eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodySamochod na sprezone powietrzeRe: Samochod na sprezone powietrze
  • Data: 2010-11-08 13:01:57
    Temat: Re: Samochod na sprezone powietrze
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    PB wrote:
    > Thu, 04 Nov 2010 15:37:17 +0100, na pl.misc.samochody, Tomasz Pyra
    > napisał(a):
    >
    >
    >> Jedyną jej wadą jest to że powietrze jakoś nie chce występować w stanie
    >> sprężonym. A gdybyś sam to chciał sprężać, to już wychodzi gorzej niż
    >> akumulatory elektyczne, a pewnie i gorzej niż diesel na pokładzie.
    >
    > Drogi kolego - duża, porządnie zrobiona kompresorownia da radę tanio
    > sprężać olbrzymie ilości powietrza.

    Wydaje ci się.

    > Można takie zbudować przy obecnych
    > stacjach benzynowych, dzięki czemu nadal one istnieją i zapewniają
    > miejsca pracy, oraz szybkie źródło powietrza pod ciśnieniem.

    A skąd energia do sprężenia tego powietrza?

    >
    > Ciepło powstające podczas sprężania powietrza - wykorzystać można do
    > ogrzewania tejże stacji, jak również innych celów (to musi policzyć
    > fachowiec - ja tylko wskazuję kierunek).

    Najpier radzę sobie przypomnieć drugą zasadę termodynamiki :)

    A potem policz sprawność procesu :)


    > Nic też nie stoi na
    > przeszkodzie budowania mikrospiętrzeń na rzeczkach w pobliżu stacji (o
    > ile rzeczka w pobliżu jest) i bezpośrednie zasilanie kompresorowni
    > energią ze spadającej wody (robiono to już wieki temu w młynach).

    Ależ stoi. Wydajność mocy.

    > Można też pokusić się o ekologiczny wiatrak który będzie napędzał
    > kompresorownię jeśli rzeczki w pobliżu nie ma. Możliwości są
    > dziesiątki - trzeba chcieć.

    Najpierw policz sobie energię potrzebną do zgromadzenia. Sprawność
    kompresji jest marna (i będzie marna bo II zasady nie przeskoczysz).
    Samochód podczas jazdy to powiedzmy 10kW średnio. Zasięg 120-150km
    (czyli nędzny) przy ekonomicznej prędkości do ok 20kWh. Sprawność jest
    nędzna (~10%) czyli trzeba zużyć 200kWh (czyli 720MJ) energii. Dajmy na
    to, że na stacji "tankuje" jeden pojazd na 72s (średnio 1 pojazd na
    nieco ponad minutę czyli w miarę normalnie na dużej stacji). Potrzeba
    mocy 10MW. Na tankowanie jednego pojazdu co 12min (czyli mała stacyjka
    gdzieś w krzakach) potrzeba 1MW.

    >
    > Ponadto pragnę podkreślić iż tak zachwalane auta na prąd potrzebują
    > zużywających się akumulatorów - cięzkich i drogich elementów, które
    > trzeba wyprodukować. Butle na sprężone powietrze są tańsze.

    Policz sobie jakie tam potrzebne jest ciśnienie.

    >
    > Tramwaj pneumatyczny polskiej konstrukcji jeździł ze 100 lat temu we
    > Francji i przewiózł miliony pasażerów. TO jako ciekawostka...
    >
    > Moim zdaniem napęd elektryczny to ślepa uliczka do czasu wynalezienia
    > mikroreaktorów - wielkości powiedzmy walizki... Akumulatory donikąd
    > nie prowadzą...

    Twoje zdanie mogłoby znaczyć coś więcej, gdybyś łaskawie najpierw
    cvhoćby z grubsza sprawdził zgodność twoich pomysłów z prawamia fizyki :)

    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: