  • 1. Data: 2010-04-29 17:29:38
    Temat: SONDA: linki zewnetrzne z target=_blank czy bez?
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    Kloce sie ze znajomym w sprawie pewnego mini-startupu ktory ostatnio
    uruchomilismy... Ja jestem programista, on jest grafikiem. Chodzi o
    linki do serwisow zewnetrznych, np. do adresow podawanych w profilach
    uzytkownikow.

    Grafik bardzo chce aby domyslnie otwieraly sie w nowym oknie/zakladce
    (target=_blank). Ja osobiscie sadze, ze do tego sluzy menu kontekstowe
    lub ctrl+klik myszą, a na dodatek wkurza mnie jak chce otworzyc link w
    biezacym oknie, a on otwiera sie w tym nowym.

    Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

    Targetem akurat tego serwisu sa graficy, fotografowie, plastycy i
    podobni twórcy, serwis pokroju digart.pl/deviantart.com.

  • 2. Data: 2010-04-29 19:53:35
    Temat: Re: SONDA: linki zewnetrzne z target=_blank czy bez?
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-29 19:29, Stefan pisze:
> [...]
    >
    > Targetem akurat tego serwisu sa graficy, fotografowie, plastycy i
    > podobni twórcy, serwis pokroju digart.pl/deviantart.com.

    bez, wkurza mnie, gdy ktoś decyduje za mnie...

  • 3. Data: 2010-04-29 20:41:10
    Od: "monter.FM" <s...@m...fm>

    W dniu 2010-04-29 19:29, Stefan pisze:
    > Chodzi o
    > linki do serwisow zewnetrznych
    > Jakie jest wasze zdanie na ten temat?
    target jest dawno passe ;-)
    Do linku zewnętrznego można doczepić mini-graficzkę, żeby było wiadomo,
    że prowadzi do innego serwisu, np. http://tinyurl.com/2546xsj

    --
    http://monter.FM
    Archiwum JW23, parodie, miksy muzyczne, polityczne, programowe...

  • 4. Data: 2010-04-30 12:07:24
    Od: Marek <b...@e...com>

> [...]
    >
    > Targetem akurat tego serwisu sa graficy, fotografowie, plastycy i
    > podobni twórcy, serwis pokroju digart.pl/deviantart.com.

    Widzę, że świat podzieliliście na czarny i biały. Nie dostrzegacie
    odcieni szarości. :-D

    1. Od strony użytkownika ("oglądacza" targetowego strony)
    Zarówno Twoje informatyczne podejście jak i ergonomiczne - grafika da
    się pogodzić stosując pośrednie rozwiązanie. Mianowicie moim
    subiektywnym zdaniem oba rozwiązania są złe. Uważam, że jeśli
    przeglądamy treść jednego serwisu to linki powinny działać w obrębie
    jednego okna. Jednakże linki do materiałów zewnętrznych powinny otwierać
    się w nowym oknie po to aby treść główna cały czas była pod ręką. Skok
    do dokumentu referencyjnego albo uzupełniającego nie powinien pozbawić
    nas przeglądania kolejnych referencji zawartych w dokumencie głównym.
    Jednakże stosowanie target="_blank" dla tych przypadków to trochę
    przeginanie. Lepiej jest zastosować target="info" aby milionów okien nie
    tworzyć na ekranie. Należy pamiętać, że wiele osób nie wie, że link
    można otworzyć z shiftem albo z prawym przyciskiem myszy. Wielokrotnie
    przypatrywałem się w jaki sposób ludzie nawigują po stronach WWW. Bardzo
    często słyszałem fucki gdy ktoś wszedł w dokument referencyjny a potem
    nie mógł wrócić do pierwotnego bo np. jakiś formularz zablokował
    możliwość "wstecz" albo jeszcze coś innego się stało.

    2. Jeżeli masz gdzieś ergonomię z punktu widzenia przeciętnego oglądacza
    (nie - informatyka) a chcesz krótko uciąć dyskusję to użyć argumentu, że
    linki <a> nie posiadają pola target. Jego użycie łamie standard HTML 4.01.
    Tu masz link:
    http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struc
    t/links.html#edef-A

    Nie musisz wspominać, że wyklęty target wróci do łask w HTML 5:
    http://www.w3.org/TR/2010/WD-html5-20100304/text-lev
    el-semantics.html#the-a-element

    Reasumując: zwróć uwagę, że nawet W3C ugięło się pod naciskiem rzesz na
    rzecz ergonomii i powraca do wcześniejszych rozwiązań. Widocznie doszli
    do wniosku, że strony HTML czytają nie tylko informatycy :-)

  • 5. Data: 2010-04-30 15:02:40
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marek" <b...@e...com> napisał w wiadomości

    > Lepiej jest zastosować target="info"

    Co to jest target="info"?

  • 6. Data: 2010-04-30 17:25:30
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 30.04.2010 Ghost <g...@e...pl> napisał/a:

    > Użytkownik "Marek" <b...@e...com> napisał w wiadomości

    > Co to jest target="info"?

    W oknie 'info' tzn że jak będziesz otwierał np 20 linków ze strony
    głównej to wszystkie zawędrują w 1 okno a nie w 20 okien, ale to
    jedno okno będzie nowe, nie utracisz źródłowej. A 'info' to po
    prostu jego nazwa, równie dobrze możesz użyć innej, byle nie
    specjalnej typu np '_new'.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 7. Data: 2010-04-30 18:03:18
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał w
    wiadomości news:slrnhtm4ka.n60.write-only-with-spf@dns.media-la
    b.com.pl...

> [...]
    > jedno okno będzie nowe, nie utracisz źródłowej. A 'info' to po
    > prostu jego nazwa, równie dobrze możesz użyć innej, byle nie

    Aaaa, myslalem, ze to jakies zarezerwowane slowo kluczowe.

  • 8. Data: 2010-04-30 19:02:03
    Od: the_foe <t...@w...pl>

> [...]
    >
    > Targetem akurat tego serwisu sa graficy, fotografowie, plastycy i
    > podobni twórcy, serwis pokroju digart.pl/deviantart.com.

    to mialo sens kiedy przegladarki nie mialy kart (tabs). I tak jak chce
    cos otworzyc na nowej stronie to wciskam rolke. Ale to i tak lepsze niz
    otwieranie okna przez js - wciskam rolke a tu nic! target juz nikomu nie
    jest potzrebny do niczego no i poza standardami

    --
    the_foe

  • 9. Data: 2010-05-01 07:15:11
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-04-30 21:02, the_foe pisze:

> [...]
    > otwieranie okna przez js - wciskam rolke a tu nic! target juz nikomu nie
    > jest potzrebny do niczego no i poza standardami

    W3C i ja uważamy inaczej :-)
    W HTML5 (tak jak już pisałem) target wraca do łask. Okazało się bowiem,
    że ludzie nie chcą się podporządkować niewygodnemu "standardowi" - wolą
    zachować ułatwienia. Wiele razy widywałem osoby czytające jakąś stronę
    potem klikające na linku do materiałów pomocniczych, które przysłoniły
    treść główną (otworzyły się w tym samym oknie). Po paru operacjach na
    tej pomocniczej stronie "wstecz" przestał działać poprawnie bo albo
    jakiś formularz albo JS zadziałał. Generowało to frustrację i ponowne
    szukanie strony w Googlach aby do niej móc wrócić. Osoby mniej
    doświadczone w pracy z komputerem nie otwierają linków w nowym oknie bo
    nie potrafią. Czy to uważasz za ergonomiczne?

    Osobiście postulowałbym za możliwością ustawiania w preferencjach
    browsera opcji "jestem informatykiem" lub "jestem normalnym oglądaczem".
    Ta pierwsza opcja powodowałaby, że targety linków byłyby ignorowane.

    A już w szczególności "rolka" jest zaprzeczeniem wszelkich standardów:
    np. gdy w swojej konfiguracji sprzętowej wciskam rolkę na linku to
    wyświetla mi się lupa i mogę powiększyć sobie stronę WWW.

  • 10. Data: 2010-05-01 08:27:42
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    maj roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 01. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Marek:

    > A już w szczególności "rolka" jest zaprzeczeniem wszelkich
    > standardów: np. gdy w swojej konfiguracji sprzętowej wciskam rolkę na
    > linku to wyświetla mi się lupa i mogę powiększyć sobie stronę WWW.

    ,,Rolka" jest skrótem myślowym dla ,,otwórz stronę z linka w nowej karcie
    (w tle)". Równie dobrze może to być kliknięcie na link z wciśniętym
    Shiftem, albo kliknięcie prawym klawiszem myszy i wybranie odpowiedniej
    opcji z menu kontekstowego.

    Oczywiście że nie jest to zachowanie standardowe, zwłaszcza że
    większość -- jeśli nie wszystkie -- przeglądarek potrafi pod środkowy
    klawisz myszy przypisać jakąś inną akcję -- jak np. Twoją lupę.
    Wciśnięcie tego klawisza może też przechwycić menedżer okien zanim
    jeszcze dojdzie ono do przeglądarki.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski