  • 151. Data: 2022-07-19 13:31:38
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 12:39, Piotr Gałka wrote:
    > To jakby sprzeczne z naszą obecną koncepcją odcięcia się (na wszelki
    > wypadek) od internetu.

    To tylko opcja.

    > Jeśli się wie do czego dane narzędzie służy, lub używało się kiedyś
    > podobne, ale jak to zupełnie nieznana przestrzeń to ogarnianie po omacku
    > prowadzi często do korzystania z narzędzia wbrew założeniom jego twórców
    > i potem zdziwienia dlaczego to wszystko jest nie tak.

    Nie martw się. Prawie każdy używa systemów kontroli wersji *inaczej* niż
    założył autor/projektant. To całkiem normalne, choć oczywiście
    niewskazane. Ludzie mają przedziwaczne metodyki pracy, które potem
    starają się usilnie upychać do zastanego systemu z kiepskim skutkiem.
    Mam tu w okolicy znajomego w firmie, gdzie używają subversiona bez
    branchy, na jednym koncie usera. I płaczą, bo miało rozwiązać jakiś
    problem, a wygenerowało nowe. Znajomy starał się przeprowadzić rewolucje
    w jego używaniu, ale zamiast tego stał się pieniaczem, co się nie zna,
    bo oni od 30 lat używają tego tak... Beton cieżko kruszyć. Zwolnił się
    niedawno (nie tylko z tego powodu), szkoda nerwów.

    > Kojarzą mi się (czasem pojawiający się na forum KiCada) ludzie, którzy
    > uparcie chcą projektować płytkę nie namalowawszy wcześniej schematu
    > (szkoda czasu na uczenie się rysowania schematu, gdy schemat ma się w
    > głowie) a ten cholerny KiCad nie pozwala połączyć elementów tak jak on
    > chce. Użyłby Inkscape, który nie przeszkadza, tylko, że płytkarnia chce
    > gerbery.

    Jestem w stanie to częsciowo rozumieć. Ale ja pójdę dalej: chciałbym
    mieć możliwośc "narysowania" schematu w języku podobnym do Spice lub
    VHDL/Verliog. Aby trzymac róznice właśnie w kontroli wersji...

    To jest ekstremizm i debilizm, jak wyjaśnim mi kiedyś pewien projektant PCB.

    W zasadzie nie miałbym nic przeciwko, aby płytka zaprojektowała sie
    sama, po dostarczeniu opisanych ograniczeń typu "ten kondensator
    najbliżej tej diody, tam ma być radiator, a te rezystory gdziebądź, ta
    lnia ma ze 2A i ma być gruba, to ma być dokładnie tutaj i pod takim kątem".

    > Jak się chce na szybko użyć i zapomnieć to masz rację, ale jak po 20
    > latach używania jednego programu przenoszę się na inny to dokładna
    > wiedza o możliwościach jest przydatna. Unika się robienia po swojemu
    > czegoś, co zostało przewidziane przez autorów.

    Autorzy często zmieniają koncepcje ;) Zmierzam do tego, że zanim
    przeczytasz dokumentacje, możesz mieć już inny soft w ręku. Takie
    niespodzianki często mnie dotykały we wczesnych wersjach Eagle, gdzie
    opcje migrowały sobie, znikały, zmieniały nazwę. Potem sie ustabilizowało.

    > A może te zagadnienia są na tyle skomplikowane, że właśnie 'nie da się'.

    Raczej chodzi o interfejs użytkownika. Po prawym przyciskiem masz
    zupełnie inne reakcje, niż menu kontekstowe. Zaznaczanie działa inaczej
    niż w 99% programów na rynku. Dragowanie wygląda jak w latach 70. Itd
    itp. CADy są najzwyczajniej inne, niekompatybilne z wypracowaną przez
    dziesięciolecia normą GUI. Tak, jak gdyby czas się zatrzymał. To bolesne
    doświadczenie.

  • 152. Data: 2022-07-19 13:36:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 13:17, Piotr Gałka wrote:
    > Powiedz mi jeszcze jak w takiej kontroli wersji rozwiązywane jest
    > wybieranie które fragmenty źródła mają być skompilowane.

    Wyjaśnij po co.

    Kontrola wersji nie dotyczy opcji kompilacji. Ona dotyczy zawartości
    plików. Dowolnych.

    > Niedawno brat wygenerował mi ponad 100 hexów.
    > O ile się orientuję to on sobie tym wszystkim steruje za pomocą #ifdef.

    To nie jest zagadnienie które jest "kontrolą wersji".

    > Błędy się zdarzają, gdy coś nie zostało jeszcze odpowiednio w te różne
    > warunki wstawione. Wyobrażam sobie, że w takim systemie kontroli wersji
    > też będzie tak - jak coś nie zostało wstawione to nie zadziała.
    > Nie wiem czy w tym aspekcie byłaby jakaś wartość dodana.

    Nie, to nie to. Kontrola wersji ma zapewnić kontrolę źródeł a nie
    wynikowych binariów ani mechanizmów je generujących.

    Jeśli brat ma dużo #ifdef, to ma coś *bardzo* popsute. Zasugerowałbym
    zainteresowanie się narzędziem bjam, które zostało stworzone dokładnie
    do ogarniania takich drzewiastych konfiguracji. Ale to z systemami
    kontroli wersji ma 0 wspólnego.

    A w celu redukcji #ifdef, można by się zainteresować statycznym
    polimorfizmem. Ale to już cieżki C++.

    > Przy tej akcji miałem taką myśl, aby zautomatyzować to (typ można
    > ustalić na podstawie nazwy pliku)

    Brzmi jak ascii-art security.

  • 153. Data: 2022-07-19 13:48:26
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 19/07/2022 12:17, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > ustalić na podstawie nazwy pliku), ale to była pierwsza (i być może
    > ostatnia) tak duża akcja ever. Normalnie to dostaję za jednym razem 2..3

    Tutaj chyba żaden VCS nie pomoże - to kwestia oskryptowania (Makefile?)

    Można sobie wyobrazić gałęzie dla każdej platformy ale z
    synchronizowaniem tego to będzie mordęga.

    Cały kernel to #ifdef-y i flagi ...

  • 154. Data: 2022-07-19 13:55:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-19 o 01:13, Marek pisze:

    > Co to za architektura?

    Jeśli dobrze rozumiem pytanie to pytasz o procesor.

    Robimy to na AtXmega.
    Część danych zapisujemy w jego flashu (szybciej się przeszukuje), gro w
    szeregowym flashu zewnętrznym a dane częściej zmieniane w EEPROMie
    wewnętrznym (małym) i zewnętrznym (większym).
    P.G.

  • 155. Data: 2022-07-19 14:18:27
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 19/07/2022 12:31, heby wrote:

> [...]
    > mieć możliwośc "narysowania" schematu w języku podobnym do Spice lub
    > VHDL/Verliog. Aby trzymac róznice właśnie w kontroli wersji...

    Ja hobbystycznie używam sobie EasyEDA, który ma wbudowany swój prosty
    VCS. Projekt jest zapisywany w jako plik tekstowy JSON i nic nie stoi na
    przeszkodzie aby sobie "napisać" taki schemat.

    https://docs.easyeda.com/en/DocumentFormat/EasyEDA-D
    ocument-Format/index.html

    Oczywiście, główną własnością schematu (poza jego poprawnością) jest
    jego czytelność więc trzeba by mieć wielką wyobraźnię żeby go "napisać"

    c.

  • 156. Data: 2022-07-19 14:32:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-19 o 13:31, heby pisze:

    > Jestem w stanie to częsciowo rozumieć. Ale ja pójdę dalej: chciałbym
    > mieć możliwośc "narysowania" schematu w języku podobnym do Spice lub
    > VHDL/Verliog. Aby trzymac róznice właśnie w kontroli wersji...

    Nigdy nie trawiłem zapisu schematu w kompletnie nieczytelnej dla
    człowieka formie tekstowej. Na szczęście gdzieś w okolicy 1993 na
    Cebicie dostałem CD z darmową (studencką) wersją PSPICE z możliwością
    rysowania schematu i używam jej do dziś. Ops. właśnie sobie skojarzyłem,
    że na dniach przeniosłem się z Win7 na Win10 i nie sprawdziłem jeszcze
    czy PSpice nie będzie miał z tym jakichś problemów.

    Wszystkie pliki KiCada są tekstowe. Zapewne jest to język podobny do
    Spice, ale plik musi opisywać też informacje pozwalajace przedstawić to
    graficznie.

> [...]
    > lnia ma ze 2A i ma być gruba, to ma być dokładnie tutaj i pod takim kątem".

    Zapisanie wszystkich wymagań może wymagać więcej czasu niż
    zaprojektowanie płytki.

    Sądzę, że jeszcze trochę potrwa zanim powiesz programowi, że płytka
    będzie w obudowie nie ekranowanej a mimo ma spełnić taką a taką normę
    EMC i on już się tym zajmie.

    > itp.  CADy są najzwyczajniej inne, niekompatybilne z wypracowaną przez
    > dziesięciolecia normą GUI. Tak, jak gdyby czas się zatrzymał. To bolesne
    > doświadczenie.

    Czy masz może na myśli sterowanie programem głównie przez hot-key. Ja to
    akurat uważam, za jedynie słuszne rozwiązanie w przypadku programu do
    projektowania PCB. Nie znam innego rozwiązania zapewniającego podobną
    szybkość pracy z programem.

    Nie pamiętam dokładnie o co chodziło, ale jakiś niecały rok temu ktoś na
    forum KiCada dociekał dlaczego KiCad na jakąś akcję użytkownika reaguje
    inaczej niż inne programy graficzne czy tekstowe do czego wszyscy są
    przecież przyzwyczajeni.
    Nie pomnę dokładnie co mu odpisywałem, ale główna myśl była taka, że jak
    mamy zupełnie nową funkcjonalność nie występującą ani w edytorach
    tekstów ani w edytorach graficznych i wiemy, że będzie to nagminnie
    potrzebne użytkownikowi a wszystkie łatwo dostępne hot-key czy działania
    myszą są już 'zajęte' na jakieś standardowe działania, które akurat tu
    będą nikomu nie potrzebne to według mnie rozsądniej jest przejąć to
    działania użytkownika na tę funkcjonalność niż umieścić ją gdzieś
    głęboko w manu albo pod kombinacją typu Ctrl+Shift+coś tam.
    Kluczowa jest według mnie szacowana częstotliwość użycia.
    P.G.

  • 157. Data: 2022-07-19 14:48:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 14:18, Cezar wrote:
    > Oczywiście, główną własnością schematu (poza jego poprawnością) jest
    > jego czytelność więc trzeba by mieć wielką wyobraźnię żeby go "napisać"

    Jeśli "napiszesz" schemat, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że
    pojawią się bloki funkcjonalne, hierarchicznie. A jeśli tak, to
    zrozumienie działania nie wymaga gapienia się w kreski na schemacie a
    jedynie na połączenia w kodzie źródłowym grubych bloków między sobą. To
    wcale nie jest bardzo trudne, programiści robią to od dawna.

  • 158. Data: 2022-07-19 14:49:20
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-07-19 o 00:40 -0700, Dawid Rutkowski napisał:
    > A na serio wdrażam się do git (w wydaniu bitbucket) - "intuicyjne" to
    > nie jest, ale jak zobaczyłem w wiki, że napisał to w dwa dni/miesiąc
    > sam Linus Torvalds, to kredyt zaufania urósł niebotycznie.

    Tylko po co? Tzn. jeśli zarządzasz lub bierzesz udział w projekcie z
    setkami rozproszonych programistów... no to może mieć jakiś sens. W
    przeciwnym razie svn jest dużo trafniejszą opcją, bo w pełni
    scentralizowaną i łatwiejszą w codziennej obsłudze.

    Mateusz

  • 159. Data: 2022-07-19 14:54:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-19 o 13:36, heby pisze:

    > Wyjaśnij po co.
    >
    > Kontrola wersji nie dotyczy opcji kompilacji. Ona dotyczy zawartości
    > plików. Dowolnych.

    Czyli to nie do tego służy.
    Pytanie wzięło się stąd, że napisałeś, że jak jest taka kontrola wersji
    to nie będzie pytania: Jak on TO do cholery kompilował. No to myślałem,
    że takie opcje kompilacji też będą przeniesione do znanego wszystkim
    systemu kontroli wersji a nie gdzieś tam ukryte przez autora.

    > A w celu redukcji #ifdef, można by się zainteresować statycznym
    > polimorfizmem. Ale to już cieżki C++.

    On jest na etapie C.
    Ale stosuje go jakoś inaczej niż mi by przyszło do głowy. Ma na przykład
    w każdym projekcie plik h o jednej wspólnej nazwie i wczytuje go we
    wszystkich plikach c używanych w wielu projektach. W ten sposób te pliki
    (jakby biblioteczne) generują dla każdego projektu inny obj.

    Ja jestem na etapie C++ (ale Ty nazwiesz to C z klasami). Kupiłem kilka
    lat temu książkę Stroustrupa i trochę poczytałem, ale kompilator,
    którego głównie używam (Builder 5) nie ma nawet tego co jest w C++11.
    A wiedza nie używana wylatuje, więc wszystko co tam wyczytałem mi wyleciało.
    P.G.

  • 160. Data: 2022-07-19 14:58:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/07/2022 14:32, Piotr Gałka wrote:
    > Zapisanie wszystkich wymagań może wymagać więcej czasu niż
    > zaprojektowanie płytki.

    Niezupełnie. Wyobraź sobie, że masz gotową biblitekę takich rozwiazń.
    Np. masz "zasilacz_impulsowy_3.3V" który stawiasz jak klocek na innym
    pcb. Sprawdzony, działający, poprawnie zaprojektowany mechanicznie i
    elektrycznie.

    Ba, masz więcej takich klocków. Wrzucasz na pcb i samo się układa. To
    nie magia - do KiCADa była (jest?) wtyczka oparta o algorytmy
    generyczne, samodzielnie rozkładająca elementy. Ale ona miała kiepskie
    constrains, tzn nie dało sie tych zastrzeżeń opisać sensownie. Taka
    zabawka, choć gdyby ją podkręcić...

    > Sądzę, że jeszcze trochę potrwa zanim powiesz programowi, że płytka
    > będzie w obudowie nie ekranowanej a mimo ma spełnić taką a taką normę
    > EMC i on już się tym zajmie.

    ASICe "same się routują". Czemu PCB nie miałyby? Przynajmniej częściowo.
    Wrzucasz komponenty krytyczne a reszta drobicy sam się gdzieś wciśnie.

> [...]
    > akurat uważam, za jedynie słuszne rozwiązanie w przypadku programu do
    > projektowania PCB. Nie znam innego rozwiązania zapewniającego podobną

    Nie o szybkosc pracy chodzi, ale o intuicyjność. Te same operacje w CAD
    oznaczają coś innego niż w resztcie świata. Sama selekcja w
    KiCAD/Eagle/Protel jest zupełnie inna, nieintuicyjna, a to dopiero
    początek przygody.

    > Kluczowa jest według mnie szacowana częstotliwość użycia.

    Abyśmy się zrozumieli: nie zarzucam CADom, że są złe. Sa nieintuicyjne.
    Być może dzięki temu lepiej dostosowane do jakiśtam potrzeb. Ale próg
    wejścia to ring bokserki kiedy dostajesz w pysk przy każdym kliknięciu.
    To nie jest miłe a dokuentacja jest taka sobie.

    Głupie usunięcie routingu ścieżek zajmuje mi w KiCADdzie zazwyczaj koło
    5 minut szukania. Za każdym razem po miesięcznej przerwie. To jest tak
    nieintuicyjnie, że niemożliwe do zapamiętania w mięśniach od klikania.