  • 21. Data: 2022-07-14 12:27:38
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Wyderski <b...@p...com> wrote:

    > Nie programuję zawodowo STM32 i bardzo bym nie chciał, ale skoro chodzi
    > o sensowne pieniądze, to dlaczego w ogóle rozważasz podjęcie pracy w PL?

    To prawda. Skoro i tak zamierzam pracować zdalnie (nie wyobrażam sobie już
    powrotu do biura), to nie ma co się ograniczać do PL.

    > Na lokalnym rynku sprzedasz godzinę swojej pracy znacznie taniej i, co
    > znacznie gorsze, w lecącej na łeb na szyję walucie lokalnej dla której
    > nie ma już ratunku. W firmach IT rozpoczęły się już naciski na wypłatę
    > wynagrodzenia w twardszej walucie lub co najmniej indeksowania złotówek
    > do tej waluty, z różnym skutkiem.

    U nas nikt nie naciska, bo nie ma kto. Ci, którzy mieli jakieś ambicje,
    czy to zawodowe czy finansowe, dawno już z tej umieralni odeszli.

    > Nawiązując do naszej dawniejszej rozmowy, po roku panowania świrusa
    > dalszy rozwój wydarzeń był dość oczywisty (operacja Weimar w dwóch
    > słowach -- zawiózł facet pieniądze do sklepu na taczce, zagapił się,
    > ukradli mu taczkę, zostawiając banknoty), więc za priorytet przyjąłem
    > odłączenie się od PLN.

    No to jest bardzo dobry pomysł. Uciekam od PLN przewalutowując
    oszczędności, ale dopóki zarabiam w PLN, to jest to tylko ratowanie tego,
    co się da.

    > Dotychczasowi płatnicy nie pałali entuzjazmem, a rodzina nie chciała
    > emigrować, więc się skończyło na zdalnym etacie w Dolinie Krzemowej.
    > Dwóch moich byłych podwładnych zrobiło dokładnie to samo, więc jakiś
    > mikro-trend ustanowiliśmy.

    Jak szukałeś? Przez jakąś platformę typu turing.com? Co dokładnie robisz,
    i co oni robią?

    --
    - Czyli zawsze byłaś cicha, grzeczna, słuchałaś poleceń, na wszystko się
    zgadzałaś i nigdy nie denerwowałaś?

  • 22. Data: 2022-07-14 12:32:12
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie celuj w STM tylko w ARM i RISCV ogólnie. Szczególnie RISCV może
    > nieoczekiwanie stać się interesujcym finansowo kierunkiem już za chwilę.

    Może się stanie, może się nie stanie... ja po prostu widzę siebie na
    pograniczu programowania i elektroniki. Elektronikiem zawsze byłem słabym,
    ale programowanie mi wychodzi, więc raczej widzę siebie z tej strony.

    > A może interesuje Cie EDA? Okolice FPGA itd?

    Tak, o tym też myślałem jako opcja B.

    > EDA coraz częsciej przeprasza się z praca zdalna na zawsze - więc czemu
    > nie pracować w korpo i pielić ogródek?

    Tak robię teraz i chcę, żeby tak już zostało. Na pewno nie chcę wracać do
    biura. Codzienne dojazdy, wstawanie (zbyt) rano, stanie w korkach...
    chyba, że skusiłyby mnie naprawdę sensowne pieniądze.

    Tak, to słuszna uwaga.

    --
    Zajączek przychodzi do drogerii:
    - Czy jest szampon?

  • 23. Data: 2022-07-14 12:33:26
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    JDX <j...@o...pl> wrote:

    > Mam podobne odczucia. Jeszcze tylko w Rust-a przydałoby się wgryźć,
    > najlepiej od razu na embedded w wersji ,,bare metal". Ja mam taki plan.
    > Może w końcu się uda. :-)

    Był u nas w pracy (bo już u nas nie pracuje) ewangelista Rusta, ale jego
    fanatyzm skutecznie mnie zniechęcił :)

    --
    Spotkanie w lesie - lew zbiera towarzystwo i mówi:
    - A teraz podzielimy się: mądre zwierzaki na prawo, a ładne na lewo.

  • 24. Data: 2022-07-14 12:36:31
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Taka obserwacja: znajomy pracujący z nowoczesnym SoC, piszący kod
    > niskopoziomowy i "kernelowy", od 3 lat pracy w firmie ani razu nie
    > zdeasemblował kodu i nie miał potrzeby debugowania na tym poziomie. Już
    > nie te czasy, wychodzi na to.

    Też piszę na ARM i w zasadzie dopóki nie debuguję, to mogę zapomnieć, na
    co piszę... ale jakby dali mi pisać kod niskopoziomowy i kernelowy, to nie
    szukałbym innej pracy. Ale nie są zainteresowani, a ja mam już dosyć
    poprawiania (bo już nawet nie pisania) źle zaprojektowanych (lub nie
    zaprojektowanych wcale) aplikacji po hindusach.

    --
    - Czy to prawda, że będzie mnie operował pan ordynator?
    - Tak, lubię sprawdzić przynajmniej raz na rok, czy coś jeszcze pamiętam.

  • 25. Data: 2022-07-14 12:47:27
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 13/07/2022 15:41, Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    > projektami hobbystycznymi), a jedynie robię bugfixing na platformach,
    > które mnie nie interesują. Dlatego zacząłem uczyć się programowania
    > STM32.
    >
    > Czy ktoś tutaj programuje zawodowo STM32 i może opowiedzieć, jak wygląda
    > rynek pracy? Jest w czym wybierać, są tam sensowne pieniądze? Szukam ofert
    > pracy i jest z tym biednie, ale może źle szukam.
    >
    > Mam duże (choć tylko hobbystyczne) doświadczenie z AVR, ale mam wrażenie,
    > że poważne firmy robią poważne projekty w sumie tylko na STM32 (co jeśli
    > porównamy możliwości nie jest ani trochę dziwne).

    Ja bym sie nie zamykał na jakąś tam platformę. Myśle że obecne czasy
    nauczyły wszystkich że wyborach trzeba być elastycznym i mieć jakąś
    alternatywę.
    Czy komercyjne robi się tylko STM32? nie powiedział bym. Coraz więcej
    produktów wkłada ESP32, RP2040 czy nRF z Nordic

    Bardziej bym uderzał w kontretną branżę. Myśle że idą tłuste lata dla
    rozwiązań wojskowych. Niestety ta branża ma jeden mankament - pracujesz
    w 15-20 letnich technologiach. Mam kolegę który robi HW dla helikopterów
    wojskowych i jeszcze 2-3 lata temu video z kamer do kokpitu przesyłali
    jako composite PAL.
    Jest jeszcze branża EV. Tutaj będzie dużo pieniędzy.
    Oczywiscie jak juz pisali inni - nie zamykaj się na Polskę. Covid tak
    zmienił rynek pracy że większość firm oferuje pracę zdalną - a te, które
    nie oferują walczą z Great Resignation.

    Pozostaje jeszcze kwestia zarobków. Nie da się ukryć że z jakiegoś
    powodu zarobki w HW/embedded są niższe od typowych SE.
    W UK dobry junior/grad SE dostaje ?50k a po roku, dwóch ?70k. Nie ważny
    język programowania.
    W HW jest to połowa tych zarobków.

    c.

  • 26. Data: 2022-07-14 12:56:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > pomyśleć, że mój pierwszy PC to był 386DX 40MHz z 4MB RAM

    Ot takie skojarzenie. Mój pierwszy XT miał 640k RAMu, dwa drive'y 360k i
    nie miał HDD. A MHz-ów nie jestem pewien - może 8 a może 12.
    I udało mi się (z trudem) na tym odpalić Racal-Redaca (dystrybucja na 4
    dyskietkach).
    P.G.

  • 27. Data: 2022-07-14 13:13:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-07-14 o 12:56, Piotr Gałka pisze:

    > Ot takie skojarzenie. Mój pierwszy XT miał 640k RAMu, dwa drive'y 360k i
    > nie miał HDD. A MHz-ów nie jestem pewien - może 8 a może 12.
    Raczej 4,75Mhz albo coś koło tego, potem już dyskami wychodziły co miały
    6 i 8 i guzik Turbo :)

    --
    Janusz

  • 28. Data: 2022-07-14 13:22:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-14 o 13:13, Janusz pisze:

    > Raczej 4,75Mhz albo coś koło tego, potem już dyskami wychodziły co miały
    > 6 i 8 i guzik Turbo :)

    Wszystko możliwe. Po prostu nie pamiętam MHz-ów.
    P.G.

  • 29. Data: 2022-07-14 13:38:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > nie miał HDD. A MHz-ów nie jestem pewien - może 8 a może 12.
    > I udało mi się (z trudem) na tym odpalić Racal-Redaca (dystrybucja na 4

    Zaczynałem od Spectrum w 1985 roku. Potem był Meritum z dwoma
    stacjami, TR-DOS i prawdziwym, pełnym MS BASIC z obsługa kanałów ze
    swobodnym dostępem do plików. Równolegle z Meritum była Mazovia
    1016.3T z NEC V20 pędzonym na 8 MHz, 1 MB RAM, z czego 384 KB było na
    RAMdysk, dwa floppy i HDD NEC D5126 - MFM, 20 MB. Potem krótko był
    jakiś AT/286 i już 386DX20 podkręcony na 25 MHz, najpierw z 2 a potem
    8 MB RAM - na tym chodził RoMan BBS z dwoma liniami telefonicznymi i
    dwoma modemami. Oczywiście to wszystko były służbowe i w pracy.

    Pierwszy w domu to też jakiś 386DX - też służbowy. Pracuję w domu 30
    lat... Pierwsze prywatne, to było dopiero jakieś Pentium. W pewnym
    momencie w domu było chyba 8 działających komputerów na 3 użytkowników
    :) Ciężko policzalne.

    Dziś 2 użytkowników, 3 komputery i dwa tablety. Blaszak, laptop, Mac
    Mini z M1, Samsung i iPad.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2022-07-14 13:53:30
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Ale co, ma na tego Gravitona pisać w asemblerze, że ma się w ARM doktoryzować? ;P

    Nie wiem jak OP, ale owszem, ja mam. W przyszłości, teraz tylko AVX512
    na Intelu. Ale tak, w obu przypadkach chodzi o zarobkowe pisanie w
    SIMDowym asemblerze.

    Pozdrawiam, Piotr