  • 11. Data: 2010-05-01 10:41:43
    Temat: Re: SONDA: linki zewnetrzne z target=_blank czy bez?
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-05-01 10:27, Mirosław Zalewski pisze:
    > ,,Rolka" jest skrótem myślowym dla ,,otwórz stronę z linka w nowej karcie
    > (w tle)". Równie dobrze może to być kliknięcie na link z wciśniętym
    > Shiftem, albo kliknięcie prawym klawiszem myszy i wybranie odpowiedniej
    > opcji z menu kontekstowego.

    Tak czy owak ta funkcjonalność stosowana jest głównie przez młodsze
    pokolenie oraz przez osoby związane w jakiś sposób z techniką
    komputerową. Znaczna część użytkowników netu nie ma pojęcia o takiej
    funkcjonalności lub z jakiś powodów nie używa jej. Mnóstwo jest takich
    osób i o nich też trzeba myśleć. Z tego powodu opowiadam się (ja i W3C w
    HTML5 również) za tym aby twórca serwisu WWW decydował o sposobie
    zachowania się linków. Jeśli twórca uważa, że linki do zewnętrznych
    miejsc są ważniejsze niż jego serwis, to niech nie stosuje targetów.
    Twórca powinien być odpowiedzialny za przekaz jaki wystawia a nie
    publiczność.
    Konkretny przykład: jest sobie dość duży serwis kulturalny. Zawiera on w
    sobie repertuary przeróżnych wydarzeń artystycznych, newsy, galerie i
    kupę innych działów dotyczących danego obiektu. Oczekujemy, że
    kliknięcie n czymkolwiek otworzy nam stronę w tym samym oknie
    jednocześnie nie blokując informatykom kombinowania z rolkami i shiftami.
    Jednakże w sekcji sponsorów mieszczą się loga ich firm wraz z linkami do
    ich stron. W tym przypadku stosuję target="info" bo zależy mi aby osoba
    oglądająca mój serwis (obojętne czy to jest informatyk czy przeciętny
    oglądacz) pozostała na nim gdy zamknie okno sponsora i nie musiała
    walczyć z "wsteczem", szczególnie gdy ten jest zawodny. Co jest Twoim
    zdaniem złego w takim podejściu? (nie rozmawiajmy o zastosowaniu JS w
    linkach do stron bo to może budzić uzasadnione wątpliwości).

    Jest jeszcze jeden argument za takim podejściem jak moje: strony WWW
    działają różnie. Jedne stosują targety a inne nie. Nie zmusisz autorów
    stron WWW z całego świata aby pozbyli się targetów w szczególności gdy
    uznali je za wygodne. Dlatego nie ma sensu doradzanie komuś aby ich nie
    stosował aby wytworzyć jakąś konwencję internetu, której nie da się
    narzucić całemu światu. To byłaby walka z wiatrakami. Nowe okna zawsze
    będą się otwierać teraz i w przyszłości w różnych serwisach WWW,
    niezależnie od tego jak postąpi wątkotwórca.

    > Oczywiście że nie jest to zachowanie standardowe, zwłaszcza że
    > większość -- jeśli nie wszystkie -- przeglądarek potrafi pod środkowy
    > klawisz myszy przypisać jakąś inną akcję -- jak np. Twoją lupę.
    > Wciśnięcie tego klawisza może też przechwycić menedżer okien zanim
    > jeszcze dojdzie ono do przeglądarki.

    Dokładnie - dlatego argument nie posiada wartości w dyskusji naszej,
    przynajmniej w sensie funkcjonalności trzeciego przycisku myszy.

  • 12. Data: 2010-05-01 12:07:56
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2010-05-01 09:15, Marek pisze:
    > W3C i ja uważamy inaczej :-)

    W HTML5 raczej do tego służy rel="external", o ile browsery będą z tego
    korzystały w sensowny sposób.

    artur

  • 13. Data: 2010-05-01 12:10:43
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marek" <b...@e...com> napisał w wiadomości

    > Jeśli twórca uważa, że linki do zewnętrznych miejsc są ważniejsze niż jego
    > serwis, to niech nie stosuje targetów.

    I tu jest pies pogrzebany, jesli serwis nie jest np. wyszukiwarka, to zwykle
    zalezy nam na zatrzymaniu u siebie uzytkownika jak najdluzej (zdobyc go tez
    nielatwo). Wiec rezygnowanie zen jest malo rozsadne - nalezy rozumiec
    uwarunkowania biznesowe.

  • 14. Data: 2010-05-01 23:25:58
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-05-01 14:07, Artur Muszyński pisze:
    > W HTML5 raczej do tego służy rel="external", o ile browsery będą z tego
    > korzystały w sensowny sposób.

    O, nawet nie wiedziałem, ale poczytam sobie gdy HTML5 wejdzie w życie. W
    jakim więc celu przywrócono target jeśli dubluje on działanie rel ?

  • 15. Data: 2010-05-02 08:17:34
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    maj roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 02. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Marek:

    > O, nawet nie wiedziałem, ale poczytam sobie gdy HTML5 wejdzie w
    > życie. W jakim więc celu przywrócono target jeśli dubluje on
    > działanie rel ?

    Nie dubluje. rel określa relację między bieżącym dokumentem a
    dokumentem do którego się linkuje. Już teraz powszechnie stosuje się je
    w nagłówkach:

    <head>
    <link rel="alternate" type="application/atom+xml" href="/kanal.atom"
    title="Nagłówki -- ATOM">
    <link rel="shortcut icon" href="/files/favicon.gif" type="image/x-icon">
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/files/styl-main.css"
    media="all" title="Styl strony">
    </head>

    rel=external określa że linkowany dokument nie jest częścią strony na
    której obecnie się znajduję. Przeglądarka może to wykryć i otworzyć go
    w innym oknie. Ale nie musi.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 16. Data: 2010-05-02 10:19:41
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-05-02 10:17, Mirosław Zalewski pisze:

    > rel=external określa że linkowany dokument nie jest częścią strony na
    > której obecnie się znajduję. Przeglądarka może to wykryć i otworzyć go
    > w innym oknie. Ale nie musi.

    Ahhh... rozumiem. Czyli decyzja należy do przeglądarki a w przypadku
    target'u - do autora dokumentu. Czy dobrze rozumuję?

    Jeśli to prawda, to chyba lepiej w wersji 5 polegać na targecie mimo
    wszystko?

  • 17. Data: 2010-05-02 10:37:47
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

> [...]

    > Ahhh... rozumiem. Czyli decyzja należy do przeglądarki a w przypadku
    > target'u - do autora dokumentu. Czy dobrze rozumuję?

    Rozumiesz tak samo jak ja. Czy poprawnie to nie wiem, bo specyfikacji
    nie czytałem ;) . Ktoś bardziej kompetentny musiałby zweryfikować. Mi
    się wydaje że ok.

    > Jeśli to prawda, to chyba lepiej w wersji 5 polegać na targecie mimo
    > wszystko?

    Wiesz -- tak samo jak przeglądarka może rel=external otwierać w nowym
    oknie, tak samo target=_blank może otwierać w tym samym. Chociaż to
    drugie jest mniej prawdopodobne niż to pierwsze.

    Do tego dochodzi jeszcze kwestia konfiguracji przeglądarki. Wydaje mi
    się że można jej nakazać ignorowanie targetów (jeśli nie w opcjach, to
    poprzez UserJS).

    Więc dochodzimy do tego co i tak wszyscy wiemy -- nigdy nie możesz
    polegać na przeglądarce użytkownika. Najlepiej od razu porzucić myśl że
    strona będzie się wszędzie zachowywać i wyglądać identycznie, a skupić
    na wystarczającym poziomie podobieństwa.

  • 18. Data: 2010-05-03 06:44:17
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <"spook[mad"@hatter]op.pl>

    Dnia 02-05-2010 o 12:37:47 Mirosław Zalewski <miniopl@cut_this.gmail.com>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Do tego dochodzi jeszcze kwestia konfiguracji przeglądarki. Wydaje mi
    > się że można jej nakazać ignorowanie targetów (jeśli nie w opcjach, to

    Ok, ale idąc tym tropem należałoby stwierdzić, że używanie CSSów jest bez
    sensu, bo użytkownik i tak może przeglądarce kazać użyć własnego CSSa.

    Sądzę, że bezpiecznie można przyjąć, iż przy domyślnych ustawieniach
    wszystkich bardziej znanych przeglądarek (Opera, IE, FF, Chrome), target
    ustawiony na _blank spowoduje otwarcie nowej karty/okna. Jeśli użytkownik
    zmieni tą opcję, to zrobi to świadomie - i wówczas niech to on się martwi
    tym, że serwis nie działa tak, jak zamierzył autor.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 19. Data: 2010-05-03 12:33:17
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 02 May 2010 00:25:58 +0100, Marek <b...@e...com> wrote:

    > O, nawet nie wiedziałem, ale poczytam sobie gdy HTML5 wejdzie w życie. W
    > jakim więc celu przywrócono target jeśli dubluje on działanie rel ?

    Z bardzo praktycznego powodu: zabranianie używania target często powoduje
    głupie reakcje autorów, którzy rozumieją to jako "trzeba oszukać
    walidatora", a nie jako "nie otwieraj nowych okien".

    Mniejsze zło po prostu. Autorzy nalegający na otwieranie nowych okien będą
    mogli cieszyć się znaczkiem walidatora, zamiast produkować skrypty
    bardziej szkodzące dostępności strony i trudniejsze do zablokowania, niż
    target.

    Nie ma nic wspólnego z rel (chyba, że chcesz rel=external oskryptować,
    żeby było jak target=blank - wtedy czytaj ten post jeszcze raz).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");