF0
Oczywiście od automatu oczekuje się czegoś więcej, bo są radar, LIDAR,
kamery i szybki CPU sprzężony z hamulcami ale wciąż nie mam złudzeń że uda
się wypadki wyeliminować do zera. Pewnych sytuacji nie przeskoczysz ze
względu na podstawową fizykę... a co Ubera to chyba nie jest to ich system
- oni tam coś ukradli Googlowi/Waymo podkradając jakichś pracowników od
Googla więc obawiam się, że Uberowy system nie będzie tak dobry jak system
Waymo/Googla.
-
16. Data: 2018-03-28 23:21:24
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2018-03-28 o 21:12, Pszemol pisze:
>> No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie
>> przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?
>
> Kierowcy są rózni: doświadczeni/niedoświadczeni, wypoczęci/zmęczeni,
> uważni/nieuważni, pijący/niepijący, bijący rekordy ciągłej jazdy bez spania
> itp, itd.
Przecież zadałem proste pytanie, ile milionów mil/kilometrów robią
sumarycznie konwencjonalne samochody a ile Ubery?
Kierowców w to nie mieszaj, bo i trzeźwi i pijani, i doświadczeni i
zmęczeni, na ogólną sumę się składają.
-
17. Data: 2018-03-29 00:34:55
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: Pszemol <P...@P...com>
nadir <n...@h...org> wrote:
> W dniu 2018-03-28 o 21:12, Pszemol pisze:
>
>>> No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie
>>> przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?
>>
>> Kierowcy są rózni: doświadczeni/niedoświadczeni, wypoczęci/zmęczeni,
>> uważni/nieuważni, pijący/niepijący, bijący rekordy ciągłej jazdy bez spania
>> itp, itd.
>
> Przecież zadałem proste pytanie, ile milionów mil/kilometrów robią
> sumarycznie konwencjonalne samochody a ile Ubery?
> Kierowców w to nie mieszaj, bo i trzeźwi i pijani, i doświadczeni i
> zmęczeni, na ogólną sumę się składają.
Nie mam danych - Waymo, Tesla, Uber się dopiero uczą, ciężko to porównychać
ze sobą - i nie to mówię, że już dzis automat lepszy od człowieka -
chodziło mi o statystyczną zaniedbywalność tego jednego wypadku wśród 38000
innych.
-
18. Data: 2018-03-29 10:24:04
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2018-03-29 o 00:34, Pszemol pisze:
> Nie mam danych - Waymo, Tesla, Uber się dopiero uczą, ciężko to porównychać
> ze sobą - i nie to mówię, że już dzis automat lepszy od człowieka -
> chodziło mi o statystyczną zaniedbywalność tego jednego wypadku wśród 38000
> innych.
Doskonale wiem o co Ci chodziło, tylko że 1:38000 bez danych ile
kilometrów sumarycznie przejeżdżają jedne i drugie pojazdy o niczym nie
mówi.
Równie dobrze mógłbyś napisać, że program kosmiczny Muska jest
bezpieczniejszy od NASA bo w wahadłowcach kilkoro astronautów już
zginęło a u Muska jeszcze żaden.
-
19. Data: 2018-03-29 13:10:09
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: s...@g...com
W dniu środa, 28 marca 2018 20:27:55 UTC+2 użytkownik nadir napisał:
> W dniu 2018-03-28 o 20:05, Pszemol pisze:
>
> > Co roku w Stanach ginie na drogach okolo 38 tysiecy ludzi. Jeden smiertelny
> > wypadek Uber/Volvo jest 1/38000 udziału w tym nieszczęściu. I wciaż nie
> > mamy dokladnego rozpoznania dlaczego stalo sie co sie stało.
>
> No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie
> przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?
Wasza dyskusja jest w dużym stopniu tzw. akademicka, że wcześniej, niż później i tak
do ruchu będą dopuszczone tylko pojazdy autonomiczne.
-
20. Data: 2018-03-29 13:52:14
Temat: Re: Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2018-03-29 o 13:10, s...@g...com pisze:
ne a ile Ubery/Volvo?
>
> Wasza dyskusja jest w dużym stopniu tzw. akademicka, że wcześniej,
> niż później i tak do ruchu będą dopuszczone tylko pojazdy
> autonomiczne.
Następnego dnia John Connor stanie na czele ruchu oporu.